Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Mechaniczne komponenty automatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechaniczne komponenty automatyki | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Berliński <Artur.Berlinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu: podstawy uatomatyki i robotyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi komponentami maszyn i urządzeń technologicznych. Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania nowoczesnych maszyn technologicznych oraz ich elementów składowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt manipulatora z wykotzystanie progranu Solid Works | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy modułowej budowy obrabiarek i urządzeń: istota i zasady budowy modułowej. Komponenty do budowy modułowej urządzeń automatyzujących maszyny technologiczne. | 2 |
T-W-2 | Układy napędowe: wymagania dla napędów w obrabiarkach i urządzeniach technologicznych, charakterystyka nowoczesnych napędów głównych i napędów ruchu posuwowego. Układy napędowe z silnikami prądu stałego. Układy napędowe prądu przemiennego: mikroprocesorowe układy napędowe, napędy liniowe. Napędy z silnikami skokowymi. | 3 |
T-W-3 | Przekładnie mechaniczne: przekładnie mechaniczne do zmiany ruchu obrotowego na postępowy, redukujące przekładnie mechaniczne. | 2 |
T-W-4 | Korpusy maszyn technologicznych. Połączenia prowadnicowe: połączenia prowadnicowe z nakładkami z tworzyw sztucznych, Komponenty połączeń prowadnicowych tocznych. | 2 |
T-W-5 | Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych i metod doboru. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-P-2 | Indywidualna praca w ramach realizacji projektów. | 25 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 10 |
A-W-3 | Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć. | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów. |
M-2 | Projekty z zakresu wykorzystania mechanicznych komponentów automatyki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie realizacji projektów, oraz ocena projektów po ich zakończeniu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_W01 Student ma wiedzę z zakresu komponentów maszyn i urządzeń technologicznych, budowy i funkcjonowania oraz ich elementów składowych. | MBM_2A_W04 | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_U01 Ma umiejętność wykonania projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. | MBM_2A_U15 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_K01 Student postrzega konieczność indywidualnego dopasowania elementów wykonawczych automatyki indywidualnych wymagań operacji realizowanych w systemów produkcyjnych. | MBM_2A_K04 | — | C-1 | T-W-5, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_W01 Student ma wiedzę z zakresu komponentów maszyn i urządzeń technologicznych, budowy i funkcjonowania oraz ich elementów składowych. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o wybranych komponentach maszyn i urządzeń technologicznych, ich budowie i funkcjonowaniu. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu komponentów maszyn i urządzeń technologicznych, budowy i funkcjonowania. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę o wybranych komponentach maszyn i urządzeń technologicznych, budowie i funkcjonowaniu oraz ich elementach składowych. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu komponentów maszyn i urządzeń technologicznych, budowy i funkcjonowania oraz ich elementów składowych. | |
5,0 | Student ma wiedzę z zakresu komponentów maszyn i urządzeń technologicznych, budowy i funkcjonowania oraz ich elementów składowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_U01 Ma umiejętność wykonania projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Wykonanie ramowych projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. Spełnienie podstawowych wymagań stawianych tego typu konstrukcjom. | |
3,5 | Wykonanie projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. Spełnienie podstawowych wymagań stawianych tego typu konstrukcjom. | |
4,0 | Wykonanie projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. Spełnienie wszystkich wymagań stawianych tego typu konstrukcjom. | |
4,5 | Wykonanie projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. Spełnienie wszystkich wymagań stawianych tego typu konstrukcjom, Przeprowadzenia uproszczonej analizy i oceny wybranych rozwiązań. | |
5,0 | Wykonanie projektów koncepcyjnych prostego manipulatora i efektora robota przemysłowego dla wybranej operacji technologicznej lub transportu wskazanego spektrum przedmiotów. Spełnienie wszystkich wymagań stawianych tego typu konstrukcjom, Przeprowadzenia analizy i oceny wybranych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-6_K01 Student postrzega konieczność indywidualnego dopasowania elementów wykonawczych automatyki indywidualnych wymagań operacji realizowanych w systemów produkcyjnych. | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student ma świadomość dopasowania elementów wykonawczych automatyki ze względu na ich zróżnicowanie. | |
3,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student ma świadomość dopasowania elementów wykonawczych automatyki ze względu na brak możliwości zastosowania rozwiązań uniwersalnych. | |
4,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość dopasowania elementów wykonawczych automatyki do indywidualnych wymagań operacji realizowanych w systemach produkcyjnych. |
Literatura podstawowa
- Heimann B., Gerth W., Popp K., Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
- Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe, WNT, Warszawa, 2000
- Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Kosmol J., Serwonapędy obrabiarek sterowanych numerycznie., WNT, Warszawa, 1998