Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Telemedycyna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Telemedycyna
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kramarczyk <Michal.Kramarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wykorzystywana będzie wiedza i umiejętności z przedmiotów Technologie mobilne i Architektura systemów informatycznych jednostek opieki zdrowotnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie całego obszaru uslug medycznych objętych telemedycyną.
C-2Poznanie spektrum sprzętowych rozwiązań medycznych i informatycznych oraz programowych stosowanych w telemedycynie.
C-3Nabycie umiejętności praktycznych na etapie projektów koncepcyjnych zastosowań telemedycyny.
C-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.
C-5Poznanie ograniczeń prawnych zwiaząnych ze świadczeniem zdalnych usług medycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modelowanie serwisów telemedycznych z przesyłem rzeczywistych sygnałów (EKG) poprzez sieć internetową.3
T-L-2Projektowanie i budowanie modeli interfejsów użytkownika stacjonarnych i mobilnych rozwiązań telemedycznych.3
T-L-3Budowanie modeli portali medycznych.4
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka obszarów zastosowań telemedycyny. Wykorzystanie e-learningu.1
T-W-2Aspekty medyczne i prawne telemedycyny.1
T-W-3Architektury sieciowe integrujace jednostki opieki zdrowotnej w aspekcie zastosowań telemedycyny.2
T-W-4Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne po stronie pacjenta korzystającego z usług zdalnych.1
T-W-5Mobilne rozwiązania na potrzeby telemedycyny. Charakterystyka stosowanych sprzęgów użytkownika i trendy rozwoju.2
T-W-6Organizacja zdalnych serwisów medycznych.1
T-W-7Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań (projekty, koncepcje rozwiązań)30
A-L-3Uzupełnienie wiedzy z literatury.20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. Studia literaturowe.18
A-W-3Zaliczenie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Klasyczny wykład informacyjno-problemowy ilustrowany materiałami multimedialnymi.
M-2Zajęcia laboratoryjne z elementami projektu koncepcyjnego.
M-3Realizacja zadań laboratoryjnych w zespolacj 2-4 osobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Poprawność uzyskanych wyników i jakość opracowanych sprawozdań-projektów (koncepcji).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/06_W01
Poznanie szerokiego obszaru uslug medycznych jakie są lub mogą być realizowane na odległość.
IC_1A_W15C-2T-W-7, T-W-1M-1S-1, S-3
IC_1A_O4/06_W02
Pozyskanie wiedzy na temat stawianych wymagań oraz stosowanych rozwiązań sprzętowych i programowych w telemedycynie.
IC_1A_W08C-2T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-3
IC_1A_O4/06_W03
Poznanie zasad prawnych związanych z telemedycyną.
IC_1A_W13C-5T-W-7, T-W-2M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/06_U01
Nabycie praktycznych umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy w realizacji projektów telemedycznych.
IC_1A_U13, IC_1A_U17C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-1S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/06_K01
Student zna zasady pracy w zespole, podział ról i stopień odpowiedzialności.
IC_1A_K03C-4T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/06_W01
Poznanie szerokiego obszaru uslug medycznych jakie są lub mogą być realizowane na odległość.
2,0
3,0Student potrafi wymienić grupy usług medycznych objętych pojęciem telemedycyna i wskazać w każdej grupie przynajmniej jeden przyklad stosowanych rozwiazań.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O4/06_W02
Pozyskanie wiedzy na temat stawianych wymagań oraz stosowanych rozwiązań sprzętowych i programowych w telemedycynie.
2,0
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować (zalety, wady, zagrożenia) wykorzystywane w telemedycynie kanały komunikacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O4/06_W03
Poznanie zasad prawnych związanych z telemedycyną.
2,0
3,0Student zna dokumenty prawne regulujące zasady realizacji rozwiązań telemedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/06_U01
Nabycie praktycznych umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy w realizacji projektów telemedycznych.
2,0
3,0Ocena za sprawozdanie/projekt - 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. zdefiniowanie założeń zadania i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników/koncepcji/modelu -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/06_K01
Student zna zasady pracy w zespole, podział ról i stopień odpowiedzialności.
