Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Zaawansowana grafika komputerowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowana grafika komputerowa
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,40,25zaliczenie
projektyP6 30 3,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,60,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1umiejętność programowania w języku C/C++
W-2wiedza z zakresu matematyki stosowanej oraz fizyki (optyka, termodynamika, mechanika falowa, fizyka kwantowa, kolorymetria)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z zaawansowanymi technikami syntezy obrazów realistycznych
C-2umiejętność wykorzystania teoretycznej wiedzy na temat systemów grafiki realistycznej w praktycznych projektach informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów programistycznych
C-3kompetencje personalne w zakresie odszukiwania, analizy i wykorzystania w praktycznych projektach wiedzy zdobytej na wykładach, w Internecie i literaturze
C-4kompetencje społeczne w zakresie wymiany wiedzy z innymi studentami oraz współpracy przy implementacji oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Implementacja ray tracer'a: mechanizm rekurencyjnego śledzenia promieni4
T-L-2Implementacja ray tracer'a: szukanie przecięć2
T-L-3Implementacja ray tracer'a: równanie oświetlenia, promienie testujące cienie2
T-L-4Implementacja ray tracer'a: promienie wtórne odbite od powierzchni lustrzanych2
T-L-5Implementacja ray tracer'a: antyaliasing1
T-L-6Implementacja ray tracer'a: struktury przyśpieszające obliczenia4
15
projekty
T-P-1rozszerzenie funkcjonalności ray tracer'a, studenci indywidualnie implementują znaczące rozszerzenie do oprogramowania powstającego w ramach zajęć laboratoryjnych30
30
wykłady
T-W-1Synteza obrazów metodą śledzenia promieni8
T-W-2Techniki syntezy obrazów uwzględniające model oświetlenia globalnego6
T-W-3Barwa w grafice komputerowej4
T-W-4Techniki syntezy obrazów oparte na wykorzystaniu danych rastrowych2
T-W-5Techniki modelowania złożonego świetlenia2
T-W-6Techniki implementacji algorytmów graficznych5
T-W-7Elementy percepcyjne w grafice komputerowej3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2uporządkowanie i uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie zajęć15
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się studenta do laboratoriów i zaliczenia10
42
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2indywidualna praca nad projektem57
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach4
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe10
A-W-3wyszukiwanie i zapoznawanie się z rozwiązaniami implementacyjnymi19
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5udział w egzaminie i konsultacjach5
79

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna i merytoryczna związana z zajęciami laboratoryjnymi
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4merytoryczna dyskusja na temat indywidualnych projektów realizowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena postępów w realizacji projektów
S-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: ocena oprogramowania wykonanego na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/07_W01
Wiedza na temat systemów syntezy grafiki realistycznej.
I_1A_W13C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/07_U01
Umiejętności programowania algorytmów grafiki realistycznej.
I_1A_U01, I_1A_U15C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-4M-4, M-3S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/07_K01
kompetencje personalne w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, kompretencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązywaniem określonych problemów
I_1A_K07, I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K04C-3, C-4T-P-1M-2, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/07_W01
Wiedza na temat systemów syntezy grafiki realistycznej.
2,0
3,0dostateczne opanowanie wiedzy na temat systemów systezy grafiki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/07_U01
Umiejętności programowania algorytmów grafiki realistycznej.
