Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki i języki programowania wieloagentowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki i języki programowania wieloagentowego
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość studentów z podstawami programowania, w tym programowania obiektowego, z jednym z języków programowania obiektowego (C++, C#, Java), teorią algorytmów i struktur danych oraz teorią sztucznej inteligencji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest znajomość studentów z podstawowymi technikami realizowanymi w systemach wieloagentowych, ich architekrutą, językami programowania zapytań, jak również językami i technikami tworzenia ontologii oraz realizacji komunikacji agentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania w platformie MS.NET)5
T-L-2Techniki tworzenia ontologi w środowisku Protege4
T-L-3Techniki wnioskowania logicznego w języku OWL3
T-L-4Techniki opisu wiedzy w języku RDF3
15
wykłady
T-W-1Zasady, na których jest oparty paradygmat programowania agentowego2
T-W-2Ontologie i ramy2
T-W-3Języki ontologii2
T-W-4Tworzenie specyfikacji agentów na zasadach logiki temporalnej2
T-W-5Przedstawienie i przetwarzanie wiedzy w języku XML2
T-W-6Platforma opisu zasobów RDF2
T-W-7Język definicji ontologii OWL2
T-W-8Wnioskowanie logiczne z wykorzystaniem OWL1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęc laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Znajimość z proponowaną literaturą3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, samodzielne badania studenta12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, konsultacje, znajomośc z literaturą, badania samodzielne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin z wykładów, zaliczenie z zajęc laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/11_W01
Technik programowania agentowego z wykorzystaniem języków programowania wysokiego poziomu, jak C#, znajomość z platformami programowania agentów na przykładzie platformy programowania komponentowego MS. NET Framework.
I_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/11_U01
Posiada umiejętności do tworzenia kodów składników systemów rozproszonych, jak systemy wieloagentowe korzystając z języków obiektowych wysokiego poziomu, jak C# oraz platform programowania komponentowego, jak MS.NET Platform.
I_1A_U03C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O1/11_K01
Posiada kompetencje w dziedzinie tworzenia kodów agentów programowych tworzonych z wykorzystaniem języków obiektowych, jak C# oraz kompetencje spółeczne do realizacji złożonych projektów programowych w składzie zespołu programistów.
I_1A_K04C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/11_W01
Technik programowania agentowego z wykorzystaniem języków programowania wysokiego poziomu, jak C#, znajomość z platformami programowania agentów na przykładzie platformy programowania komponentowego MS. NET Framework.
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student ma pewne wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student ma wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,0Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,5Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe.
5,0Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, oraz wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/11_U01
Posiada umiejętności do tworzenia kodów składników systemów rozproszonych, jak systemy wieloagentowe korzystając z języków obiektowych wysokiego poziomu, jak C# oraz platform programowania komponentowego, jak MS.NET Platform.
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia pewne umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,0Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe.
5,0Student wyjawia bardzo dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, a ponadto wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O1/11_K01
Posiada kompetencje w dziedzinie tworzenia kodów agentów programowych tworzonych z wykorzystaniem języków obiektowych, jak C# oraz kompetencje spółeczne do realizacji złożonych projektów programowych w składzie zespołu programistów.
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia pewne kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych, ale nie wyjawia zdolności do pracy w zespole programistów.
4,0Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych oraz. wyjawia pewne zdolności do pracy w zespole programistów..
4,5Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe i wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów .
5,0Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów i w stanie nieść odpowiedzialnośc za realizację wspólnych projektów.

Literatura podstawowa

  1. Ian Griffiths, Programowanie C# 5.0, Helion, 2013
  2. Mateusz Warczak, Jacek Matulewski i inne, Programowanie równoległe i asynchroniczne w C# 5.0, Helion, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Y. Shoham and K. Leyton-Brown, Multiagent Systems: Algorithms, Game-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, England, 2008
  2. S. Staab and R. Studer, Handbook on Ontologies, Springer, Berlin, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania w platformie MS.NET)5
T-L-2Techniki tworzenia ontologi w środowisku Protege4
T-L-3Techniki wnioskowania logicznego w języku OWL3
T-L-4Techniki opisu wiedzy w języku RDF3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady, na których jest oparty paradygmat programowania agentowego2
T-W-2Ontologie i ramy2
T-W-3Języki ontologii2
T-W-4Tworzenie specyfikacji agentów na zasadach logiki temporalnej2
T-W-5Przedstawienie i przetwarzanie wiedzy w języku XML2
T-W-6Platforma opisu zasobów RDF2
T-W-7Język definicji ontologii OWL2
T-W-8Wnioskowanie logiczne z wykorzystaniem OWL1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęc laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Znajimość z proponowaną literaturą3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu, samodzielne badania studenta12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/11_W01Technik programowania agentowego z wykorzystaniem języków programowania wysokiego poziomu, jak C#, znajomość z platformami programowania agentów na przykładzie platformy programowania komponentowego MS. NET Framework.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest znajomość studentów z podstawowymi technikami realizowanymi w systemach wieloagentowych, ich architekrutą, językami programowania zapytań, jak również językami i technikami tworzenia ontologii oraz realizacji komunikacji agentów.
