Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Systemy operacyjne I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy operacyjne I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Witold Maćków <Witold.Mackow@zut.edu.pl>, Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 16 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 12 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć zaliczonne kursy Matematyka Dyskretna, Architektura Systemów Komputerowych, Podstawy Informatyki
W-2Student powninien znać podstawy programowania w języku C, pojęcie algorytmu i podstawowe struktury danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
C-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux3
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów3
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego2
T-W-2Procesy i wątki2
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów2
T-W-5Zarządzanie pamięcią2
T-W-6Pamięć wirtualna2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do zajęć oraz opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu27
A-L-3Udział w konsultacjach2
45
wykłady
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie21
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
I_1A_W04C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-3, S-1
I_1A_C/07_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
I_1A_W04C-1, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1, S-2
I_1A_C/07_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
I_1A_W04C-2, C-3T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
I_1A_U06C-4T-L-4, T-L-1, T-L-6M-2S-1, S-2
I_1A_C/07_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
I_1A_U03C-2, C-3T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1
I_1A_C/07_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
I_1A_U19C-2, C-3T-L-2, T-L-7, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C/07_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
I_1A_K01, I_1A_K03C-3T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_W01
Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
I_1A_C/07_W02
Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
I_1A_C/07_W03
Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_U01
Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
I_1A_C/07_U02
Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
I_1A_C/07_U03
Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_C/07_K01
Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami

Literatura podstawowa

  1. A.Silberschatz, I.Peterson, P.Galvin, Podstawy systemów operacyjnych, WNT, Warszawa, 2006, Wyd. VII
  2. W. Stallings, Systemy operacyjne - struktura i zasady budowy, PWN, Warszawa, 2006, Wyd. III

