Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów biznesowych - Przedmiot obieralny I
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,10,50zaliczenie
wykładyW5 10 0,90,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy projektowania systemów informatycznych
W-2Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw
W-3Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
C-2Zrozumienie roli modelu biznesowego w procesie tworzenia systemów informatycznych
C-3Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratorium7
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procexu15
34
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/03_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
I_1A_W18, I_1A_W17, I_1A_W06, I_1A_W16C-3T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O/1/03_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
I_1A_U01, I_1A_U12, I_1A_U02, I_1A_U05, I_1A_U16C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/03_W01
Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Znajomość celów i roli modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Znajomość sposobów modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Wiedza dot. zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Znajomość zaawansowanych elementów diagramów statycznych
5,0Znajomość zaawansowanych elementów diagramów interakcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O/1/03_U01
Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umiejętność określenia zastosowań tworzonego modelu, uczestników procesu
4,0Umiejętność przeprowadzenia rozbudowanej analizy procesu biznesowego
4,5Umiejętność wykonania dokumentacji procesów biznesowych
5,0Umiejętność zastosowania utworzonego modelu do usprawnienia modelowanego procesu

Literatura podstawowa

  1. S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych2
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów2
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie2
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów2
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do laboratorium7
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procexu15
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Konsultacje2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/03_W01Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W18ma wiedzę w zakresie podstaw modelowania systemów
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-3Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych.
Treści programoweT-L-1Laboratoria powiązane tematycznie z wykładami. Zakończenie laboratorium wymaga stworzenia modoelu procesu procesu biznesowego, z wykorzystaniem elementarnych składowych zrealizowanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
T-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Znajomość celów i roli modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Znajomość sposobów modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Wiedza dot. zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Znajomość zaawansowanych elementów diagramów statycznych
5,0Znajomość zaawansowanych elementów diagramów interakcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O/1/03_U01Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U12umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie roli modelu biznesowego w procesie tworzenia systemów informatycznych
C-1Zrozumienie modelowania biznesowego przy użyciu języka UML
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych
T-W-2Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów
T-W-4Modelowanie przebiegu procesów
T-W-5Modelowanie komunikacji w procesie
T-W-3Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umiejętność przeprowadzenia podstawowej analizy procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umiejętność określenia zastosowań tworzonego modelu, uczestników procesu
4,0Umiejętność przeprowadzenia rozbudowanej analizy procesu biznesowego
4,5Umiejętność wykonania dokumentacji procesów biznesowych
5,0Umiejętność zastosowania utworzonego modelu do usprawnienia modelowanego procesu