Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie

Sylabus przedmiotu Grafika internetowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika internetowa
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,20,62egzamin
laboratoriaL7 10 0,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw grafiki komputerowej, systemów internetowych
W-2Znajomość podstawowych zasad tworzenia stron WWW

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkiem teorii barw z tworzeniem grafiki na potrzeby internetu.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonalności graficznej witryn, a także technikami projektowania czytelnych i estetycznych pod kątem graficznym stron internetowych
C-3Przytoczenie i dyskusja przykładowych kierunków działań marketingowych, które można przenieść na płaszczyznę graficzną projektów internetowych
C-4Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki rastrowej (GIMP) i zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – przyciski, ikony, bannery, aktywne mapy, retusz zdjęć, odszumianie.4
T-L-2Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki wektorowej (InkScape) zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – animacje, logotypy, praca z obiektami.2
T-L-3Praca z formatami graficznymi stosowanymi w Internecie – porównanie, ograniczenia, kompresja.1
T-L-4Analiza wybranych witryn internetowych pod kątem czytelności graficznej strony oraz stopnia zastosowania podstawowych zasad funkcjonalności graficznej witryn.1
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (zadanie końcowe).2
10
wykłady
T-W-1Powiązanie problematyki grafiki prezentowanej w Internecie z podstawami grafiki komputerowej. Umiejscowienie grafiki prezentacyjnej i internetowej wśród innych dziedzin grafiki komputerowej na potrzeby wizualizacji, kartografii, diagnostyki, komunikacji człowiek-komputer, projektowania wspomaganego komputerowo, wirtualnej rzeczywistości, DTP, rozrywki. Atrybuty i rodzaje barw. Synteza barw. Percepcja i mieszanie barw. Modele barw w zastosowaniach internetowych.2
T-W-2Praca z barwami. Znaczenie barw w reklamie i marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego.1
T-W-3Symbolika kolorów w różnych kulturach. Konieczność dostosowania parametrów graficznych witryny do grupy docelowej (narodowościowej, etnicznej, wiekowej, zawodowej, etc.).2
T-W-4Podstawowe techniki oddziaływania na odbiorcę reklamy internetowej z użyciem barw.1
T-W-5Barwa na stronach WWW – jakich barw lub ich zestawień należy unikać i dlaczego. Zjawisko chromostereopsys, daltonizm, zmiany sposobu postrzegania barw z wiekiem. Symulowanie trójwymiarowości z użyciem barw. Złudzenia optyczne związane z barwami. Historyczne pojęcie bezpiecznej palety barw.2
T-W-6Funkcjonalność stron internetowych w kontekście grafiki.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca na zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowywanie materiałów do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie samodzielne do zaliczenia końcowego2
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Pobranie, zainstalowanie i opanowanie umiejętności obsługi oprogramowania wykorzystywanego na zajęciach2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne przygotowanie na bazie analizy literaturowej i źródeł internetowych przykładów do omówienia w ramach aktywnego uczestnictwa w dyskusji na wybranych wykładach7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego6
A-W-4Samodzielna analiza literatury tematu oraz źródeł internetowych, wskazanych na wykładzie w celu uzupełnienia wiedzy, związanej z przedmiotem.10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie pisemnym2
A-W-6Udział w konsultacjach1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć.
M-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej; łącznie 5 pytań. Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratorium
S-2Ocena formująca: Laboratorium – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem projektowym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać związek pomiędzy podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej, w tym teorii barw, a ich zastosowaniem na stronach internetowych
I_1A_W13C-1T-W-5, T-W-1M-1S-1
I_1A_O2/07_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zależności pomiędzy zastosowaniem odpowiednich barw a uzyskanym efektem (np. w postaci zachęcenia do częstszego korzystania z witryny), z uwzględnieniem takich pozatechnicznych uwarunkowań, jak specyficzne cechy kulturowe i sub-kulturowe, różnorodność odbioru danej treści w różnych częściach świata, globalizacja i inne
I_1A_W15C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
I_1A_O2/07_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie parametry graficzne dla przygotowywanej witryny interentowej, dostosowując je do określonego założonego kręgu odbiorców i dziedziny zastosowań
I_1A_W16C-1, C-4T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-2S-2
I_1A_O2/07_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych pod kątem graficznych stron internetowych, jak również dobrać odpowiednie technologie do ich sprawnej realizacji
I_1A_W23C-2, C-4T-W-6, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O2/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować szatę graficzną strony internetowej, zarówno w aspekcie projektowym - odpowiedniego doboru barw do zamierzonych celów i grupy odbiorców, jak i technicznym – wykorzystując efektywnie narzędzia do tego celu przeznaczone.
