Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną2
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną1
T-A-4Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.2
T-A-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej1
T-A-6Oznaczenie próchnicy1
T-A-7Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.2
T-A-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-A-9Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych2
15
wykłady
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
AK_1A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-4, T-W-11, T-W-3M-3, M-2, M-4, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
AK_1A_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
AK_1A_K09C-1T-W-12, T-A-8, T-A-9M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C03_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną2
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną2
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną1
T-A-4Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.2
T-A-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej1
T-A-6Oznaczenie próchnicy1
T-A-7Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.2
T-A-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej2
T-A-9Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych2
T-W-2Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.4
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.2
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb2
T-W-6Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb2
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność2
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb2
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych2
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością2
T-W-11Budowa i morfologia gleb2
T-W-12Systematyka gleb Polski4
T-W-13Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie samodzielnie zebranej kolekcji minerałów i skał15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-1Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych
T-W-5Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb
T-W-7Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność
T-W-8Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb
T-W-9Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych
T-W-10Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością
T-W-12Systematyka gleb Polski
T-W-14Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-4Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze.
T-W-11Budowa i morfologia gleb
T-W-3Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-1Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną
T-A-2Oznaczanie skał osadowych metodą organoleptyczną
T-A-6Oznaczenie próchnicy
T-A-7Ocena niektórych cech fizycznych gleb ze szczególnym uwzględnieniem stosunków wodno-powietrznych na podstawie danych analitycznych-wyliczenie retencji wodnej.
T-A-4Oznaczanie kwasowości wymiennej i hydrolitycznej gleb oraz wyliczenie dawki nawozu wapniowego.
T-A-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną
T-A-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C03_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-12Systematyka gleb Polski
T-A-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej i przyrodniczej
T-A-9Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych i map glebowo-rolniczych
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0