Literatura dodatkowa

  1. A.S.Tanenbaum, Rozproszone systemy operacyjne, WNT, Warszawa, 1997
  2. M. Ben-Ari, Podstawy programowania współbieżnego i rozproszonego, WNT, WNT, 1996
  3. K. Wall, Linux – programowanie w przykładach, Mikom, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux3
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym2
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe2
T-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego2
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików2
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux2
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów3
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego2
T-W-2Procesy i wątki2
T-W-3Planowanie przydziału procesora2
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów2
T-W-5Zarządzanie pamięcią2
T-W-6Pamięć wirtualna2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do zajęć oraz opracowanie sprawozdań laboratoryjnych w domu27
A-L-3Udział w konsultacjach2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział, dyskusje i rozwiazywanie problemów formułowanych podczas wykładów12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie21
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Studiowanie literatury przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W01Student rozumie rolę i zadania systemu operacyjnego komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-W-2Procesy i wątki
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-5Zarządzanie pamięcią
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
3,5potrafi wymienić i zdefiniować dowolne podstawowe role i zadania systemu operacyjnego
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane role i zadania systemu operacyjnego
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne role i zadania systemu operacyjnego
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na role i zadania systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W02Student potrafi wyjaśnić oraz zidentyfikować praktyczne problemy związane funkcjonowaniem i użytkowaniem systemu operacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ogólną strukturą systemu operacyjnego oraz jego podstawowymi zadaniami
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-3Filtry strumienie standardowe oraz przetwarzanie potokowe
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-2Procesy i wątki
T-W-5Zarządzanie pamięcią
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
4,5potrafi precyzyjnie opisać dowolne podstawowe elementy składowe systemu operacyjnego mające wpływ na jego funkcjonowanie i użytkowanie
5,0potrafi objaśnić wpływ architektury systemu komputerowego na funkcjonowanie i użytkowanie systemu operacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_W03Student rozumie problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-6Pamięć wirtualna
T-W-3Planowanie przydziału procesora
T-W-2Procesy i wątki
T-W-5Zarządzanie pamięcią
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
3,5potrafi wymienić dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,0potrafi opisać wybrane podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
4,5potrafi opisać dowolne podstawowe problemy programowania systemowego oraz współbieżnego, zarządzania pamięcią operacyjną oraz pamięcią zewnętrzną (w szczególności pamięcią dyskową), warunki powstawania oraz unikania blokad
5,0potrafi przeanalizować poprawność działania dowolnego programu systemowego z ziamplementowanyhmi mechanizmami synchronizacji oraz zarządzania procesami i pamięcią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U01Student potrafi obsługiwać, konfigurować i użytkować system operacyjny Linux
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06umie na poziomie podstawowym konfigurować systemy komputerowe
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie umiejętności posługiwania się system operacyjnym Unix/Linx oraz WIndows XP/7
Treści programoweT-L-4Tworzenie skryptów powłoki systemu operacyjnego
T-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika
3,5potrafi użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie podstawowych poleceń użytkownika i administratora
4,0potrafi obsługiwać i użytkować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń użytkownika i administratora
4,5potrafi obsługiwać, użytkować i konfigurować system operacyjny Linux na poziomie interfejsu tekstowego w zakresie zaawansowanych poleceń administratora
5,0spełniaj wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi skonfigurować jądro systemu operacyjnego zgodnie z określonymi wymaganiami, skompilować je i zainstalować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U02Student potrafi korzystać z funkcji systemowych systemu operacyjnego Unix/Linux na poziomie programów pisanych w języku C
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-5Programownaie w systemie Unix/Linux - obsługa systemu plików
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-2Procesy i wątki
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0- potrafi w stopniu podstawowym użyć kompilator gcc oraz debuger gdb - potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się dostępną w systemie dokumentacją dotyczącą funkcji systemowych
3,5potrafi efektywnie użyć wybrane podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,0potrafi efektywnie użyć dowolne podstawe mechanizmy systemowe (obsługa plików, zarządzanie procesami)
4,5potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech niezależnych procesów
5,0potrafi napisać program składajacy się z minimum trzech kooperujących ze sobą procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_U03Student potrafi rozwiązywać klasyczne problemy synchronizacji, w tym problem producenta-konsument i pięciu filozofów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu synchronizowania procesów i programowania współbieżnego oraz doboru algorytmów szeregowania procesów
C-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-2Procesy w systemie operacyjnym
T-L-7Podstawy programowania w systemie Unix/Linux - obsługa procesów
T-W-2Procesy i wątki
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi analizować poprawność wybranych podstawowych problemów sychronizacji
3,5potrafi analizować poprawność dowolnych podstawowych problemów sychronizacji
4,0potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania podstawowych problemów synchronizacji
4,5potrafi zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji do rozwiązania zaawansowanych problemów synchronizacji
5,0spełnia wymagania na ocenę 4,5 oraz dodatkowo potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować wybrane mechanizmy synchronizacji wbudowane w komercyjne system operacyjne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_C/07_K01Student jest kreatywny i przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi złożoności systemów operacyjnych, w tym wyjaśnienie potencjalnych żródeł powstawania blokad
Treści programoweT-L-1Podstawowe polecenia użytkownika i administratora systemu Unix/Linux
T-L-6Instalacja i konfiguracja maszyny wirtualnej z systemem Unix/Linux
T-W-1Wprowadzenie: podstawowe pojęcia, zadania i ogólna struktura systemu operacyjnego
T-W-4Synchronizacja i blokady procesów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte (zadania problemowe)
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajec) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajec
S-2Ocena formująca: Udział w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo częstej pomocy nauczyciela
3,5ponad dostateczne umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga częstej pomocy nauczyciela
4,0dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga rzadkiej pomocy nauczyciela
4,5ponad dobra umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, wymaga bardzo rzadkiej pomocy nauczyciela
5,0wyróżniająca umiejętność samodzielnego szukania i wykorzystania informacji oraz pracy w grupie, potrafi bez pomocy nauczyciela wykonać wszystkie ćwiczenia laboratoryjne zgodnie z otrzymanymi konspektami