Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka w procesach terapeutycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w procesach terapeutycznych
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Samborska-Owczarek <Anna.Samborska-Owczarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,50,62zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajmość pakietu Matlab
W-2Znajomość podstaw systemów internetowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu8
T-L-2Projekt systemu wspomagającego proces terapii zaburzeń słuchu6
T-L-3Funkcjonowanie systemów biofeedback/neurofeedback4
T-L-4Testowanie witryn internetowych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych2
T-L-5Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego8
T-L-6Projekt aplikacji mobilnej wspomagającej osobę o wybranej dysfunkcji2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojęcie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji2
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych4
T-W-3Pojęcie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy2
T-W-4Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzeń i terapii głosu6
T-W-5Informatyczne wspomaganie terapii zaburzeń logopedycznych2
T-W-6Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzeń i terapii słuchu4
T-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych4
T-W-8Użyteczność i dostępność witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Konsultacje przed zaliczeniem2
74
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zadań realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
IC_1A_W15C-1T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
IC_1A_U13C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/09_K01
Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
IC_1A_K08C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-L-5, T-L-4, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe grupy systemów do wspomagania procesów terapeutycznych oraz potrafi zdefinować podstawowe terminy z obszaru przetwarzania głosu, zastosowań sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe wymagania względem systemów informatycznych wspomagających proces terapii oraz określić założenia względem specyficznego systemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/09_K01
Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
2,0
3,0Student uzględnia w realizowanych projektach i zadaniach podstawowe wymagania wynikające ze specyficznej sytuacji osób chorych i niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu8
T-L-2Projekt systemu wspomagającego proces terapii zaburzeń słuchu6
T-L-3Funkcjonowanie systemów biofeedback/neurofeedback4
T-L-4Testowanie witryn internetowych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych2
T-L-5Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego8
T-L-6Projekt aplikacji mobilnej wspomagającej osobę o wybranej dysfunkcji2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojęcie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji2
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych4
T-W-3Pojęcie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy2
T-W-4Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzeń i terapii głosu6
T-W-5Informatyczne wspomaganie terapii zaburzeń logopedycznych2
T-W-6Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzeń i terapii słuchu4
T-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych4
T-W-8Użyteczność i dostępność witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych4
T-W-9Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
A-W-4Konsultacje przed zaliczeniem2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić wyzwania stojące przed twórcami rozwiązań informatycznych skierowanych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych oraz określić wymagania dla systemów informatycznych w zależności od specyficznych potrzeb odbiorcy (dysfunkcje, niepełnosprawności, potrzeby terapeutyczne), a także potrafić zdefiniować pojęcia z obszaru przetwarzania sygnału mowy, podstaw sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z technologiami informatycznymi wykorzystywanymi we wspomaganiu leczenia i rehabilitacji
Treści programoweT-W-9Zaliczenie przedmiotu
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojęcie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji
T-W-3Pojęcie sztucznej inteligencji i podstawowe algorytmy
T-W-4Przetwarzanie głosu na potrzeby diagnozowania zaburzeń i terapii głosu
T-W-5Informatyczne wspomaganie terapii zaburzeń logopedycznych
T-W-6Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzeń i terapii słuchu
T-W-7Biofeedback, neurofeedback w procesach terapeutycznych
T-W-8Użyteczność i dostępność witryn internetowych dla osób niepełnosprawnych
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe grupy systemów do wspomagania procesów terapeutycznych oraz potrafi zdefinować podstawowe terminy z obszaru przetwarzania głosu, zastosowań sztucznej inteligencji oraz użyteczności serwisów internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: sformułować wymagania użytkownika względem systemu informatycznego na podstawie określonych dysfunkcji/niepełnosprawności/założonego efektu terapeutycznego, określić założenia takiego systemu oraz zaprojektować jego funkcjonalności oraz interfejs użytkownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych.
Treści programoweT-L-1Algorytmy przetwarzania sygnału mowy na potrzeby wspomagania procesu terapii głosu
T-L-2Projekt systemu wspomagającego proces terapii zaburzeń słuchu
T-L-3Funkcjonowanie systemów biofeedback/neurofeedback
T-L-5Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego
T-L-4Testowanie witryn internetowych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych
T-L-6Projekt aplikacji mobilnej wspomagającej osobę o wybranej dysfunkcji
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zadań realizowanych w ramach zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić podstawowe wymagania względem systemów informatycznych wspomagających proces terapii oraz określić założenia względem specyficznego systemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/09_K01Uzyskanie świadomości specyficznych potrzeb osób chorych i niepełnosprawnych oraz zrozumienie roli systemów informatycznych we wspomaganiu procesu powrotu do zdrowia i sprawności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K08Ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania rozwiązań informatycznych o specyficznych wymaganich przeznaczonych do wspomagania osób chorych i niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu - pojęcie procesu leczenia, terapii, rehabilitacji
T-W-6Systemy informatyczne w diagnozowaniu zaburzeń i terapii słuchu
T-W-2Problemy informatycznego wspomagania chorych i niepełnosprawnych
T-L-5Projekt serwisu internetowego przeznaczonego do wspomagania procesu terapeutycznego
T-L-4Testowanie witryn internetowych pod kątem dostępności dla osób niepełnosprawnych
T-L-6Projekt aplikacji mobilnej wspomagającej osobę o wybranej dysfunkcji
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen formujących
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu - forma ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uzględnia w realizowanych projektach i zadaniach podstawowe wymagania wynikające ze specyficznej sytuacji osób chorych i niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0