2,0
3,0Zgodne z oceną w pozycji umiejętnośc -i IC_1A_O4/06_U1
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Tadeusiewicz, Informatyka medyczna, UMCS, Lublin, 2011
  2. W. Glinkowski (redakcja), Postępy Międzynarodowej Telemedycyny i eZdrowia, Medipage, 2010, ISBN: 83-89769-41-7

Literatura dodatkowa

  1. A. Wyke, Medycyna przyszłości. Telemedycyna, cyberchirurgia i nasze szanse na nieśmiertelność, Prószyński i S-ka, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modelowanie serwisów telemedycznych z przesyłem rzeczywistych sygnałów (EKG) poprzez sieć internetową.3
T-L-2Projektowanie i budowanie modeli interfejsów użytkownika stacjonarnych i mobilnych rozwiązań telemedycznych.3
T-L-3Budowanie modeli portali medycznych.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka obszarów zastosowań telemedycyny. Wykorzystanie e-learningu.1
T-W-2Aspekty medyczne i prawne telemedycyny.1
T-W-3Architektury sieciowe integrujace jednostki opieki zdrowotnej w aspekcie zastosowań telemedycyny.2
T-W-4Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne po stronie pacjenta korzystającego z usług zdalnych.1
T-W-5Mobilne rozwiązania na potrzeby telemedycyny. Charakterystyka stosowanych sprzęgów użytkownika i trendy rozwoju.2
T-W-6Organizacja zdalnych serwisów medycznych.1
T-W-7Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań (projekty, koncepcje rozwiązań)30
A-L-3Uzupełnienie wiedzy z literatury.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. Studia literaturowe.18
A-W-3Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/06_W01Poznanie szerokiego obszaru uslug medycznych jakie są lub mogą być realizowane na odległość.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-2Poznanie spektrum sprzętowych rozwiązań medycznych i informatycznych oraz programowych stosowanych w telemedycynie.
Treści programoweT-W-7Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia.
T-W-1Charakterystyka obszarów zastosowań telemedycyny. Wykorzystanie e-learningu.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wykład informacyjno-problemowy ilustrowany materiałami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić grupy usług medycznych objętych pojęciem telemedycyna i wskazać w każdej grupie przynajmniej jeden przyklad stosowanych rozwiazań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/06_W02Pozyskanie wiedzy na temat stawianych wymagań oraz stosowanych rozwiązań sprzętowych i programowych w telemedycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W08Posiada wiedzę z zakresie technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie spektrum sprzętowych rozwiązań medycznych i informatycznych oraz programowych stosowanych w telemedycynie.
Treści programoweT-W-3Architektury sieciowe integrujace jednostki opieki zdrowotnej w aspekcie zastosowań telemedycyny.
T-W-4Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne po stronie pacjenta korzystającego z usług zdalnych.
T-W-7Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia.
T-W-6Organizacja zdalnych serwisów medycznych.
T-W-5Mobilne rozwiązania na potrzeby telemedycyny. Charakterystyka stosowanych sprzęgów użytkownika i trendy rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wykład informacyjno-problemowy ilustrowany materiałami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować (zalety, wady, zagrożenia) wykorzystywane w telemedycynie kanały komunikacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/06_W03Poznanie zasad prawnych związanych z telemedycyną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Cel przedmiotuC-5Poznanie ograniczeń prawnych zwiaząnych ze świadczeniem zdalnych usług medycznych.
Treści programoweT-W-7Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia.
T-W-2Aspekty medyczne i prawne telemedycyny.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wykład informacyjno-problemowy ilustrowany materiałami multimedialnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna dokumenty prawne regulujące zasady realizacji rozwiązań telemedycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/06_U01Nabycie praktycznych umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy w realizacji projektów telemedycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
IC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności praktycznych na etapie projektów koncepcyjnych zastosowań telemedycyny.
C-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.
Treści programoweT-L-3Budowanie modeli portali medycznych.
T-L-2Projektowanie i budowanie modeli interfejsów użytkownika stacjonarnych i mobilnych rozwiązań telemedycznych.
T-L-1Modelowanie serwisów telemedycznych z przesyłem rzeczywistych sygnałów (EKG) poprzez sieć internetową.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Poprawność uzyskanych wyników i jakość opracowanych sprawozdań-projektów (koncepcji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena za sprawozdanie/projekt - 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. zdefiniowanie założeń zadania i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników/koncepcji/modelu -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/06_K01Student zna zasady pracy w zespole, podział ról i stopień odpowiedzialności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Utrwalanie zasad pracy zespołowej.
Treści programoweT-L-3Budowanie modeli portali medycznych.
T-L-2Projektowanie i budowanie modeli interfejsów użytkownika stacjonarnych i mobilnych rozwiązań telemedycznych.
T-L-1Modelowanie serwisów telemedycznych z przesyłem rzeczywistych sygnałów (EKG) poprzez sieć internetową.
Metody nauczaniaM-3Realizacja zadań laboratoryjnych w zespolacj 2-4 osobowych.
M-2Zajęcia laboratoryjne z elementami projektu koncepcyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obecność na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Poprawność uzyskanych wyników i jakość opracowanych sprawozdań-projektów (koncepcji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zgodne z oceną w pozycji umiejętnośc -i IC_1A_O4/06_U1
3,5
4,0
4,5
5,0