Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.6
6
wykłady
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Praktyczne rozpoznawanie roślin trawiastych.10
A-A-3Konsultacje i przygotowanie się do zaliczenia14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Koncultacje2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
OS_1A_W07C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1
OS_1A_D09_W02
Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
OS_1A_W10C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_U01
Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
OS_1A_U04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1
OS_1A_D09_U02
Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
OS_1A_U06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_K01
Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
OS_1A_K04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
2,0Studen nie ma wiedzy z zakresu morfologii roślin użytków zielonych.
3,0Posiada podstawową wiedzę morfologii roślin użytków zielonych.
3,5Poziada wiedzę z zakresu rozpoznawania grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych .
4,0Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych gatunków roślin łąkowych w różnych siedliskach.
4,5Posiada wiedzę dotyczącą relacji między gatunkami roślin i warunkami siedlisk łąkowych..
5,0Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną.
OS_1A_D09_W02
Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
2,0Nie ma wiedzy pozwalającej scharakteryzować gatunki roślin i siedliska łąkowe.
3,0Ma podstawową wiedzy z zakresu prostych relacji między siedliskiem a szatą roślinną.
3,5Ma wiedzy pozwalającą charakteryzować siedliska w kontekście ich wpływu na szatę roślinną użytków zielonych..
4,0Ma wiedzy z zakresu zbiorowisk roślinnych użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych..
4,5Ma wiedzy pozwalającą określić gospodarcze i przyrodnicze funkcje użytków zielonych..
5,0Ma wiedzy z zakresu waloryzacji użytków zielonych w kontekście wartości produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_U01
Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
2,0Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych.
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5Potrafi wskazać cechy charakterystyczne użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych.
4,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w krajobrazie.
4,5Potrafi wskazać funkcje użytków zielonych w zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym i rolniczym.
5,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w kształtowaniu funkcji różnych krajobrazów.
OS_1A_D09_U02
Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
2,0Nie potrafi charakteryzować i kształtować użytków zielonych.
3,0Potrafi scharakteryzować szatę roślinną użytków zielonych.
3,5Potrafi wskazać przydatność użytków zielonych do różnych funkcji.
4,0Potrafi wskazać kierunek zmian szaty roślinnej użytków zielonych w zależności od oczekiwanych funkcji.
4,5Potrafi określić technologie modyfikujące użytki zielone w zależności od oczekiwanych funkcji.
5,0Potrafi opracować technologie zakładania i pielęgnacji użytków zielonych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_K01
Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
2,0Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów łąkowych.
3,0Interesuje się szatą roślinną użytków zielonych.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości gatunków roślin użytków zielonych przy charakteryzowaniu ekosystemów pełniących różne funkcje.
4,0Wskazuje rolę gatunków roślin użytków zielonych jako elemantu środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społeczych względem ocheony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz kształtowania i ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Rogalski Maciej, Łąkarstwo, KURPISZ, Poznań, 2004
  2. Czyż Henryk, Gos Andrzej, Kitczak Teodor, Trzaskoś Maria, Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Literatura dodatkowa

  1. Falkowski Marian, Trawy polskie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Praktyczne rozpoznawanie roślin trawiastych.10
A-A-3Konsultacje i przygotowanie się do zaliczenia14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Koncultacje2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D09_W01Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie ma wiedzy z zakresu morfologii roślin użytków zielonych.
3,0Posiada podstawową wiedzę morfologii roślin użytków zielonych.
3,5Poziada wiedzę z zakresu rozpoznawania grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych .
4,0Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych gatunków roślin łąkowych w różnych siedliskach.
4,5Posiada wiedzę dotyczącą relacji między gatunkami roślin i warunkami siedlisk łąkowych..
5,0Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D09_W02Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy pozwalającej scharakteryzować gatunki roślin i siedliska łąkowe.
3,0Ma podstawową wiedzy z zakresu prostych relacji między siedliskiem a szatą roślinną.
3,5Ma wiedzy pozwalającą charakteryzować siedliska w kontekście ich wpływu na szatę roślinną użytków zielonych..
4,0Ma wiedzy z zakresu zbiorowisk roślinnych użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych..
4,5Ma wiedzy pozwalającą określić gospodarcze i przyrodnicze funkcje użytków zielonych..
5,0Ma wiedzy z zakresu waloryzacji użytków zielonych w kontekście wartości produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D09_U01Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych.
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5Potrafi wskazać cechy charakterystyczne użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych.
4,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w krajobrazie.
4,5Potrafi wskazać funkcje użytków zielonych w zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym i rolniczym.
5,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w kształtowaniu funkcji różnych krajobrazów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D09_U02Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi charakteryzować i kształtować użytków zielonych.
3,0Potrafi scharakteryzować szatę roślinną użytków zielonych.
3,5Potrafi wskazać przydatność użytków zielonych do różnych funkcji.
4,0Potrafi wskazać kierunek zmian szaty roślinnej użytków zielonych w zależności od oczekiwanych funkcji.
4,5Potrafi określić technologie modyfikujące użytki zielone w zależności od oczekiwanych funkcji.
5,0Potrafi opracować technologie zakładania i pielęgnacji użytków zielonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D09_K01Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów łąkowych.
3,0Interesuje się szatą roślinną użytków zielonych.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości gatunków roślin użytków zielonych przy charakteryzowaniu ekosystemów pełniących różne funkcje.
4,0Wskazuje rolę gatunków roślin użytków zielonych jako elemantu środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społeczych względem ocheony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz kształtowania i ochrony środowiska.