Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zespołami projektowymi - Przedmiot obieralny I
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw zarządzania przedsiębiorstwem.
W-2Znajomość podstaw zarządzania projektem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
C-2Poznanie indywidualnych predyspozycji do podejmowania określonych zachowań i pełnienia określonych ról w zespole.
C-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
C-4Nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych dysfunkcji w pracy zespołowej.
C-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza zespołów.2
T-L-2Analiza indywidualnych dyspozycji członków zespołu projektowego.2
T-L-3Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.2
T-L-4Efektywnośc zespołu projektowego.2
T-L-5Projektowanie struktury organizacyjnej zespołu projektowego.2
T-L-6Opis ról w zespole w języku kompetencji.2
T-L-7Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.2
T-L-8Analiza transakcyjna i trening asertywności.2
T-L-9Metody i techniki podejmowania decyzji w zespole.2
T-L-10Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.2
T-L-11Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.2
T-L-12Projekt systemu dzielenia się wiedzą w zespole.2
T-L-13Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.2
T-L-14Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-L-15Badanie kultury zespołu projektowego.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie, cechy i rodzaje zespołów.2
T-W-2Psychologiczne determinanty zachowań ludzi w zespole.2
T-W-3Dynamika procesów w zespole.2
T-W-4Efektywność zespołu.2
T-W-5Struktury organizacyjne zespołów.2
T-W-6Role w zespole.2
T-W-7Dobór członków do zespołu projektowego.2
T-W-8Procesy komunikacji w zespole.2
T-W-9Podejmowanie decyzji w zespole.2
T-W-10Motywowanie członków zespołu projektowego.2
T-W-11Ocenianie pracy członków zespołu projektowego.2
T-W-12Dzielenie się wiedzą w zespole .2
T-W-13Szkolenia i rozwój w zespole.2
T-W-14Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-W-15Coaching zespołu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury i analiza przypadków6
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń3
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
41
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego34
A-W-3zaliczenie przedmiotu3
67

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykłads konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-2_W01
Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
I_2A_W03C-1T-W-3, T-L-3, T-L-1M-1, M-4S-1, S-4
I_2A_D16/O3/1-2_W02
Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje właściwe formy interwencji w pracę zespołu
I_2A_W03C-1, C-4T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-6S-1, S-2, S-4
I_2A_D16/O3/1-2_W03
Student zna techniki kierowania pracą zespołu
I_2A_W03C-3, C-5T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-2_U01
Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
I_2A_U03C-5T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/O3/1-2_K01
Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
I_2A_K06, I_2A_K02C-3T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-12M-3, M-4, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-2_W01
Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
2,0Student nie potrafi opisać żadnych procesów zachodzących w zespole.
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre procesy zachodzące w zespole.
3,5Student potrafi opisać dynamikę wszystkich najważniejszych procesów zachodzących w zespole.
4,0Student potrafi wskazać na powiązania pomiędzy najważniejszymi procesami zachodzącymi w zespole.
4,5Student potrafi ocenić powiązania pomiędzy procesami z punktu widzenia efektywności zespołu.
5,0Student potrafi opisać "wzorzec" dynamiki efektywnego zespołu.
I_2A_D16/O3/1-2_W02
Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje właściwe formy interwencji w pracę zespołu
2,0Student nie potrafi zidentryfikować żadnych dysfunkcji w pracy zespołu.
3,0Student identyfikuje jedynie najbardziej oczywiste dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje najprostsze formy interwencji.
3,5Student identyfikuje wszystkie znane dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje odpowiednie formy interwencji.
4,0Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje w funkcjonowaniu zespołu oraz proponuje nowatorskie formy interwencji.
4,5Student potrafi analizować nawet najbardziej złożone sytuacje zespołu i wskazywać na nowatorskie metody ich rozwiązywania.
5,0Student potrafi w sposób twórczy łączyć różne podejścia do rozwiązywania problemów zespołu.
I_2A_D16/O3/1-2_W03
Student zna techniki kierowania pracą zespołu
2,0Student nie zna żadnych technik kierowania pracą zespołu.
3,0Student zna tylko niektóre techniki kierowania pracą zespołu.
3,5Student zna wszystkie techniki kierowania pracą zespołu.
4,0Student potrafi porównać ze sobą techniki kierowania pracą zespołu i wskazać na ich zalety i wady.
4,5Student wskazuje na nietypowe zastosowania poznanych technik kierowniczych w rozwiązywaniu przykładowych problemów zespołu.
5,0Student w sposób twórczy łączy użyteczność poznanych technik kierowania pracą zespołu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-2_U01
Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
2,0Student nie potrafi zastostosować żadnej techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,0Student potrafi zastosować jedynie najprostsze techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane techniki do rozwiązywania prostych oproblemów zespołowych.
4,0Student potrafi zastosować poznane techniki do rozwiązywania złożonych problemów zespołu. Potrafi wskazać na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student potrafi stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/O3/1-2_K01
Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
2,0Student nie wykazuje chęci współpracy i aktywności w pracy zespołu.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i zgłasza własne opinie i sugestie.
3,5Student jest aktywny, zgłasza własne pomysły i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w aktywności zespołowej, pobudza do zgłaszania pomysłów i podtrzymuje dobrą atmosferę w zespole.
5,0Student przejmuje na siebie rolę lidera w zespole.

