Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Zintegrowane usługi sieciowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane usługi sieciowe
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 10 3,00,38zaliczenie
wykładyW8 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Sieci komputerowe na poziomie podstawowym
W-2Systemy operacyjne na poziomie podstawowym
W-3Podstawy programowania na poziomie podstawowym
W-4Podstawy wykorzystania protokołów sieciowych na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wykonania struktury hybrydowej sieci
C-2Zastosowanie rozwiązań sieciowych w zależności do potrzeb
C-3Dopasowywanie i tworzenie rozwiązań zależnych od potrzeb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia2
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych3
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)3
T-L-4zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)1
T-L-5Podsumowanie1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia1
T-W-2Prezentacja i sposoby wdrożenia poszczególnych usług: • przygotowanie systemów operacyjnych • systemy integracji (AM, LDAP) • zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) • zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) • zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) • administracja systemami8
T-W-3Podsumowanie przedmiotu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie w ramach pracy w zespole59
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Zaliczenie formy zajęć2
A-L-5studia literaturowe17
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zajęć (opracowanie prezentacji wybranych zagadnień)15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/03_W01
Przygotowanie pracy w grupie; Zasady komunikacji pomiędzy usługami; Idea sieci hybrydowych; Wykorzystanie potencjału możliwości wdrażania usług.
I_1A_W23, I_1A_W07C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/03_U01
Uczestnik zajęć potrafi wykorzystać możliwości uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania określonego w danym celu. Posiada również umiejętność pracy grupowej. Potrafi zaprojektować dedykowane rozwiązanie danego problemu.
I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U05C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O3/03_K01
Praca w grupie na stanowisku członka jak również menagera; Potrafi wykorzystywać wiedzę i ją przekazywać oraz promować; Zna i stosuje możliwości pracy zdalnej i mobilnej.
I_1A_K01, I_1A_K05, I_1A_K03C-2, C-3, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/03_W01
Przygotowanie pracy w grupie; Zasady komunikacji pomiędzy usługami; Idea sieci hybrydowych; Wykorzystanie potencjału możliwości wdrażania usług.
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/03_U01
Uczestnik zajęć potrafi wykorzystać możliwości uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania określonego w danym celu. Posiada również umiejętność pracy grupowej. Potrafi zaprojektować dedykowane rozwiązanie danego problemu.
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O3/03_K01
Praca w grupie na stanowisku członka jak również menagera; Potrafi wykorzystywać wiedzę i ją przekazywać oraz promować; Zna i stosuje możliwości pracy zdalnej i mobilnej.
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)

Literatura podstawowa

  1. Marek Sportack, Sieci komputerowe ksiega eksperta, Helion, 1999, ISBN 83-7197-076-5
  2. Peter Rybaczyk, Podrecznik Inzynierii Internetu, Novell Press, 1999, ISBN 83-7101-413-9
  3. Frank J. Derfler, Poznaj sieci, Mikom, 1999, ISBN 83-7158-179-3
  4. Mark A. Miller, Sieci – Internetworking, Wydawnictwo RM, 1996, ISBN 83-87216-82-8
  5. Praca zbiorowa, NetWorld – Sieci komputerowe i telekomunikacja, IDG Poland S.A., 1999
  6. Praca zbiorowa, Studia Informatica, IX Konferencja Sieci Komputerowe, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2002, ISSN 0208-7286
  7. J.Casad, B. Willsey, TCP/IP – Swiat Internetu, MIKOM, 1999, ISBN 83-7158-189-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia2
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych3
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)3
T-L-4zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)1
T-L-5Podsumowanie1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia1
T-W-2Prezentacja i sposoby wdrożenia poszczególnych usług: • przygotowanie systemów operacyjnych • systemy integracji (AM, LDAP) • zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) • zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) • zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) • administracja systemami8
