Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie środków przekazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie środków przekazu
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Grafika komputerowa, Techniki audio i wideo. Studentowi nie stawia się żadnych wstępnych wymagań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów.
C-2Zrozumienie mechanizmów prowadzących do podejmowania decyzji wywołanych zewnętrznym oddziaływaniem na decydenta.
C-3Poznanie zasad budowania skutecznych przekazów transmitowanych różnymi kanałami medialnymi.
C-4Przyswojenie podstawowych norm prawnych obowiązujących w ogólnodostępnych mediach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Fizjologiczne aspekty odbioru bodźców wizualnych i akustycznych. Charakterystyka innych bodźców odbieranych przez człowieka poszerzających spektrum multimedialnosci przekazów.1
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.1
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.1
T-W-4Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego.3
T-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.1
T-W-6Elementy Inżynierii przekazów rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - specyfika kanałów.2
T-W-7Wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia - repetytorium wykładów.28
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia - przegląd literatury50
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
M-2Wymagana kreatywność studentów w zakresie wykorzystywanych środków wyrazu i formy omawianych/opracowywanych przkazów medialnych. Podczas wykładów studentom przekazywane będą zadania do samodzielnego rozwiazania w domu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
S-2Ocena formująca: Rozwiązane przez studenta zadania bedą elementem zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/07_W01
Znajomość szerokiego spektrum bodzców oddziałujacych na człowieka za posrednictwem róznego rodzaju mediów.
IC_1A_W01C-1T-W-5, T-W-1M-1S-1
IC_1A_O2/07_W02
Opanowanie prawnych aspektów oddziaływania na odbiorcę przekazami medialnymi.
IC_1A_W13C-4T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1
IC_1A_O2/07_W03
Student zna zasady tworzenia przekazów medialnych w aspekcie ich porządanego oddziaływania.
IC_1A_W13, IC_1A_W15C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/07_U01
Student potrafi właściwie zdefiniować cele i wymagania związane z kreowaniem i wytwarzaniem przekazów medialnych.
IC_1A_U18, IC_1A_U17C-1, C-4, C-2, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O2/07_K01
Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
IC_1A_K02, IC_1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-2, M-1S-1
IC_1A_O2/07_K02
Student potrafi uniknąć kolizji z prawem na gruncie publikacji w mediach publicznych.
IC_1A_K02C-4T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/07_W01
Znajomość szerokiego spektrum bodzców oddziałujacych na człowieka za posrednictwem róznego rodzaju mediów.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować wszystkie kanały, którymi człowiek odbiera bodźce ze swojego otoczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O2/07_W02
Opanowanie prawnych aspektów oddziaływania na odbiorcę przekazami medialnymi.
2,0
3,0Student potrafi, na ogólnym poziomie szczegłowości, scharakteryzować zakres zdarzeń objętych ustawą prawa prasowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O2/07_W03
Student zna zasady tworzenia przekazów medialnych w aspekcie ich porządanego oddziaływania.
2,0
3,0Student zna i potrafi wyjasnic poszczegolne elementy modelu komunikacyjnego i modelu informacyjnego w relacji nadawca-odbiorca.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/07_U01
Student potrafi właściwie zdefiniować cele i wymagania związane z kreowaniem i wytwarzaniem przekazów medialnych.
2,0
3,0Student zna i potrafi wyjasnic poszczegolne elementy modelu komunikacyjnego i modelu informacyjnego w relacji nadawca-odbiorca.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O2/07_K01
Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
2,0
3,0Zgodne z oceną dla IC_1A_O2/07_W02 i IC_1A_O2/07_W03
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O2/07_K02
Student potrafi uniknąć kolizji z prawem na gruncie publikacji w mediach publicznych.
2,0
3,0Zgodne z oceną dla IC_1A_O2/07_W02 i IC_1A_O2/07_W03
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Winterhoff-Spurk Peter, Psychologia mediów., Wydawnictwo WAM, 2007
  2. Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004
  3. Dabner David, Desgn & Layout. Sztuka Projektowania., Wydawnictwo G+J Gruner + Jahr Polska Sp. z o.o., 2004
  4. Kall J., REKLAMA., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa, 2002
  5. Ogilvy D., Wspomnienia człowieka reklamy., WIG PRESS., Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Janiszewska K., Kall J., Strategia reklamowa, Polskie Wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa, 2011
  2. Akt prawny, Ustawa Prawo prasowe, 1984

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologiczne aspekty odbioru bodźców wizualnych i akustycznych. Charakterystyka innych bodźców odbieranych przez człowieka poszerzających spektrum multimedialnosci przekazów.1
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.1
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.1
T-W-4Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego.3
T-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.1
T-W-6Elementy Inżynierii przekazów rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - specyfika kanałów.2
T-W-7Wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia - repetytorium wykładów.28
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia - przegląd literatury50
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_W01Znajomość szerokiego spektrum bodzców oddziałujacych na człowieka za posrednictwem róznego rodzaju mediów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki i fizyki na poziomie niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.