Treści programoweT-W-1Zasady, na których jest oparty paradygmat programowania agentowego
T-W-2Ontologie i ramy
T-W-3Języki ontologii
T-W-4Tworzenie specyfikacji agentów na zasadach logiki temporalnej
T-W-5Przedstawienie i przetwarzanie wiedzy w języku XML
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, konsultacje, znajomośc z literaturą, badania samodzielne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z wykładów, zaliczenie z zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student ma pewne wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student ma wiedzę i posiada pewne umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,0Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,5Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe.
5,0Student ma dobrę wiedzę i posiada dobre umiejętności do napisanie złożonych kodów składników systemów wieloagentowych, jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, oraz wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/11_U01Posiada umiejętności do tworzenia kodów składników systemów rozproszonych, jak systemy wieloagentowe korzystając z języków obiektowych wysokiego poziomu, jak C# oraz platform programowania komponentowego, jak MS.NET Platform.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest znajomość studentów z podstawowymi technikami realizowanymi w systemach wieloagentowych, ich architekrutą, językami programowania zapytań, jak również językami i technikami tworzenia ontologii oraz realizacji komunikacji agentów.
Treści programoweT-L-1Podstawowe techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania w platformie MS.NET)
T-L-3Techniki wnioskowania logicznego w języku OWL
T-L-2Techniki tworzenia ontologi w środowisku Protege
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, konsultacje, znajomośc z literaturą, badania samodzielne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z wykładów, zaliczenie z zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia pewne umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,0Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych.
4,5Student wyjawia dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe.
5,0Student wyjawia bardzo dobre umiejętności w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, a ponadto wyjawia kreatywnośc i oryginalnośc do rozwiązania programowych problemów niestandardowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O1/11_K01Posiada kompetencje w dziedzinie tworzenia kodów agentów programowych tworzonych z wykorzystaniem języków obiektowych, jak C# oraz kompetencje spółeczne do realizacji złożonych projektów programowych w składzie zespołu programistów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest znajomość studentów z podstawowymi technikami realizowanymi w systemach wieloagentowych, ich architekrutą, językami programowania zapytań, jak również językami i technikami tworzenia ontologii oraz realizacji komunikacji agentów.
Treści programoweT-L-1Podstawowe techniki programowania wielowątkowego (na przykładzie programowania w platformie MS.NET)
T-L-3Techniki wnioskowania logicznego w języku OWL
T-L-4Techniki opisu wiedzy w języku RDF
T-L-2Techniki tworzenia ontologi w środowisku Protege
Metody nauczaniaM-1Wykłady, zajęcia laboratoryjne, konsultacje, znajomośc z literaturą, badania samodzielne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin z wykładów, zaliczenie z zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne określone w danym dokumencie.
3,0Student wyjawia pewne kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisania prostych kodów składników systemów wieloagentowych.
3,5Student wyjawia kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych, ale nie wyjawia zdolności do pracy w zespole programistów.
4,0Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie kodów o średniej złożoności składników systemów wieloagentowych oraz. wyjawia pewne zdolności do pracy w zespole programistów..
4,5Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe i wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów .
5,0Student wyjawia dobre kompetencje w dziedzinie programowania agentowego do napisanie złozonych kodów składników systemów wieloagentowych i jest zdolny do posługiwania się biblioteką TPL w środowisku MS.NET Framework do realizacji projektów przewidujących programowanie wielowątkowe, wyjawia dobrą zdolność do pracy w zespole programistów i w stanie nieść odpowiedzialnośc za realizację wspólnych projektów.