Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie aplikacji dla technologii mobilnych
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 1,20,62zaliczenie
laboratoriaL8 16 2,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania obiektowego w języku Java.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu infrastruktury Internetu i usług sieciowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zagadnień związnych z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych takich jak smartphone'y i tablety, w tym: specyfikę urządzeń mobilnych (np. istotne ograniczenia sprzętowe i ich konsekwencje), cechy i składowe głównych platform umożliwiających działanie aplikacji na takich urządzeniach oraz wiadomości z zakresu pozycjonowania urządzeń mobilnych i usług bazujących na lokalizacji.
C-2Zdobycie umiejętności samodzielnego projektowania oraz programowania aplikacji działających na urządzeniach mobilnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem tworzenia aplikacji (Android SDK, Eclipse IDE, ADT Plugin).3
T-L-2Podstawy tworzenia szkieletu aplikacji (zasoby, aktywności, intencje, manifest aplikacji).3
T-L-3Podstawy tworzenia sprzęgu użytkownika.2
T-L-4Przechowywanie informacji: usługa SQLLite i komponent SharedPreferences.2
T-L-5Pozycjonowanie urządzenia z pomocą systemu GPS.2
T-L-6Komunikacja klient-serwer.2
T-L-7Łączność krótkodystansowa (Bluetooth) i dostęp do informacji z sensorów.2
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do systemów mobilnych: specyfika (cechy, możliwości i ograniczenia) urządzeń mobilnych, podstawowe architektury, rodzaje aplikacji i obszary zastosowań.1
T-W-2Najważniejsze platformy programowe stosowane w urządzeniach mobilnych: Android, iOS, Windows Phone, J2ME.2
T-W-3Pozycjonowanie urządzeń mobilnych.2
T-W-4Usługi bazujące na lokalizacji.1
T-W-5Nawigacja z pomocą systemów mobilnych2
T-W-6Środki realizacji komunikacji w systemie o architekturze klient-serwer.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowywanie sprawozdań z laboratoriów20
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Samodzielne studia nad przedmiotem26
A-L-5Uczestnictwo w zajęciach16
83
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studia nad przedmiotem16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Konsultacje1
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna i merytoryczna na temat realizowanych przez studentów projektów grupowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z zastosowaniem komputerów i urządzeń mobilnych
M-4Demonstracje praktyczne realizowane przez studentów
M-5Ćwiczenia projektowe w zespołach, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów nabywania umiejętności praktycznych na zajęciach laboratoryjnych (na podstawie sprawozdań i wejściówek)
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w realizacji projektu grupowego (na podstawie przedstawionej dokumentacji)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium z wiedzy teoretycznej przedstawianej na wykładzie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z realizacji projektu grupowego, na podstawie wykonanej prezentacji wyników projektu i wykonanej dokumentacji
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z umiejętności praktycznych na bazie wykonanej dokumentacji i stworzonego oprogramowania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/06_W01
Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform.
I_1A_W06, I_1A_W21

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/06_U01
Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym.
I_1A_U01, I_1A_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/06_K01
Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej.
I_1A_K03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/06_W01
Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform.
2,0
3,0ma podstwy teoretyczne zwiazane z tworzeniem aplikacji działajacych na urzadzeniach mobilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/06_U01
Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym.
2,0
3,0potrafi wykonac i zaprojektowac prosta aplikacje na urzadzenie mobilne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/06_K01
Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej.
2,0
3,0Student potrafi współpracowac w zaspole w celu rozwiazaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebe planowania i koordynowania działan w członków grupy oraz kwestie odpowiedzialnosci grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wigley A., Moth D., Foot P, Mobile Development Handbook, Microsoft Press, 2007
  2. Küpper A., Location-Based Services: Fundamentals and Operation, Wiley, 2005
  3. Hashimi S., Komatineni S., MacLean D., Android 2. Tworzenie aplikacji, Helion, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Topley K., J2ME. Almanach, Helion, 2003
  2. Salmre I., Writing Mobile Code: Essential Software Engineering for Building Mobile Applications, Addison-Wesley Professional, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem tworzenia aplikacji (Android SDK, Eclipse IDE, ADT Plugin).3
T-L-2Podstawy tworzenia szkieletu aplikacji (zasoby, aktywności, intencje, manifest aplikacji).3
T-L-3Podstawy tworzenia sprzęgu użytkownika.2
T-L-4Przechowywanie informacji: usługa SQLLite i komponent SharedPreferences.2
T-L-5Pozycjonowanie urządzenia z pomocą systemu GPS.2
T-L-6Komunikacja klient-serwer.2
T-L-7Łączność krótkodystansowa (Bluetooth) i dostęp do informacji z sensorów.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do systemów mobilnych: specyfika (cechy, możliwości i ograniczenia) urządzeń mobilnych, podstawowe architektury, rodzaje aplikacji i obszary zastosowań.1
T-W-2Najważniejsze platformy programowe stosowane w urządzeniach mobilnych: Android, iOS, Windows Phone, J2ME.2
T-W-3Pozycjonowanie urządzeń mobilnych.2
T-W-4Usługi bazujące na lokalizacji.1
T-W-5Nawigacja z pomocą systemów mobilnych2
T-W-6Środki realizacji komunikacji w systemie o architekturze klient-serwer.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych20
A-L-2Przygotowywanie sprawozdań z laboratoriów20
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Samodzielne studia nad przedmiotem26
A-L-5Uczestnictwo w zajęciach16
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studia nad przedmiotem16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Konsultacje1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/06_W01Student zna aspekty teoretyczne i praktyczne związane z tworzeniem aplikacji działających na urządzeniach mobilnych, w szczególności kwestie możliwości sprzętowych oraz programowych tych platform.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06zna wybrane języki i techniki programowania, podstawowe techniki projektowania i wytwarzania aplikacji oraz systemów informatycznych
I_1A_W21ma wiedzę w zakresie technologii mobilnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstwy teoretyczne zwiazane z tworzeniem aplikacji działajacych na urzadzeniach mobilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/06_U01Student potrafi zaprojektować oraz zaprogramować aplikację działającą na urządzeniu mobilnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U08ma umiejętność konfigurowania urządzeń wchodzących w skład systemów telekomunikacyjnych i mobilnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonac i zaprojektowac prosta aplikacje na urzadzenie mobilne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/06_K01Student potrafi współpracować w zaspole w celu rozwiązaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebę planowania i koordynowania działań w członków grupy oraz kwestię odpowiedzialności grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracowac w zaspole w celu rozwiazaniu konkretnego problemu, rozumie potrzebe planowania i koordynowania działan w członków grupy oraz kwestie odpowiedzialnosci grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0