Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Procedury kliniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procedury kliniczne
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wykorzystywane będą wiedza i umiejętności z zakresu budowania algorytmów oraz znajomość organizacji opieki zdrowotnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych.
C-2Zdobycie wiedzy na temat zakresu usług i procesów związanych bezpośrednio i pośrednio z obsługą pacjenta.
C-3Nabycie umiejętności rozumienia, modyfikowania oraz tworzenia procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównania i kombinacje systemów klasyfikacji i nomenklatur.4
T-A-2Studium przypadków historii choroby.4
T-A-3Studium przypadków procedur administracyjnych.4
T-A-4Studium przypadków procedur medycznych.6
18
wykłady
T-W-1Charakterystyki chorób o istotnym znaczeniu społecznym (choroby układu krwionośnego, cukrzyca, dysfunkcje narządów ruchu, choroby wzroku i słuchu).4
T-W-2Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury.2
T-W-3Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy.2
T-W-4Procedury administracyjne (przyjęcie do szpitala, na oddział, rozliczenia finansowe pacjenta itp.).2
T-W-5Procedury pielęgniarskie.2
T-W-6Procedury medyczne (diagnozowanie, leczenie, zabiegi).3
T-W-7Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych: wypadki, zagrożenia epidemiologiczne, awarie natury technicznej + procedurz ratownicze.2
T-W-8Zagadnienia profilaktyki.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie ćwiczeń/zadań domowych.26
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przegląd literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Klasyczny wyklad informacyjno-problemowy ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Ćwiczenia audytoryjne bazujące na metodzie przypadków. Aktywny udział studenta w kreowniu nowych procedur lub modyfikacji istniejących w symulowanym środowisku.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie stopnia opanowania materiału objętego wykładem.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot jako średnia ważona ocen zaliczzjących wykład i ćwiczenia, z wagą odpowiednio 1 i 0,7.
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie problrmów postawionych na zjęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zadań domowych - opracowanych algorytmów postępowania w zdefiniowanych sytuacjach związanych z usługami medycznymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/02_W01
Znajomość zasad budowania procedur w obszarze świadczenia usług medycznych.
IC_1A_W04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
IC_1A_O4/02_W02
Przyswojenie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych w kontekście powiązań z systemem informatycznym wspomagajacym te usługi.
IC_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/02_U01
Rozumienie obowiązujacych procedur wg których postępuje pesonel medyczny, znajomość stosowayvhj nomenklatur, umiejętność modyfikowania oraz tworzenia nowych procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych.
IC_1A_U18C-3T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/02_K01
Przyswojenie zasad prawnych oraz zwyczjowych i etycznych w procesach świadczenia usług medycznych.
IC_1A_K02C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/02_W01
Znajomość zasad budowania procedur w obszarze świadczenia usług medycznych.
2,0
3,0Student zna klasyfikację procedur medycznych i potrafi poprawnie scharakteryzowac wymagania jakie powinny spełniać - zna ograniaczenia prawne i organizacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O4/02_W02
Przyswojenie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych w kontekście powiązań z systemem informatycznym wspomagajacym te usługi.
2,0
3,0Student potrafi dla wybranego procesu realizacji usługi medycznej, wskazać stosowane sposoby wsparcia informatycznego lub możliwości wprowadzenia takiego wsparcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/02_U01
Rozumienie obowiązujacych procedur wg których postępuje pesonel medyczny, znajomość stosowayvhj nomenklatur, umiejętność modyfikowania oraz tworzenia nowych procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych.
2,0
3,0Student wykazujez najomość klasyfikacji procedur medycznych ze wzgledu na obszar zastosowań (ratownicze, pielęgniarskie, zabiegowe...) i potrafi scharakteryzować specyficzne cech tych procedur.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/02_K01
Przyswojenie zasad prawnych oraz zwyczjowych i etycznych w procesach świadczenia usług medycznych.
2,0
3,0Ocena odpowiada ocenie uzyskanej w ramach IC_1A_O4/02_W01
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Patel, D. Knight, Procedury diagnostyczne i terapeutyczne w praktyce klinicznej, 2011, ISBN: 978-83-7609-348-2
  2. Czaja E., Juszczyk M., Kowalewska M., Procedury pielęgniarskie w chirurgii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2012
  3. Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
  4. Boylan M., Byrne M, Daniel R., Procedury zabiegowe, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
  5. Briggs S., Brinsfield K., Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
  6. J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej, 2012, ISBN: 978-83-7609-657-5
  7. J.L. Pfenninger, G.C. Fowler, Procedury zabiegowe i diagnostyczne w dermatologii i medycynie estetycznej, 2012, ISBN: 978-83-7609-730-5

Literatura dodatkowa

  1. Maciejewska M., Torbicki A., Poradnik dyżuranta, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównania i kombinacje systemów klasyfikacji i nomenklatur.4
T-A-2Studium przypadków historii choroby.4
T-A-3Studium przypadków procedur administracyjnych.4
T-A-4Studium przypadków procedur medycznych.6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyki chorób o istotnym znaczeniu społecznym (choroby układu krwionośnego, cukrzyca, dysfunkcje narządów ruchu, choroby wzroku i słuchu).4
T-W-2Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury.2
T-W-3Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy.2
T-W-4Procedury administracyjne (przyjęcie do szpitala, na oddział, rozliczenia finansowe pacjenta itp.).2
T-W-5Procedury pielęgniarskie.2
T-W-6Procedury medyczne (diagnozowanie, leczenie, zabiegi).3
T-W-7Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych: wypadki, zagrożenia epidemiologiczne, awarie natury technicznej + procedurz ratownicze.2
T-W-8Zagadnienia profilaktyki.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie ćwiczeń/zadań domowych.26
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przegląd literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/02_W01Znajomość zasad budowania procedur w obszarze świadczenia usług medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W04Posiada wiedzę z zakresu algorytmiki
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat zakresu usług i procesów związanych bezpośrednio i pośrednio z obsługą pacjenta.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki chorób o istotnym znaczeniu społecznym (choroby układu krwionośnego, cukrzyca, dysfunkcje narządów ruchu, choroby wzroku i słuchu).
