Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Ekonomia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia środowiska | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę ekonomiczną, ze szczególnym uwzględnieniem teorii wartości , teorii własności i klasycznych metod pomiaru dobrobytu. |
W-2 | Student powinien posiadać wiedzę z nauk o przedsiębiorstwie, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ekonomicznymi podstawami ochrony środowiska w perspektywie przedsiębiorstwa, pojedynczej gospodarki i zglobalizowanej gospodarki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przypadków szacowania wartości środowiska w Polsce i na świecie | 4 |
T-A-2 | Analiza wybranych przykładów realizacji społecznej odpowiedzialności biznseu, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska | 4 |
T-A-3 | Szacowanie ryzyka ekologicznego | 3 |
T-A-4 | Analiza porównawcza konstrucji podatków ekologicznych w Polsce i w wybranych państwach | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekonomiczne problemy środowiska przyrodniczego | 1 |
T-W-2 | Środowisko jako dobro publiczne | 1 |
T-W-3 | Szacowanie wartości środowiska przyrodniczego | 1 |
T-W-4 | Ryzyko ekologiczne | 1 |
T-W-5 | Przedsiębiorstwo a ochrona środowiska | 4 |
T-W-6 | Instrumenty polityki ochrony środowiska | 3 |
T-W-7 | Podstawowe zasady ekorozwoju w ujęciu mikro i makroekonomii | 2 |
T-W-8 | Środowisko a dobrobyt społeczny | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 13 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna praca studenta (lektura zalecanych przez prowadzącego opracowań) | 12 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda tekstu przewodniego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu i sposobu odpowiedzi na pytania, uwagi zgłaszane przez prowadzącego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy nad tekstem przewodnim i wyników analizy przypadków (formułowanie wniosków) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_W01 Sudent posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego. Uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym. Zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego. Klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska. | ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ZIIP_2A_ZES/06_W02 Wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne. Ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska. | ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09 | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ZIIP_2A_ZES/06_W03 Student posiada wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji. Zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju. Wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu | ZIIP_2A_W08, ZIIP_2A_W09 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_U01 Student potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa. | ZIIP_2A_U01 | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
ZIIP_2A_ZES/06_U02 Student potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego | ZIIP_2A_U05 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych | ZIIP_2A_K01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_W01 Sudent posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego. Uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym. Zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego. Klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska. | 2,0 | nie posiada wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, nie potrafi uzasadnić twierdzenia, że środowisko jest dobrem publicznym, nie wymienia czynników i miar ryzyka ekologicznego, nie Klasyfikuje, nie wymienia i nie opisuje instrumentów polityki ochrony środowiska |
3,0 | posiada wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego, uzasadnia twierdzenie, że środowisko jest dobrem publicznym, zna czynniki i miary ryzyka ekologicznego, klasyfikuje, wymienia i opisuje instrumenty polityki ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_ZES/06_W02 Wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne. Ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska. | 2,0 | nie wymienia i nie opisuje kierunkiówdziałań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na środowisko naturalne, nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska |
3,0 | wymienia i opisuje kierunki działań przedsiębiorstwa ukierunkowane na środowisko naturalne, ma wiedzę z zakresu zasobowej koncepcji ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_ZES/06_W03 Student posiada wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji. Zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju. Wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu | 2,0 | nie posiada podstawowej wiedzy o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, nie zna podstawowych zasad i kierunków ekorozwoju, nie wymienia i nie opisuje "zazielenionych" metod pomiaru dobrobytu |
3,0 | posiada podstawową wiedzę o problemach środowiska naturalnego w kontekście procesów globalizacji, zna podstawowe zasady i kierunki ekorozwoju, wymienia i opisuje "zazielenione" metody pomiaru dobrobytu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_U01 Student potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa. | 2,0 | nie potrafi uzyskać informacji z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa |
3,0 | potrafi uzyskać informacje z literatury przedmiotu i innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem aktów prawa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_ZES/06_U02 Student potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego | 2,0 | nie potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, nie aktualizuje podstaowej wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego |
3,0 | potrafi samodzielnie okreslać i realizować proces samokształcenia, którego efektem jest aktualizacja wiedzy z zakresu ekonomicznych aspektów środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/06_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych | 2,0 | nie wykazuje cech zachowań świadczących o tym, że rozumie potrzebę dokształcania, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych |
3,0 | świadomie realizuje potrzebę dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się współpracowników i podwałdnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa, 2004
- Woś A., Ekonomika odnawialnych zasobów naturalnych, PWN, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- red. P. Jeżowski, Ekonomiczne problemy ochrony środowiska i rozowju zrównoważonego w XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2007
- Poskrobko B., Poskrobko T., Zarządzanie środowiskiem w Polsce, PWE, Warszawa, 2012