Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Wizualizacja i animacja trójwymiarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wizualizacja i animacja trójwymiarowa
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość algebry liniowej oraz podstaw grafiki komputerowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami wizualizacji i animacji trójwymiarowej.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności tworzenia wizualizacji trójwymiarowych przy zastosowaniu wybranego oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej.4
T-L-2Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych, wyniesienie obiektów poprzez nadanie im wysokości.6
T-L-3Tworzenia animacji dla przygotowanej wcześniej wizualizacji trójwymiarowej.5
15
wykłady
T-W-1Grafika dwuwymiarowa2
T-W-2Grafika trójwymiarowa.4
T-W-3Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.2
T-W-4Standardy do wizualizacji trójwymiarowej.2
T-W-5Animacja trójwymiarowa2
T-W-6Narzędzia do wizualizacji i aniamcji trójwymiarowej2
T-W-7Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)5
A-L-3Dokończenie (wizualizacja) realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta)24
44
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)28
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależny od liczby zgromadzonych punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/06_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
IC_1A_W15C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/06_U01
Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe przy pomocy wybranego oprogramowania.
IC_1A_U22C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/06_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związene wizualizacją i animacją trójwymiarową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/06_U01
Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe przy pomocy wybranego oprogramowania.
2,0
3,0Student potrafi opracować proste wizualizacje trójwymiarowe przy pomocy wybranego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leszek Litwin, Grzegorz Myrda, Systemy informacji geograficznej: zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2005
  2. Kraak, M.-J., Ormeling, F, Kartografia: wizualizacja danych przestrzennych, PWN, Waeszawa, 1998
  3. Bielecka E, Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania, Wyd. PJWSTK, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej.4
T-L-2Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych, wyniesienie obiektów poprzez nadanie im wysokości.6
T-L-3Tworzenia animacji dla przygotowanej wcześniej wizualizacji trójwymiarowej.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Grafika dwuwymiarowa2
T-W-2Grafika trójwymiarowa.4
T-W-3Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.2
T-W-4Standardy do wizualizacji trójwymiarowej.2
T-W-5Animacja trójwymiarowa2
T-W-6Narzędzia do wizualizacji i aniamcji trójwymiarowej2
T-W-7Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta)5
A-L-3Dokończenie (wizualizacja) realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta)24
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)28
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/06_W01Posiada wiedzę z zakresu modelowania i wizualizowania danych przestrzennych oraz aniamacji trójwymiarowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami wizualizacji i animacji trójwymiarowej.
Treści programoweT-W-4Standardy do wizualizacji trójwymiarowej.
T-W-3Tworzenie trójwymiarowego obrazu z dwuwymiarowej (płaskiej) mapy.
T-W-5Animacja trójwymiarowa
T-W-2Grafika trójwymiarowa.
T-W-1Grafika dwuwymiarowa
T-W-6Narzędzia do wizualizacji i aniamcji trójwymiarowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 50% maksymalnej liczby punktów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zagadnienia związene wizualizacją i animacją trójwymiarową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/06_U01Student potrafi tworzyć wizualizacje i animacje trójwymiarowe przy pomocy wybranego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności tworzenia wizualizacji trójwymiarowych przy zastosowaniu wybranego oprogramowania.
Treści programoweT-L-1Budowanie modeli 3D. Budowanie modelu na podstawie zbioru punktów. Budowanie modeli 3D na podstawie warstwic. Porównanie metod interpolacji przestrzennej.
T-L-2Wizualizacja danych trójwymiarowych Wypełnienie teksturą 2D i 3D obiektów powierzchniowych, wyniesienie obiektów poprzez nadanie im wysokości.
T-L-3Tworzenia animacji dla przygotowanej wcześniej wizualizacji trójwymiarowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależny od liczby zgromadzonych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować proste wizualizacje trójwymiarowe przy pomocy wybranego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0