Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Języki analizy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Języki analizy danych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 2,50,60zaliczenie
wykładyW7 10 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza i umiejętniości z zakresu programowania.
W-2Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi w zakresie: obliczeń naukowych, analizy danych oraz symulacji
C-2Zapoznanie studentów z językiem R
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia praca z powłoką R, sweave, zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania3
T-L-2Podstawy programowania w R, formuły w R, rozkłady, wnioskowanie statystyczne, przygotowywanie wykresów - zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania3
T-L-3Metody eksploracji danych w R, przykłady zadań analizy danych (klasyfikacja, regresja grupowanie danych), sprawozdanie podsumowujące.3
T-L-4Wprowadzenie do języka Python, ćwiczenia zaznajamiające ze skłądnią języka, korzystanie z bibliotek obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib3
T-L-5Analiza danych w języku Python z wykorzystaniem pakietów: Pandas, scipy.stats, statmodels,3
T-L-6Eksploracja danych w Python z użyciem byblioteki: scikit-learn. Sprawozdanie podsumowujące.3
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R, Sweave.1
T-W-2Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane.1
T-W-3Podstawy programowania w R, formuły w R, przygotowywanie wykresów.1
T-W-4Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R .1
T-W-5Wprowadzenie do języka Python: różnice i podobieństwa w stosunku do Matlaba oraz R.1
T-W-6Biblioteki obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib.2
T-W-7Biblioteki wspomagające analizę danych: Pandas, Patsy, oraz do modelowania statystycznego: scipy.stats,  statmodels.2
T-W-8Eksploracja danych w Python: scikit-learn, mlpy, opencv.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zajęć55
A-L-2Udział w zajęciach 30 godzin18
A-L-3Konsultacje i udział w zaliczeniu2
75
wykłady
A-W-1Udział w wykładach 15 godzin10
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Przygotowywanie się na bierząco w trakcie wykładów17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Laboratorium rozwiązywanie zadań praktycznych przy komputerze zgdonie z przygotowanym konspektem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-2Ocena formująca: Laboratorium: oceny cząstkowe na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań oraz pracy na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca rozliczenie zadań oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/08_W03
Zna podstawowe i zaawansowane narzędzia wpsomagające analizy danych w tym: R i Python (wraz z bibliotekami numpy, scipy, pandas, scikit-learn).
I_1A_W12, I_1A_W20, I_1A_W17, I_1A_W16C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O6/08_U03
Umie wykorzystywać nowoczesne pakiety obliczeniowe R i Python do analizy danych.
I_1A_U01, I_1A_U15, I_1A_U03C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/08_W03
Zna podstawowe i zaawansowane narzędzia wpsomagające analizy danych w tym: R i Python (wraz z bibliotekami numpy, scipy, pandas, scikit-learn).
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym środowiska analizy danych R i Python.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O6/08_U03
Umie wykorzystywać nowoczesne pakiety obliczeniowe R i Python do analizy danych.
2,0
3,0Umie rozwiązywac samodzielnie podstawowe zadania analizy danych nie mam problemów z wczytywaniem danych czy interpretacją wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. N. Venables and B. D. Ripley, Modern Applied Statistics with S, Springer, 2002
  2. Michael J. Crawley, The R Book, Wiley, 2012, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia praca z powłoką R, sweave, zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania3
T-L-2Podstawy programowania w R, formuły w R, rozkłady, wnioskowanie statystyczne, przygotowywanie wykresów - zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania3
T-L-3Metody eksploracji danych w R, przykłady zadań analizy danych (klasyfikacja, regresja grupowanie danych), sprawozdanie podsumowujące.3
T-L-4Wprowadzenie do języka Python, ćwiczenia zaznajamiające ze skłądnią języka, korzystanie z bibliotek obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib3
T-L-5Analiza danych w języku Python z wykorzystaniem pakietów: Pandas, scipy.stats, statmodels,3
T-L-6Eksploracja danych w Python z użyciem byblioteki: scikit-learn. Sprawozdanie podsumowujące.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R, Sweave.1
T-W-2Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane.1
T-W-3Podstawy programowania w R, formuły w R, przygotowywanie wykresów.1
T-W-4Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R .1
T-W-5Wprowadzenie do języka Python: różnice i podobieństwa w stosunku do Matlaba oraz R.1
T-W-6Biblioteki obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib.2
T-W-7Biblioteki wspomagające analizę danych: Pandas, Patsy, oraz do modelowania statystycznego: scipy.stats,  statmodels.2
T-W-8Eksploracja danych w Python: scikit-learn, mlpy, opencv.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Opracowanie sprawozdań, przygotowanie do zajęć55
A-L-2Udział w zajęciach 30 godzin18
A-L-3Konsultacje i udział w zaliczeniu2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach 15 godzin10
A-W-2Udział w zaliczeniu i konsultacjach3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Przygotowywanie się na bierząco w trakcie wykładów17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_W03Zna podstawowe i zaawansowane narzędzia wpsomagające analizy danych w tym: R i Python (wraz z bibliotekami numpy, scipy, pandas, scikit-learn).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą metod sztucznej inteligencji
I_1A_W20zna wybrane metody i techniki dotyczące podstaw podejmowania decyzji
I_1A_W17zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
I_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z językiem R
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels.
Treści programoweT-L-3Metody eksploracji danych w R, przykłady zadań analizy danych (klasyfikacja, regresja grupowanie danych), sprawozdanie podsumowujące.
T-L-4Wprowadzenie do języka Python, ćwiczenia zaznajamiające ze skłądnią języka, korzystanie z bibliotek obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib
T-L-5Analiza danych w języku Python z wykorzystaniem pakietów: Pandas, scipy.stats, statmodels,
T-L-6Eksploracja danych w Python z użyciem byblioteki: scikit-learn. Sprawozdanie podsumowujące.
T-L-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia praca z powłoką R, sweave, zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania
T-L-2Podstawy programowania w R, formuły w R, rozkłady, wnioskowanie statystyczne, przygotowywanie wykresów - zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania
T-W-6Biblioteki obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib.
T-W-2Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane.
T-W-8Eksploracja danych w Python: scikit-learn, mlpy, opencv.
T-W-3Podstawy programowania w R, formuły w R, przygotowywanie wykresów.
T-W-5Wprowadzenie do języka Python: różnice i podobieństwa w stosunku do Matlaba oraz R.
T-W-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R, Sweave.
T-W-7Biblioteki wspomagające analizę danych: Pandas, Patsy, oraz do modelowania statystycznego: scipy.stats,  statmodels.
T-W-4Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R .
Metody nauczaniaM-2Laboratorium rozwiązywanie zadań praktycznych przy komputerze zgdonie z przygotowanym konspektem.
M-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca rozliczenie zadań oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym środowiska analizy danych R i Python.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O6/08_U03Umie wykorzystywać nowoczesne pakiety obliczeniowe R i Python do analizy danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U15potrafi wykorzystywać poznane metody, modele matematyczne oraz symulacje komputerowe do rozwiązywania prostych problemów inżynierskich
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami obliczeniowymi w zakresie: obliczeń naukowych, analizy danych oraz symulacji
C-2Zapoznanie studentów z językiem R
C-3Zapoznanie studentów z wybranymi bibliotekami języka Python wspomagającymi analizę danych scipy.stats, scikit-learn, pandas, statmodels.
Treści programoweT-L-3Metody eksploracji danych w R, przykłady zadań analizy danych (klasyfikacja, regresja grupowanie danych), sprawozdanie podsumowujące.
T-L-4Wprowadzenie do języka Python, ćwiczenia zaznajamiające ze skłądnią języka, korzystanie z bibliotek obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib
T-L-5Analiza danych w języku Python z wykorzystaniem pakietów: Pandas, scipy.stats, statmodels,
T-L-6Eksploracja danych w Python z użyciem byblioteki: scikit-learn. Sprawozdanie podsumowujące.
T-L-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia praca z powłoką R, sweave, zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania
T-L-2Podstawy programowania w R, formuły w R, rozkłady, wnioskowanie statystyczne, przygotowywanie wykresów - zadania i ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania
T-W-6Biblioteki obliczeń numerycznych: numpy, scipy, matplotlib.
T-W-2Przechowywanie danych w R, wczytywanie danych (różne formaty), obiekt dataframe i obiekty powiązane.
T-W-8Eksploracja danych w Python: scikit-learn, mlpy, opencv.
T-W-3Podstawy programowania w R, formuły w R, przygotowywanie wykresów.
T-W-5Wprowadzenie do języka Python: różnice i podobieństwa w stosunku do Matlaba oraz R.
T-W-1Wprowadzenie do R: podstawy składni, podstawowe polecenia, praca z powłoką R, Sweave.
T-W-7Biblioteki wspomagające analizę danych: Pandas, Patsy, oraz do modelowania statystycznego: scipy.stats,  statmodels.
T-W-4Wnioskowanie statystyczne i metody eksploracji danych w R .
Metody nauczaniaM-2Laboratorium rozwiązywanie zadań praktycznych przy komputerze zgdonie z przygotowanym konspektem.
M-1Wykład z prezentacjami i niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: oceny cząstkowe na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań oraz pracy na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca rozliczenie zadań oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie rozwiązywac samodzielnie podstawowe zadania analizy danych nie mam problemów z wczytywaniem danych czy interpretacją wyników
3,5
4,0
4,5
5,0