Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Interfejsy użytkownika w systemach przenośnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interfejsy użytkownika w systemach przenośnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z inżynierii oprogramowania.
W-2Wiedza z dziedziny architektury systemów komputerowych.
W-3Wiedza dotycząca podstaw programowania.
W-4Umiejętność programowania w C i Java.
W-5Wiedza w zakresie dziedziny komunikacja człowiek-komputer.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z technologiami tworzenia i wykorzystywania interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
C-2Zapoznanie studenta z różnorodnością rozwiązań w dziedzinie systemów przenośnych.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w dziedzinie tworzenia interfejsów w systemach przenośnych: projektowanie, implementacja, testowanie.
C-4Wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań dla tworzenia interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projektowanie i walidacja (graficznych) interfejsów użytkownika.1
T-L-2Implementacja interfejsu użytkownika z wykorzystaniem J2ME, uruchomienie, testowanie.2
T-L-3Implementacja technologii sieciowych w J2ME, uruchomienie i testowanie.2
T-L-4Implementacja rozwiązań multimedialnych, projekt i realizacja interfejsu użytkownika, uruchomienie, testowanie.2
T-L-5Projekt własnej aplikacji i projekt interfejsu użytkownika do realizacji w podgrupie.2
T-L-6Realizacja w podgrupie własnej aplikacji dla systemu przenośnego zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi.6
15
wykłady
T-W-1Definicja systemów przenośnych. Definicja interfejsów użytkownika i ich cech w systemach przenośnych. Podstawowe zasady projektowania interfejsów użytkownika.1
T-W-2Platforma J2ME dla systemów przenośnych. Pojęcie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.2
T-W-3Podstawowe środowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, możliwości.2
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu użytkownika w J2ME.2
T-W-5Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs użytkownika w systemie przenośnym dla komunikacji sieciowej.2
T-W-6Wykorzystanie urządzeń peryferyjnych w systemach przenośnych - właściwe interfejsy użytkownika.2
T-W-7Platforma Symbian - interfejsy użytkownika.2
T-W-8Podstawy programowania interfejsów użytkownika w QT dla Symbian OS2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca nad projektem w podgrupie15
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studia nad tematem10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena formująca: Ocena jakości realizacji ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności realizacji projektu w podgrupie.
S-4Ocena formująca: Ocena jakości realizacji projektu w podgrupie.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całościowa zrealizowanych ćwiczeń laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów na podstawie egzaminu ustnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie dobierać narzędzia do potrzeb realizacji interfejsu użytkownika w systemie przenośnym, powinien umieć nazywać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych, powinien wskazywać potencjalne problemy w realizacji interfejsów użytkownika w systemach przenośnych, powninien zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne, powinien wskazać sposoby uniwersalnej realizacji interfejsów użytkownika (możliwych do uruchomienia na szerokiej grupie urządzeń przenośnych).
I_1A_W04, I_1A_W06, I_1A_W07, I_1A_W21C-1, C-2T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1M-1S-2, S-4, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować potrzeby użytkownika, analizować możliwości realizacji interfejsu użytkownika, dobierać środowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywać projekt interfejsu, planowac realizację procesu tworzenia aplikacji i interfejsu użytkownika dla systemu przenośnego, powinien umieć weryfikować i oceniać istniejące i tworzone interfejsy iżytkownika w systemach przenośnych.
I_1A_U08, I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U19, I_1A_U03C-3, C-4M-2S-2, S-3, S-1, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiązywaniu problemów związanych z różnorodnością sprzętową i SO, kreatywność w znajdowaniu rozwiązań związanych z różnorodnością sprzętową i SO, chętny do dzielenia się wiedzą, postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K04C-4M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/11_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie dobierać narzędzia do potrzeb realizacji interfejsu użytkownika w systemie przenośnym, powinien umieć nazywać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych, powinien wskazywać potencjalne problemy w realizacji interfejsów użytkownika w systemach przenośnych, powninien zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne, powinien wskazać sposoby uniwersalnej realizacji interfejsów użytkownika (możliwych do uruchomienia na szerokiej grupie urządzeń przenośnych).
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać istniejących technologii programistycznych i sprzętowych w systemach przenośnych.
3,0Potrafi wymienić, nazwać i ogólnie opisać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierać technologie sprzętowe i programistyczne odpowiednio do zastosowań w tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
4,0Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i programistycznych odpowiednio do zastosowań i je opisać.
