Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka odnawialnych źródeł energii

Sylabus przedmiotu Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych
Specjalność energetyka konwencjonalna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 10 2,50,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,50,30zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania maszyn wirnikowych i tłokowych
C-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów10
10
projekty
T-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych i wyporowych2
T-W-3Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych i promieniowych2
T-W-4Projektowanie i modelowanie sprężarek2
T-W-5Projektowanie i modelowanie turrbin parowych. Atlasy profili łopatkowych.6
T-W-6Projektowanie i modelowanie turbin gazowych5
T-W-7Ogólne zasady projektowania silników spalinowych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnycfh20
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
45
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach10
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu13
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu45
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu8
76
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu19
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykladu20
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładu1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_W01
Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
ENE_2A_W03, ENE_2A_W01C-1T-P-1, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_U01
Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
ENE_2A_U09C-2T-P-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_K01
Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
ENE_2A_K01C-2T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_W01
Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_U01
Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_K01
Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Literatura podstawowa

  1. Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973
  2. Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych i wyporowych2
T-W-3Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych i promieniowych2
T-W-4Projektowanie i modelowanie sprężarek2
T-W-5Projektowanie i modelowanie turrbin parowych. Atlasy profili łopatkowych.6
T-W-6Projektowanie i modelowanie turbin gazowych5
T-W-7Ogólne zasady projektowania silników spalinowych2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu14
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnycfh20
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach10
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu13
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu45
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu8
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach19
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu19
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykladu20
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_W01Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad budowy, modelowania, projektowania i eksploatacji elementów i systemów elektroenergetycznych
ENE_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki obejmującą: elementy matematyki stosowanej, rachunku różniczkowego oraz metody optymalizacji, w tym metody numeryczne niezbędne do: 1) Opisu i analizy działania elementów i systemów energetycznych; 2) Opisu matematycznego przebiegu procesów fizycznych, chemicznych w tym elektrochemicznych oraz procesów energetycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-1Wprowadzenie
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych i wyporowych
T-W-6Projektowanie i modelowanie turbin gazowych
T-W-3Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych i promieniowych
T-W-5Projektowanie i modelowanie turrbin parowych. Atlasy profili łopatkowych.
T-W-4Projektowanie i modelowanie sprężarek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu, sprawdzian kontrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_U01Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_K01Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia