Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Melioracje wodne we współczesnym rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Melioracje wodne we współczesnym rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo
W-2Hydrologia ogólna. Podstawy melioracji wodnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb.
C-2Zapoznanie się z możliowściami kształtowania zasobów wodnych w środowisku przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego2
T-K-2Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i w warunkach niedoborów wodnych3
T-K-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego - mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze.3
T-K-4Nowoczesne metody eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych2
T-K-5Ochrona przed powodzią z wykorzystanie metod nietechniczych4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie własnej przezentacji związanej z tematyką zajęć8
A-K-3Przygotowanie do zajęć, analiza materiałów z zakresu gospodarki wodnej, Ramowej Dyrektywy Wodnej, Dyrektywy Powodziowej4
A-K-4Konsultacje6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AG_3-_C07-2_W01
umiejętność oceny czynników technicznych i nietechnicznych w kształtowaniu gospodarki wodnej i jej wpływu na środowisko przyrodnicze
AG_3-_W08C-2, C-1T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-5, T-K-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AG_3-_C07-2_U01
umiejętność oceny potrzeb regulacji stosunków wodnych gleb nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborem wody oraz zastosowanie odpowiednich zabiegów w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego
AG_3-_U05C-1T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AG_3-_C07-2_K01
postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej
AG_3-_K01C-2T-K-4, T-K-3, T-K-5, T-K-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AG_3-_C07-2_W01
umiejętność oceny czynników technicznych i nietechnicznych w kształtowaniu gospodarki wodnej i jej wpływu na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0ocenia czynniki techniczne i nietechniczne w kształtowaniu gospodarki wodnej środowiska przyrodniczego, dobiera odpowiednie sposoby regulacji uwilgotnienia gleb
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AG_3-_C07-2_U01
umiejętność oceny potrzeb regulacji stosunków wodnych gleb nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborem wody oraz zastosowanie odpowiednich zabiegów w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego
2,0
3,0ma umiejętność oceny potrzeb regulacji stosunków wodnych gleb i stosowania odpowiednich zabiegów w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AG_3-_C07-2_K01
postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej
2,0
3,0posiada kompetencje w zakresie doboru metod zrównaważonego gospodarowania wodami w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. P.Prochal, Podstawy melioracji wodnych T.I, II., PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Praca zbiorowa pod red. W.Mioduszewski, W. Dembek, Woda na obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ i MRiRW, Warszawa, 2009
  3. W. Mioduszewski, Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w małych zlewniach rolniczych, Wyd. IMUZ Falenty, 1994, Materiały informacyjne nr 25

Literatura dodatkowa

  1. W. Mioduszewski, Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, Wyd. IMUZ Falenty, 1999
  2. St. Marcilonek, Eksploatacja urzadzen melioracyjnych, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994
  3. Gospodarka Wodna, 2013, Czasopismo techniczne
  4. Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, 2013, Czasopismo techniczne

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego2
T-K-2Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i w warunkach niedoborów wodnych3
T-K-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego - mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze.3
T-K-4Nowoczesne metody eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych2
T-K-5Ochrona przed powodzią z wykorzystanie metod nietechniczych4
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie własnej przezentacji związanej z tematyką zajęć8
A-K-3Przygotowanie do zajęć, analiza materiałów z zakresu gospodarki wodnej, Ramowej Dyrektywy Wodnej, Dyrektywy Powodziowej4
A-K-4Konsultacje6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAG_3-_C07-2_W01umiejętność oceny czynników technicznych i nietechnicznych w kształtowaniu gospodarki wodnej i jej wpływu na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAG_3-_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z możliowściami kształtowania zasobów wodnych w środowisku przyrodniczym
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb.
Treści programoweT-K-4Nowoczesne metody eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych
T-K-2Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i w warunkach niedoborów wodnych
T-K-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego - mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze.
T-K-5Ochrona przed powodzią z wykorzystanie metod nietechniczych
T-K-1Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego
Metody nauczaniaM-1Wykłady konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ocenia czynniki techniczne i nietechniczne w kształtowaniu gospodarki wodnej środowiska przyrodniczego, dobiera odpowiednie sposoby regulacji uwilgotnienia gleb
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAG_3-_C07-2_U01umiejętność oceny potrzeb regulacji stosunków wodnych gleb nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborem wody oraz zastosowanie odpowiednich zabiegów w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAG_3-_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do regulacji stosunków powietrzno-wodnych gleb.
Treści programoweT-K-4Nowoczesne metody eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych
T-K-2Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i w warunkach niedoborów wodnych
T-K-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego - mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze.
T-K-1Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego
Metody nauczaniaM-1Wykłady konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma umiejętność oceny potrzeb regulacji stosunków wodnych gleb i stosowania odpowiednich zabiegów w celu poprawy stanu środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAG_3-_C07-2_K01postępuje zgodnie z potrzebami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w środowisku przyrodniczym dobierając odpowiednie metody melioracji wynikające z potrzeb działalności rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAG_3-_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z możliowściami kształtowania zasobów wodnych w środowisku przyrodniczym
Treści programoweT-K-4Nowoczesne metody eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych
T-K-3Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego - mała retencja, retencyjne zbiorniki rolnicze.
T-K-5Ochrona przed powodzią z wykorzystanie metod nietechniczych
T-K-1Melioracje jako czynnik kształtowania środowiska przyrodniczego
Metody nauczaniaM-1Wykłady konwersatoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada kompetencje w zakresie doboru metod zrównaważonego gospodarowania wodami w środowisku przyrodniczym
3,5
4,0
4,5
5,0