I_1A_U09C-2, C-1, C-3, C-4T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać związek pomiędzy podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej, w tym teorii barw, a ich zastosowaniem na stronach internetowych
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie teorii barw.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw.
4,0Student potrafi wymienić cechy wybranych modeli barw omówić, jak również stosować w praktyce potrzebne zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce.
4,5Student potrafi wymienić, stosować, a także dobrać parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w praktyce realizacji projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy.
5,0Student potrafi wymienić, stosować, dobrać, a także ocenić użyte parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w realizacji własnych projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy. Potrafi także ocenić inne projekty pod tym kątem.
I_1A_O2/07_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zależności pomiędzy zastosowaniem odpowiednich barw a uzyskanym efektem (np. w postaci zachęcenia do częstszego korzystania z witryny), z uwzględnieniem takich pozatechnicznych uwarunkowań, jak specyficzne cechy kulturowe i sub-kulturowe, różnorodność odbioru danej treści w różnych częściach świata, globalizacja i inne
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy kulturowymi i społecznymi aspektami postrzegania barwy a ich użyciem w projektowaniu stron internetowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane przykłady postrzegania barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy.
5,0Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować, organizować, charakteryzować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy. Potrafi także zrealizować projekty na dowolny, również nie omawiany na zajęciach, temat.
I_1A_O2/07_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie parametry graficzne dla przygotowywanej witryny interentowej, dostosowując je do określonego założonego kręgu odbiorców i dziedziny zastosowań
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy doborem barw na stronie internetowej a skutecznością realizacji kampanii marketingowej w Internecie.
3,0Student potrafi wymienić wybrane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi wskazać ich źródła, związane z kwestiami technicznymi, jak i aspektami ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp.
4,0Student potrafi w praktyce zastosować poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp.
4,5Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy.
5,0Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić, wartościować i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy dla dowolnego projektu, w tym z zakresu wykraczającego poza materiał przedstawiony na wykładzie.
I_1A_O2/07_W04
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych pod kątem graficznych stron internetowych, jak również dobrać odpowiednie technologie do ich sprawnej realizacji
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie funkcjonalności stron internetowych pod kątem zastosowanej na niej grafiki.
3,0Student potrafi wymienić wybrane, podstawowe zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie poznane na zajęciach zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych.
4,0Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do nieskomplikowanych projektów, z uwzględnieniem wskazówek wykładowcy.
4,5Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do dowolnych projektów, odzwierciedlających materiał przedstawiony na zajęciach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie barwy.
5,0Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych do dowolnych projektów, także wykraczających poza zakres materiału poznanego na wykładach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie parametry i zakres barw, jak również ich zależności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O2/07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować szatę graficzną strony internetowej, zarówno w aspekcie projektowym - odpowiedniego doboru barw do zamierzonych celów i grupy odbiorców, jak i technicznym – wykorzystując efektywnie narzędzia do tego celu przeznaczone.
2,0Student nie potrafi przygotować szaty graficznej strony internetowej z użyciem wiedzy o barwach i funkcjonalności.
3,0Student potrafi przy użyciu podstawowych narzędzi (programy graficzne, edytory) na bazie najprostszych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
3,5Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
4,0Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
4,5Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty.
5,0Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty, porównać z innymi, a także zaproponować kilka konkurencyjnych projektów. Potrafi zdobytą wiedzę i praktyczne umiejętności przenieść na projekty na dowolny temat, szeroko wykraczający poza zakres materiału prezentowanego na wykładach.