Literatura podstawowa

  1. P. Wachowiak, S. Gregorczyk, B. Grucza, K. Ogonek, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa, 2004
  2. M. Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

Literatura dodatkowa

  1. M. Belbin, Zespoły zarządzajace, Oficyna Wydawnicza, Kraków, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza zespołów.2
T-L-2Analiza indywidualnych dyspozycji członków zespołu projektowego.2
T-L-3Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.2
T-L-4Efektywnośc zespołu projektowego.2
T-L-5Projektowanie struktury organizacyjnej zespołu projektowego.2
T-L-6Opis ról w zespole w języku kompetencji.2
T-L-7Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.2
T-L-8Analiza transakcyjna i trening asertywności.2
T-L-9Metody i techniki podejmowania decyzji w zespole.2
T-L-10Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.2
T-L-11Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.2
T-L-12Projekt systemu dzielenia się wiedzą w zespole.2
T-L-13Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.2
T-L-14Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-L-15Badanie kultury zespołu projektowego.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, cechy i rodzaje zespołów.2
T-W-2Psychologiczne determinanty zachowań ludzi w zespole.2
T-W-3Dynamika procesów w zespole.2
T-W-4Efektywność zespołu.2
T-W-5Struktury organizacyjne zespołów.2
T-W-6Role w zespole.2
T-W-7Dobór członków do zespołu projektowego.2
T-W-8Procesy komunikacji w zespole.2
T-W-9Podejmowanie decyzji w zespole.2
T-W-10Motywowanie członków zespołu projektowego.2
T-W-11Ocenianie pracy członków zespołu projektowego.2
T-W-12Dzielenie się wiedzą w zespole .2
T-W-13Szkolenia i rozwój w zespole.2
T-W-14Rozwiązywanie konfliktów w zespole.2
T-W-15Coaching zespołu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach30
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury i analiza przypadków6
A-L-3Przygotowanie ćwiczeń3
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego34
A-W-3zaliczenie przedmiotu3
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-2_W01Student potrafi opisać dynamikę procesów w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
Treści programoweT-W-3Dynamika procesów w zespole.
T-L-3Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.
T-L-1Analiza zespołów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać żadnych procesów zachodzących w zespole.
3,0Student potrafi opisać tylko niektóre procesy zachodzące w zespole.
3,5Student potrafi opisać dynamikę wszystkich najważniejszych procesów zachodzących w zespole.
4,0Student potrafi wskazać na powiązania pomiędzy najważniejszymi procesami zachodzącymi w zespole.
4,5Student potrafi ocenić powiązania pomiędzy procesami z punktu widzenia efektywności zespołu.
5,0Student potrafi opisać "wzorzec" dynamiki efektywnego zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-2_W02Student identyfikuje podstawowe dysfunkcje w pracy zespołu oraz stosuje właściwe formy interwencji w pracę zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów dynamiki funkcjonownania zespołu.
C-4Nabycie umiejętności identyfikacji podstawowych dysfunkcji w pracy zespołowej.
Treści programoweT-W-4Efektywność zespołu.
T-W-2Psychologiczne determinanty zachowań ludzi w zespole.
T-W-3Dynamika procesów w zespole.
T-W-6Role w zespole.
T-W-8Procesy komunikacji w zespole.
T-L-3Analiza zachowań członkow zespołu projektowego.
T-L-2Analiza indywidualnych dyspozycji członków zespołu projektowego.
Metody nauczaniaM-2Wykłads konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentryfikować żadnych dysfunkcji w pracy zespołu.
3,0Student identyfikuje jedynie najbardziej oczywiste dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje najprostsze formy interwencji.
3,5Student identyfikuje wszystkie znane dysfunkcje w pracy zespołu i proponuje odpowiednie formy interwencji.
4,0Student potrafi analizować bardziej złożone sytuacje w funkcjonowaniu zespołu oraz proponuje nowatorskie formy interwencji.
4,5Student potrafi analizować nawet najbardziej złożone sytuacje zespołu i wskazywać na nowatorskie metody ich rozwiązywania.