2,0
3,0zaimplementowanie podstawowej funkcjonalnoci oprogramowania ray tracera
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/07_K01
kompetencje personalne w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, kompretencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązywaniem określonych problemów
2,0
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz wymiany informacji w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andrew S. Glassner, Principles of Digital Image Synthesis (Vol. 1 and 2), Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, 1995, 1, -
  2. Gary G. Field, Color and Its Reproduction, GAFTPress, Pittsburg, 2004, 3, -
  3. Henrik Wann Jensen, Realistic Image Synthesis Using Photon Mapping, A K Peters, -, 2001, 2, -
  4. Jerzy Sołdek i inni, Synteza realistycznych obrazów dynamicznych metodą IBR oparta na wspomaganiu sprzętowym, INFORMA, Szczecin, 2000, 1, rozdział 2: Podstawy metody IBR
  5. Andrew S. Glassner, An Introduction to ray tracing, Morgan Kaufman Publishers, San Francisco, 1989, 1, -

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Implementacja ray tracer'a: mechanizm rekurencyjnego śledzenia promieni4
T-L-2Implementacja ray tracer'a: szukanie przecięć2
T-L-3Implementacja ray tracer'a: równanie oświetlenia, promienie testujące cienie2
T-L-4Implementacja ray tracer'a: promienie wtórne odbite od powierzchni lustrzanych2
T-L-5Implementacja ray tracer'a: antyaliasing1
T-L-6Implementacja ray tracer'a: struktury przyśpieszające obliczenia4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1rozszerzenie funkcjonalności ray tracer'a, studenci indywidualnie implementują znaczące rozszerzenie do oprogramowania powstającego w ramach zajęć laboratoryjnych30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Synteza obrazów metodą śledzenia promieni8
T-W-2Techniki syntezy obrazów uwzględniające model oświetlenia globalnego6
T-W-3Barwa w grafice komputerowej4
T-W-4Techniki syntezy obrazów oparte na wykorzystaniu danych rastrowych2
T-W-5Techniki modelowania złożonego świetlenia2
T-W-6Techniki implementacji algorytmów graficznych5
T-W-7Elementy percepcyjne w grafice komputerowej3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2uporządkowanie i uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie zajęć15
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się studenta do laboratoriów i zaliczenia10
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2indywidualna praca nad projektem57
A-P-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach4
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studia literaturowe10
A-W-3wyszukiwanie i zapoznawanie się z rozwiązaniami implementacyjnymi19
A-W-4przygotowanie do egzaminu15
A-W-5udział w egzaminie i konsultacjach5
79
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/07_W01Wiedza na temat systemów syntezy grafiki realistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z zaawansowanymi technikami syntezy obrazów realistycznych
C-2umiejętność wykorzystania teoretycznej wiedzy na temat systemów grafiki realistycznej w praktycznych projektach informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów programistycznych
Treści programoweT-W-2Techniki syntezy obrazów uwzględniające model oświetlenia globalnego
T-W-1Synteza obrazów metodą śledzenia promieni
T-W-3Barwa w grafice komputerowej
T-W-6Techniki implementacji algorytmów graficznych
T-W-4Techniki syntezy obrazów oparte na wykorzystaniu danych rastrowych
T-W-5Techniki modelowania złożonego świetlenia
T-W-7Elementy percepcyjne w grafice komputerowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2dyskusja dydaktyczna i merytoryczna związana z zajęciami laboratoryjnymi
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczne opanowanie wiedzy na temat systemów systezy grafiki komputerowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/07_U01Umiejętności programowania algorytmów grafiki realistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
Cel przedmiotuC-2umiejętność wykorzystania teoretycznej wiedzy na temat systemów grafiki realistycznej w praktycznych projektach informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów programistycznych
Treści programoweT-L-2Implementacja ray tracer'a: szukanie przecięć
T-L-1Implementacja ray tracer'a: mechanizm rekurencyjnego śledzenia promieni
T-L-3Implementacja ray tracer'a: równanie oświetlenia, promienie testujące cienie
T-L-6Implementacja ray tracer'a: struktury przyśpieszające obliczenia
T-L-5Implementacja ray tracer'a: antyaliasing
T-L-4Implementacja ray tracer'a: promienie wtórne odbite od powierzchni lustrzanych
Metody nauczaniaM-4merytoryczna dyskusja na temat indywidualnych projektów realizowanych przez studentów
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena postępów w realizacji projektów
S-1Ocena formująca: ocena formująca: ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: ocena oprogramowania wykonanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaimplementowanie podstawowej funkcjonalnoci oprogramowania ray tracera
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/07_K01kompetencje personalne w zakresie umiejętności odszukania wiedzy i wykorzystania jej w praktyce, kompretencje społeczne w zakresie konsultowania się w związku z rozwiązywaniem określonych problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K07rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-3kompetencje personalne w zakresie odszukiwania, analizy i wykorzystania w praktycznych projektach wiedzy zdobytej na wykładach, w Internecie i literaturze
C-4kompetencje społeczne w zakresie wymiany wiedzy z innymi studentami oraz współpracy przy implementacji oprogramowania
Treści programoweT-P-1rozszerzenie funkcjonalności ray tracer'a, studenci indywidualnie implementują znaczące rozszerzenie do oprogramowania powstającego w ramach zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna i merytoryczna związana z zajęciami laboratoryjnymi
M-4merytoryczna dyskusja na temat indywidualnych projektów realizowanych przez studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena postępów w realizacji projektów
S-4Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca: ocena oprogramowania wykonanego na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz wymiany informacji w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0