T-W-1Fizjologiczne aspekty odbioru bodźców wizualnych i akustycznych. Charakterystyka innych bodźców odbieranych przez człowieka poszerzających spektrum multimedialnosci przekazów.
Metody nauczaniaM-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować wszystkie kanały, którymi człowiek odbiera bodźce ze swojego otoczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_W02Opanowanie prawnych aspektów oddziaływania na odbiorcę przekazami medialnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Cel przedmiotuC-4Przyswojenie podstawowych norm prawnych obowiązujących w ogólnodostępnych mediach.
Treści programoweT-W-4Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego.
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.
Metody nauczaniaM-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi, na ogólnym poziomie szczegłowości, scharakteryzować zakres zdarzeń objętych ustawą prawa prasowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_W03Student zna zasady tworzenia przekazów medialnych w aspekcie ich porządanego oddziaływania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
IC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-1Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów.
C-2Zrozumienie mechanizmów prowadzących do podejmowania decyzji wywołanych zewnętrznym oddziaływaniem na decydenta.
C-3Poznanie zasad budowania skutecznych przekazów transmitowanych różnymi kanałami medialnymi.
Treści programoweT-W-6Elementy Inżynierii przekazów rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - specyfika kanałów.
T-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.
T-W-7Wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki.
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.
Metody nauczaniaM-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi wyjasnic poszczegolne elementy modelu komunikacyjnego i modelu informacyjnego w relacji nadawca-odbiorca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_U01Student potrafi właściwie zdefiniować cele i wymagania związane z kreowaniem i wytwarzaniem przekazów medialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów.
C-4Przyswojenie podstawowych norm prawnych obowiązujących w ogólnodostępnych mediach.
C-2Zrozumienie mechanizmów prowadzących do podejmowania decyzji wywołanych zewnętrznym oddziaływaniem na decydenta.
C-3Poznanie zasad budowania skutecznych przekazów transmitowanych różnymi kanałami medialnymi.
Treści programoweT-W-6Elementy Inżynierii przekazów rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - specyfika kanałów.
T-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.
T-W-4Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego.
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.
T-W-7Wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki.
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.
Metody nauczaniaM-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi wyjasnic poszczegolne elementy modelu komunikacyjnego i modelu informacyjnego w relacji nadawca-odbiorca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_K01Student potrafi działać kreatywnie na pozazawodowym obszarze wykorzystując wiedzę ogólną inżynierską i zawodową informatyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
IC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie szerokiego spektrum bodźców oddziałujących na człowieka za pośrednictwem róznego rodzaju mediów.
C-2Zrozumienie mechanizmów prowadzących do podejmowania decyzji wywołanych zewnętrznym oddziaływaniem na decydenta.
C-3Poznanie zasad budowania skutecznych przekazów transmitowanych różnymi kanałami medialnymi.
Treści programoweT-W-6Elementy Inżynierii przekazów rozpowszechnianych przez prasę drukowaną, radio, telewizję, internet, plakat - specyfika kanałów.
T-W-5Charakterystyka podstawowych kanałów komunikacyjnych.
T-W-2Model komunikacyjny przekazu nadawca-odbiorca. Model informacyjny.
T-W-7Wizerunek i system komunikacyjny marki, System Tożsamości Marki.
T-W-3Psychologiczne aspekty oddziaływania mediów.
Metody nauczaniaM-2Wymagana kreatywność studentów w zakresie wykorzystywanych środków wyrazu i formy omawianych/opracowywanych przkazów medialnych. Podczas wykładów studentom przekazywane będą zadania do samodzielnego rozwiazania w domu.
M-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zgodne z oceną dla IC_1A_O2/07_W02 i IC_1A_O2/07_W03
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O2/07_K02Student potrafi uniknąć kolizji z prawem na gruncie publikacji w mediach publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-4Przyswojenie podstawowych norm prawnych obowiązujących w ogólnodostępnych mediach.
Treści programoweT-W-4Podstawowe akty prawne normujące zasady oddziaływań środków przekazu na odbiorcę. Omówienie najważniejszych uregulowań prawa prasowego.
Metody nauczaniaM-1Klasyczne wykłady typu informacyjnego i wyjaśniającego, prowadzone w modułach dwugodzinnych wspierane prezentacjami multimedialnymi (slajdy, animacje, filmy).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Koncowe zaliczenie obejmujące materiał wykładu i elementy wskazane do samodzielnego uzupełnienia przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zgodne z oceną dla IC_1A_O2/07_W02 i IC_1A_O2/07_W03
3,5
4,0
4,5
5,0