5,0Student potrafi w sposób twórczy łączyć różne podejścia do rozwiązywania problemów zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-2_W03Student zna techniki kierowania pracą zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
C-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej
Treści programoweT-W-7Dobór członków do zespołu projektowego.
T-W-9Podejmowanie decyzji w zespole.
T-W-10Motywowanie członków zespołu projektowego.
T-W-11Ocenianie pracy członków zespołu projektowego.
T-W-12Dzielenie się wiedzą w zespole .
T-W-13Szkolenia i rozwój w zespole.
T-L-7Techniki rekrutacji i selekcji kandydatów do zespołu projektowego.
T-L-9Metody i techniki podejmowania decyzji w zespole.
T-L-10Projekt systemu motywacyjnego zespołu projektowego.
T-L-11Projekt systemu oceny członków zespołu projektowego.
T-L-12Projekt systemu dzielenia się wiedzą w zespole.
T-L-13Techniki rozwoju indywidualnego członków zespołu projektowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłads konwersatoryjny
M-4Metoda projektów
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Test wiedzy na zakończenie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych technik kierowania pracą zespołu.
3,0Student zna tylko niektóre techniki kierowania pracą zespołu.
3,5Student zna wszystkie techniki kierowania pracą zespołu.
4,0Student potrafi porównać ze sobą techniki kierowania pracą zespołu i wskazać na ich zalety i wady.
4,5Student wskazuje na nietypowe zastosowania poznanych technik kierowniczych w rozwiązywaniu przykładowych problemów zespołu.
5,0Student w sposób twórczy łączy użyteczność poznanych technik kierowania pracą zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-2_U01Student stosuje poznane techniki pracy kierowniczej w rozwiązywaniu problemów zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności posługiwania się technikami pracy zespołowej
Treści programoweT-W-5Struktury organizacyjne zespołów.
T-W-7Dobór członków do zespołu projektowego.
T-W-9Podejmowanie decyzji w zespole.
T-W-10Motywowanie członków zespołu projektowego.
T-W-11Ocenianie pracy członków zespołu projektowego.
T-W-12Dzielenie się wiedzą w zespole .
T-W-13Szkolenia i rozwój w zespole.
T-W-14Rozwiązywanie konfliktów w zespole.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykłads konwersatoryjny
M-4Metoda projektów
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych indywidualnie
S-2Ocena formująca: Ocena projektów realizowanych w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastostosować żadnej techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,0Student potrafi zastosować jedynie najprostsze techniki do rozwiązywania konkretnych problemów zespołu.
3,5Student potrafi zastosować wszystkie poznane techniki do rozwiązywania prostych oproblemów zespołowych.
4,0Student potrafi zastosować poznane techniki do rozwiązywania złożonych problemów zespołu. Potrafi wskazać na ich zalety i ograniczenia.
4,5Student potrafi stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
5,0Student potrafi w sposób twórczy stosować poznane techniki do rozwiązywania nietypowych problemów funkcjonowania zespołu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/O3/1-2_K01Student rozwija postawę aktywności, kreatywności i wspólpracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
Treści programoweT-W-2Psychologiczne determinanty zachowań ludzi w zespole.
T-W-6Role w zespole.
T-W-8Procesy komunikacji w zespole.
T-W-12Dzielenie się wiedzą w zespole .
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci współpracy i aktywności w pracy zespołu.
3,0Student uczestniczy w pracy grupy. Sporadycznie zabiera głos i zgłasza własne opinie i sugestie.
3,5Student jest aktywny, zgłasza własne pomysły i przekonuje innych do swoich racji.
4,0Student zachęca innych do aktywności na rzecz realizacji zadania.
4,5Student wspiera innych w aktywności zespołowej, pobudza do zgłaszania pomysłów i podtrzymuje dobrą atmosferę w zespole.
5,0Student przejmuje na siebie rolę lidera w zespole.