Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (S1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Integracja systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja systemów informacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
C-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybrane zastosowania zintegrowanych systemów informatycznych.3
T-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.2
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.2
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.2
T-L-5Zadania z integracji danych3
T-L-6Zastosowanie wybranych standardów (API i formaty danych).2
T-L-7Podsumowanie projektu - zaliczenie laboratorium.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia. System informacyjny a system informatyczny.1
T-W-2Klasyfikacja systemów informacyjnych.2
T-W-3Poziomy integracji systemów informacyjnych - integracja struktury organizacyjnej, integracja funkcji i metod biznesowych, integracja danych.3
T-W-4Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych.2
T-W-5Możliwości i korzyści wynikające ze stosowania platform integracyjnych.2
T-W-6Zintegrowane systemy informatyczne. Integracja aplikacji użytkowych, systemów komunikacji z użytkownikiem. Integracja systemów sieciowych, oprogramowania systemowego.3
T-W-7Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań.22
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna)22
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
M-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/14_W01
Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
IC_1A_W07C-2, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/14_U01
Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
IC_1A_U13C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-2S-1, S-2, S-3
IC_1A_C/14_U02
Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
IC_1A_U15C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4, M-2S-2, S-3
IC_1A_C/14_U03
Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
IC_1A_U17C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2, S-3
IC_1A_C/14_U04
Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
IC_1A_U18C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-2S-2, S-3
IC_1A_C/14_U05
Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
IC_1A_U22C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4, M-2S-1, S-3
IC_1A_C/14_U06
Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
IC_1A_U26C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/14_W01
Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
2,0
3,0umie wymienić podstawowe metody integracji systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/14_U01
Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy na poziomie funkcji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U02
Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy z uwzględnieniem aspektów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U03
Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U04
Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
2,0
3,0Student potrafi dobrać zidentyfikować niezbędne informacje do wyboru metody integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U05
Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
2,0
3,0Student potrafi ocenić metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U06
Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
2,0
3,0Student potrafi utworzyć prototyp umożliwiający integrację prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Olejniczak, Zdzisław Szyjewski, Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybrane zastosowania zintegrowanych systemów informatycznych.3
T-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.2
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.2
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.2
T-L-5Zadania z integracji danych3
T-L-6Zastosowanie wybranych standardów (API i formaty danych).2
T-L-7Podsumowanie projektu - zaliczenie laboratorium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia. System informacyjny a system informatyczny.1
T-W-2Klasyfikacja systemów informacyjnych.2
T-W-3Poziomy integracji systemów informacyjnych - integracja struktury organizacyjnej, integracja funkcji i metod biznesowych, integracja danych.3
T-W-4Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych.2
T-W-5Możliwości i korzyści wynikające ze stosowania platform integracyjnych.2
T-W-6Zintegrowane systemy informatyczne. Integracja aplikacji użytkowych, systemów komunikacji z użytkownikiem. Integracja systemów sieciowych, oprogramowania systemowego.3
T-W-7Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Konsultacje do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań.22
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje do wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna)22
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_W01Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
Treści programoweT-W-4Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych.
T-W-5Możliwości i korzyści wynikające ze stosowania platform integracyjnych.
T-W-6Zintegrowane systemy informatyczne. Integracja aplikacji użytkowych, systemów komunikacji z użytkownikiem. Integracja systemów sieciowych, oprogramowania systemowego.
T-W-7Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych.
T-W-3Poziomy integracji systemów informacyjnych - integracja struktury organizacyjnej, integracja funkcji i metod biznesowych, integracja danych.
T-L-1Wybrane zastosowania zintegrowanych systemów informatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wymienić podstawowe metody integracji systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U01Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
Treści programoweT-W-4Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych.
T-W-5Możliwości i korzyści wynikające ze stosowania platform integracyjnych.
T-W-6Zintegrowane systemy informatyczne. Integracja aplikacji użytkowych, systemów komunikacji z użytkownikiem. Integracja systemów sieciowych, oprogramowania systemowego.
T-W-7Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych.
T-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy na poziomie funkcji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U02Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U15Ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w przedsięwzięciach informatycznych
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
Treści programoweT-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
T-L-6Zastosowanie wybranych standardów (API i formaty danych).
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy z uwzględnieniem aspektów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U03Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
Treści programoweT-L-1Wybrane zastosowania zintegrowanych systemów informatycznych.
T-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U04Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
Treści programoweT-L-1Wybrane zastosowania zintegrowanych systemów informatycznych.
T-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać zidentyfikować niezbędne informacje do wyboru metody integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U05Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
Treści programoweT-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U06Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
Treści programoweT-L-2Tworzenie projektu integracyjnego - studium przypadku.
T-L-3Zadania z integracja struktury organizacyjnej.
T-L-4Zadania z integracji funkcji i metod biznesowych.
T-L-5Zadania z integracji danych
T-L-6Zastosowanie wybranych standardów (API i formaty danych).
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi utworzyć prototyp umożliwiający integrację prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0