T-W-2Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury.
T-W-3Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy.
T-W-5Procedury pielęgniarskie.
T-W-6Procedury medyczne (diagnozowanie, leczenie, zabiegi).
T-W-4Procedury administracyjne (przyjęcie do szpitala, na oddział, rozliczenia finansowe pacjenta itp.).
T-W-7Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych: wypadki, zagrożenia epidemiologiczne, awarie natury technicznej + procedurz ratownicze.
T-W-8Zagadnienia profilaktyki.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wyklad informacyjno-problemowy ilustrowany przeźroczami/filmami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie stopnia opanowania materiału objętego wykładem.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot jako średnia ważona ocen zaliczzjących wykład i ćwiczenia, z wagą odpowiednio 1 i 0,7.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna klasyfikację procedur medycznych i potrafi poprawnie scharakteryzowac wymagania jakie powinny spełniać - zna ograniaczenia prawne i organizacyjne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/02_W02Przyswojenie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych w kontekście powiązań z systemem informatycznym wspomagajacym te usługi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Cel przedmiotuC-1Poznanie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyki chorób o istotnym znaczeniu społecznym (choroby układu krwionośnego, cukrzyca, dysfunkcje narządów ruchu, choroby wzroku i słuchu).
T-W-2Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury.
T-W-3Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy.
T-A-1Porównania i kombinacje systemów klasyfikacji i nomenklatur.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wyklad informacyjno-problemowy ilustrowany przeźroczami/filmami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie stopnia opanowania materiału objętego wykładem.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena za przedmiot jako średnia ważona ocen zaliczzjących wykład i ćwiczenia, z wagą odpowiednio 1 i 0,7.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dla wybranego procesu realizacji usługi medycznej, wskazać stosowane sposoby wsparcia informatycznego lub możliwości wprowadzenia takiego wsparcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/02_U01Rozumienie obowiązujacych procedur wg których postępuje pesonel medyczny, znajomość stosowayvhj nomenklatur, umiejętność modyfikowania oraz tworzenia nowych procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności rozumienia, modyfikowania oraz tworzenia procedur związanych ze świadczeniem usług medycznych.
Treści programoweT-W-2Systemy lingwistyczne w medycynie ̶ klasyfikacja, kodowanie, nomenklatury.
T-A-2Studium przypadków historii choroby.
T-A-1Porównania i kombinacje systemów klasyfikacji i nomenklatur.
T-A-4Studium przypadków procedur medycznych.
T-A-3Studium przypadków procedur administracyjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne bazujące na metodzie przypadków. Aktywny udział studenta w kreowniu nowych procedur lub modyfikacji istniejących w symulowanym środowisku.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozwiązywanie problrmów postawionych na zjęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zadań domowych - opracowanych algorytmów postępowania w zdefiniowanych sytuacjach związanych z usługami medycznymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazujez najomość klasyfikacji procedur medycznych ze wzgledu na obszar zastosowań (ratownicze, pielęgniarskie, zabiegowe...) i potrafi scharakteryzować specyficzne cech tych procedur.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/02_K01Przyswojenie zasad prawnych oraz zwyczjowych i etycznych w procesach świadczenia usług medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie formalnych, zgodnych z etyką i przepisami prawa procedur stosowanych w usługach medycznych.
Treści programoweT-W-3Dokumentowanie historii choroby: rodzaje historii chorób, elektroniczna historia choroby,standardy.
T-W-5Procedury pielęgniarskie.
T-W-6Procedury medyczne (diagnozowanie, leczenie, zabiegi).
T-W-7Zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych: wypadki, zagrożenia epidemiologiczne, awarie natury technicznej + procedurz ratownicze.
Metody nauczaniaM-1Klasyczny wyklad informacyjno-problemowy ilustrowany przeźroczami/filmami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzenie stopnia opanowania materiału objętego wykładem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena odpowiada ocenie uzyskanej w ramach IC_1A_O4/02_W01
3,5
4,0
4,5
5,0