Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Reinżyniering:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Reinżyniering
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarzadzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inzynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie sie z wybranymi mozliwosciami systemu ADONIS lub ARIS.2
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".2
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.2
10
wykłady
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.2
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.2
T-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.2
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.1
T-W-5Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów1
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów.15
A-L-3Studiowanie literatury.13
A-L-4Przygotowanie projektu15
A-L-5Udział w konsultacjach.5
A-L-6Udział w zaliczeniu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Udział w konsultacjach.3
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
IC_1A_W10, IC_1A_W16C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/11_W02
Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
IC_1A_W16C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1
IC_1A_O1/11_W03
Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
IC_1A_W10C-1, C-2T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
IC_1A_U01C-2T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2
IC_1A_O1/11_U02
Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
IC_1A_U04C-2T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
IC_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
2,0
3,0Student jest w stanie zdefiniowac tylko niekltóre z wazniejszych pojec z reengineeringu i nie jest w stanie wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_W02
Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
2,0
3,0Student brał udzał w mniejszej ilosci wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_W03
Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
2,0
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienic tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzedzi wspomagajacych reengineering.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetnosci modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejetnosci analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O1/11_U02
Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O1/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
2,0
3,0Student jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą cześć zdobytej wiedzy i umiejetności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Hammer J.Champy, Reengineering the corporation. A manifesto for business reolution., Harper Business, 1997
  2. J. Peppard, Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
  3. Zb. pod red. T. Kasprzaka, Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa, 2005
  4. E. Yourdon, Marsz ku klęsce, poradnik dla projektanta systemów., WNT, Warszawa, 2000
  5. E. Yourdon, C. Argila, Analiza projektowa i projektowanie, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie sie z wybranymi mozliwosciami systemu ADONIS lub ARIS.2
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.2
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".2
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".2
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.2
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.2
T-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.2
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.1
T-W-5Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów1
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratoriów.15
A-L-3Studiowanie literatury.13
A-L-4Przygotowanie projektu15
A-L-5Udział w konsultacjach.5
A-L-6Udział w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Udział w konsultacjach.3
A-W-4Udział w zaliczeniu2
A-W-5Przygotowanie projektu.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie zdefiniowac tylko niekltóre z wazniejszych pojec z reengineeringu i nie jest w stanie wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W02Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W16Posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji komputerowej systemów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-3Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student brał udzał w mniejszej ilosci wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_W03Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienic tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzedzi wspomagajacych reengineering.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U01Ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetnosci modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejetnosci analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_U02Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada słabe umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O1/11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia)
C-2Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS
Treści programoweT-W-1Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu.
T-W-2Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu.
T-W-4Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI.
T-W-6ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura).
T-L-2Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów.
T-L-3Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is".
T-L-4Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be".
T-L-5Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej.
M-2Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera.
M-3Metoda projektowania.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą cześć zdobytej wiedzy i umiejetności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0