4,5Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania programistyczne działającej na szerokiej grupie systemów przenośnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/11_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować potrzeby użytkownika, analizować możliwości realizacji interfejsu użytkownika, dobierać środowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywać projekt interfejsu, planowac realizację procesu tworzenia aplikacji i interfejsu użytkownika dla systemu przenośnego, powinien umieć weryfikować i oceniać istniejące i tworzone interfejsy iżytkownika w systemach przenośnych.
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać je odpowiednio do sprzętu, dla którego tworzone są lub wdrażane aplikacje.
3,5Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy przy tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
4,0Potrafi wykorzystywać funkcje i metody pozwalające na dostęp do funkcjonalnych elementów składowych systemów przenośnych.
4,5Potrafi rozszerzać metody i funkcje pozwalające na wykorzystanie elementów systemów przenośnych.
5,0Potrafi tworzyć złożone interfejsy użytkownika w systemach przenośnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/11_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiązywaniu problemów związanych z różnorodnością sprzętową i SO, kreatywność w znajdowaniu rozwiązań związanych z różnorodnością sprzętową i SO, chętny do dzielenia się wiedzą, postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Umie zaprezentować posiadaną wiedzę.
3,5Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym.
4,5Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Umie prowadzić prace zespołu. Broni osiągniętych rezultatów.

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Rychlicki-Kicior, J2ME. Praktyczne projekty, Helion, Gliwice, 2006
  2. Janusz Grzyb, Tworzenie gier, Helion, Gliwice, 2007
  3. Paweł Gala, Symbian s60. Programowanie urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kim Topley, J2ME. Almanach, Helion, Gliwice, 2003
  2. Richard Harrison, Symbian OS C++ for Mobile Phones: Volume 1: Professional Development on Constrained Devices, Symbian Press, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie i walidacja (graficznych) interfejsów użytkownika.1
T-L-2Implementacja interfejsu użytkownika z wykorzystaniem J2ME, uruchomienie, testowanie.2
T-L-3Implementacja technologii sieciowych w J2ME, uruchomienie i testowanie.2
T-L-4Implementacja rozwiązań multimedialnych, projekt i realizacja interfejsu użytkownika, uruchomienie, testowanie.2
T-L-5Projekt własnej aplikacji i projekt interfejsu użytkownika do realizacji w podgrupie.2
T-L-6Realizacja w podgrupie własnej aplikacji dla systemu przenośnego zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja systemów przenośnych. Definicja interfejsów użytkownika i ich cech w systemach przenośnych. Podstawowe zasady projektowania interfejsów użytkownika.1
T-W-2Platforma J2ME dla systemów przenośnych. Pojęcie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.2
T-W-3Podstawowe środowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, możliwości.2
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu użytkownika w J2ME.2
T-W-5Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs użytkownika w systemie przenośnym dla komunikacji sieciowej.2
T-W-6Wykorzystanie urządzeń peryferyjnych w systemach przenośnych - właściwe interfejsy użytkownika.2
T-W-7Platforma Symbian - interfejsy użytkownika.2
T-W-8Podstawy programowania interfejsów użytkownika w QT dla Symbian OS2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca nad projektem w podgrupie15
A-L-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studia nad tematem10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Udział w zaliczeniu i konsultacjach2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/11_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinie dobierać narzędzia do potrzeb realizacji interfejsu użytkownika w systemie przenośnym, powinien umieć nazywać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych, powinien wskazywać potencjalne problemy w realizacji interfejsów użytkownika w systemach przenośnych, powninien zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne, powinien wskazać sposoby uniwersalnej realizacji interfejsów użytkownika (możliwych do uruchomienia na szerokiej grupie urządzeń przenośnych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z technologiami tworzenia i wykorzystywania interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
C-2Zapoznanie studenta z różnorodnością rozwiązań w dziedzinie systemów przenośnych.
Treści programoweT-L-5Projekt własnej aplikacji i projekt interfejsu użytkownika do realizacji w podgrupie.
T-L-6Realizacja w podgrupie własnej aplikacji dla systemu przenośnego zgodnie z przyjętymi założeniami projektowymi.
T-L-1Projektowanie i walidacja (graficznych) interfejsów użytkownika.
T-L-2Implementacja interfejsu użytkownika z wykorzystaniem J2ME, uruchomienie, testowanie.
T-L-3Implementacja technologii sieciowych w J2ME, uruchomienie i testowanie.
T-L-4Implementacja rozwiązań multimedialnych, projekt i realizacja interfejsu użytkownika, uruchomienie, testowanie.
T-W-2Platforma J2ME dla systemów przenośnych. Pojęcie profilu i konfiguracji. Podstawowe elementy J2ME. Specyfikacje.