T-W-3Podsumowanie przedmiotu1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie w ramach pracy w zespole59
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Zaliczenie formy zajęć2
A-L-5studia literaturowe17
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie się do zajęć (opracowanie prezentacji wybranych zagadnień)15
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/03_W01Przygotowanie pracy w grupie; Zasady komunikacji pomiędzy usługami; Idea sieci hybrydowych; Wykorzystanie potencjału możliwości wdrażania usług.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
I_1A_W07ma wiedzę w zakresie technologii sieciowych
Cel przedmiotuC-2Zastosowanie rozwiązań sieciowych w zależności do potrzeb
C-3Dopasowywanie i tworzenie rozwiązań zależnych od potrzeb
C-1Umiejętność wykonania struktury hybrydowej sieci
Treści programoweT-W-2Prezentacja i sposoby wdrożenia poszczególnych usług: • przygotowanie systemów operacyjnych • systemy integracji (AM, LDAP) • zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) • zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) • zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) • administracja systemami
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia
T-W-3Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Zajecia audytoryjne pozwalajace na zapoznanie z zagadnieniem prowadzone na podstawie interakcji ze studentem z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/03_U01Uczestnik zajęć potrafi wykorzystać możliwości uruchomienia i skonfigurowania usług potrzebnych do wykonania zadania określonego w danym celu. Posiada również umiejętność pracy grupowej. Potrafi zaprojektować dedykowane rozwiązanie danego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
Cel przedmiotuC-2Zastosowanie rozwiązań sieciowych w zależności do potrzeb
C-3Dopasowywanie i tworzenie rozwiązań zależnych od potrzeb
C-1Umiejętność wykonania struktury hybrydowej sieci
Treści programoweT-L-4zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia
T-L-5Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak mozliwosci okreslenia podstawowych zagadnien z zakresu przedmiotu
3,0Znajomosc nazw i teorii działa podstawowych protokołów
3,5Potrafi odróznic mozliwosci poszczególnych składowych protokołu oraz wskazac własciwe do uzycia w danej dziedzinie
4,0W sposób dobry potrafi opisac wszystkie zaleznosci
4,5Wykazuje sie zamodzielnym wnioskowaniem jednak ma jeszcze braki merytoryczne w pełnej definicji wszystkich aspektów tej dziedziny
5,0Potrafi samodzielnie wnioskowac oraz bezbłednie opisywac zaleznosci informatyczne w tej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O3/03_K01Praca w grupie na stanowisku członka jak również menagera; Potrafi wykorzystywać wiedzę i ją przekazywać oraz promować; Zna i stosuje możliwości pracy zdalnej i mobilnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Zastosowanie rozwiązań sieciowych w zależności do potrzeb
C-3Dopasowywanie i tworzenie rozwiązań zależnych od potrzeb
C-1Umiejętność wykonania struktury hybrydowej sieci
Treści programoweT-L-4zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA)
T-L-3systemy integracji (AM, LDAP)
T-L-2przygotowanie systemów operacyjnych
T-L-1wprowadzenie do zagadnienia
T-L-5Podsumowanie
T-W-2Prezentacja i sposoby wdrożenia poszczególnych usług: • przygotowanie systemów operacyjnych • systemy integracji (AM, LDAP) • zintegrowane usługi pocztowe (EXIM, POSTFIX, itp.) • zintegrowane usługa systemu plikowego (NFS, SAMBA) • zintegrowane usługi baz użytkowników (AD, eDir, LDAP) • administracja systemami
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia
T-W-3Podsumowanie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Zajecia laboratoryjne pozwalajace na stworzenia własnego protokołu komunikacyjnego zgodnie z przyjetymi załozeniami stawianymi przez studentem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorów na podstawie oddanego projektu protokołu komunikacyjnego oraz prezentacji działajacego rozwiazania autorskiego;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie pracowac w grupie
3,0W sposób dostateczny współpracuje z innymi
3,5Wykazuje sie inicjatywa jednak nie przejawia wybitnych osiagniec w tym zakresie
4,0Jest osoba wiodaca w grupie
4,5Potrafi współpracowac z innymi, definiuje własne problemy oraz potrafi w grupie je rozwiazywac
5,0Wybitnie przewodniczy grupie oraz potrafi zmotywowac innych do działania (łacznie z innymi grupami)