T-W-3Podstawowe środowiska programistyczne dla J2ME. Wersje, instalacja, konfiguracja, możliwości.
T-W-4Podstawowe kontrolki graficznego interfejsu użytkownika w J2ME.
T-W-5Technologiie komunikacji sieciowej w J2ME - interfejsy, protokoły. Interfejs użytkownika w systemie przenośnym dla komunikacji sieciowej.
T-W-6Wykorzystanie urządzeń peryferyjnych w systemach przenośnych - właściwe interfejsy użytkownika.
T-W-7Platforma Symbian - interfejsy użytkownika.
T-W-8Podstawy programowania interfejsów użytkownika w QT dla Symbian OS
T-W-1Definicja systemów przenośnych. Definicja interfejsów użytkownika i ich cech w systemach przenośnych. Podstawowe zasady projektowania interfejsów użytkownika.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena jakości realizacji ćwiczenia laboratoryjnego.
S-4Ocena formująca: Ocena jakości realizacji projektu w podgrupie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów na podstawie egzaminu ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić i nazwać istniejących technologii programistycznych i sprzętowych w systemach przenośnych.
3,0Potrafi wymienić, nazwać i ogólnie opisać istniejące technologie programistyczne i sprzętowe w systemach przenośnych oraz wskazać ich potencjalne zastosowania.
3,5Potrafi dobierać technologie sprzętowe i programistyczne odpowiednio do zastosowań w tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
4,0Potrafi wytłumaczyć dobór technologii sprzętowych i programistycznych odpowiednio do zastosowań i je opisać.
4,5Potrafi rozpoznać trudności i zaproponować rozwiązania pozwalające ominąć potencjalne problemy realizacyjne.
5,0Potrafi zaproponować uniwersalne rozwiązania programistyczne działającej na szerokiej grupie systemów przenośnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/11_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować potrzeby użytkownika, analizować możliwości realizacji interfejsu użytkownika, dobierać środowisko programistyczne do realizacji zadania, opracowywać projekt interfejsu, planowac realizację procesu tworzenia aplikacji i interfejsu użytkownika dla systemu przenośnego, powinien umieć weryfikować i oceniać istniejące i tworzone interfejsy iżytkownika w systemach przenośnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
I_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w dziedzinie tworzenia interfejsów w systemach przenośnych: projektowanie, implementacja, testowanie.
C-4Wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań dla tworzenia interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena jakości realizacji ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności realizacji projektu w podgrupie.
S-1Ocena formująca: Ocena stopnia wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-4Ocena formująca: Ocena jakości realizacji projektu w podgrupie.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena całościowa zrealizowanych ćwiczeń laboratoryjnych i projektu w podgrupie.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów na podstawie egzaminu ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie przedmiotu.
3,0Potrafi wykorzystywać oprogramowanie i dobierać je odpowiednio do sprzętu, dla którego tworzone są lub wdrażane aplikacje.
3,5Potrafi łączyć użycie różnych narzędzi celem optymalnej organizacji pracy przy tworzeniu interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
4,0Potrafi wykorzystywać funkcje i metody pozwalające na dostęp do funkcjonalnych elementów składowych systemów przenośnych.
4,5Potrafi rozszerzać metody i funkcje pozwalające na wykorzystanie elementów systemów przenośnych.
5,0Potrafi tworzyć złożone interfejsy użytkownika w systemach przenośnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/11_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy: aktywna postawa w samodzielnym poszukiwaniu wiedzy, aktywna podstawa w rozwiązywaniu problemów związanych z różnorodnością sprzętową i SO, kreatywność w znajdowaniu rozwiązań związanych z różnorodnością sprzętową i SO, chętny do dzielenia się wiedzą, postępowanie zgodne z przyjętymi zasadami etyki podczas pracy w podgrupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania rozwiązań dla tworzenia interfejsów użytkownika w systemach przenośnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena jakości realizacji ćwiczenia laboratoryjnego.
S-4Ocena formująca: Ocena jakości realizacji projektu w podgrupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji społecznych przewidzianych dla przedmiotu.
3,0Umie zaprezentować posiadaną wiedzę.
3,5Przejawia otwartość w zdobywaniu wiedzy.
4,0Prezentuje aktywną postawę w zdobywaniu wiedzy i dzieleniu się wiedzą z grupą i prowadzącym.
4,5Umie pracować w zespole. Konstruuje obiektywne wnioski.
5,0Umie prowadzić prace zespołu. Broni osiągniętych rezultatów.