Literatura podstawowa

  1. Doliński Dariusz, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk, 2003
  2. Kotler Philip, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, 1999
  3. Ambrose G., Harris P., Twórcze projektowanie, Wyd. naukowe PWN, Warszawa, 2007
  4. Danowski B., Tworzenie stron WWW w praktyce, Helion, Gliwice, 2008
  5. Beaird J., Artystyczne projektowanie stron internetowych, POWERnet, 2007
  6. Pearrow M., Funkcjonalność stron internetowych, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kamiński B., Prepress i barwy, Wyd. Translator, Warszawa, 1997
  2. Pastuszak W., Barwa w grafice komputerowej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki rastrowej (GIMP) i zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – przyciski, ikony, bannery, aktywne mapy, retusz zdjęć, odszumianie.4
T-L-2Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki wektorowej (InkScape) zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – animacje, logotypy, praca z obiektami.2
T-L-3Praca z formatami graficznymi stosowanymi w Internecie – porównanie, ograniczenia, kompresja.1
T-L-4Analiza wybranych witryn internetowych pod kątem czytelności graficznej strony oraz stopnia zastosowania podstawowych zasad funkcjonalności graficznej witryn.1
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (zadanie końcowe).2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powiązanie problematyki grafiki prezentowanej w Internecie z podstawami grafiki komputerowej. Umiejscowienie grafiki prezentacyjnej i internetowej wśród innych dziedzin grafiki komputerowej na potrzeby wizualizacji, kartografii, diagnostyki, komunikacji człowiek-komputer, projektowania wspomaganego komputerowo, wirtualnej rzeczywistości, DTP, rozrywki. Atrybuty i rodzaje barw. Synteza barw. Percepcja i mieszanie barw. Modele barw w zastosowaniach internetowych.2
T-W-2Praca z barwami. Znaczenie barw w reklamie i marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego.1
T-W-3Symbolika kolorów w różnych kulturach. Konieczność dostosowania parametrów graficznych witryny do grupy docelowej (narodowościowej, etnicznej, wiekowej, zawodowej, etc.).2
T-W-4Podstawowe techniki oddziaływania na odbiorcę reklamy internetowej z użyciem barw.1
T-W-5Barwa na stronach WWW – jakich barw lub ich zestawień należy unikać i dlaczego. Zjawisko chromostereopsys, daltonizm, zmiany sposobu postrzegania barw z wiekiem. Symulowanie trójwymiarowości z użyciem barw. Złudzenia optyczne związane z barwami. Historyczne pojęcie bezpiecznej palety barw.2
T-W-6Funkcjonalność stron internetowych w kontekście grafiki.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca na zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowywanie materiałów do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie samodzielne do zaliczenia końcowego2
A-L-4Udział w konsultacjach2
A-L-5Pobranie, zainstalowanie i opanowanie umiejętności obsługi oprogramowania wykorzystywanego na zajęciach2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne przygotowanie na bazie analizy literaturowej i źródeł internetowych przykładów do omówienia w ramach aktywnego uczestnictwa w dyskusji na wybranych wykładach7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego6
A-W-4Samodzielna analiza literatury tematu oraz źródeł internetowych, wskazanych na wykładzie w celu uzupełnienia wiedzy, związanej z przedmiotem.10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie pisemnym2
A-W-6Udział w konsultacjach1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać związek pomiędzy podstawowymi zagadnieniami grafiki komputerowej, w tym teorii barw, a ich zastosowaniem na stronach internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkiem teorii barw z tworzeniem grafiki na potrzeby internetu.
Treści programoweT-W-5Barwa na stronach WWW – jakich barw lub ich zestawień należy unikać i dlaczego. Zjawisko chromostereopsys, daltonizm, zmiany sposobu postrzegania barw z wiekiem. Symulowanie trójwymiarowości z użyciem barw. Złudzenia optyczne związane z barwami. Historyczne pojęcie bezpiecznej palety barw.
T-W-1Powiązanie problematyki grafiki prezentowanej w Internecie z podstawami grafiki komputerowej. Umiejscowienie grafiki prezentacyjnej i internetowej wśród innych dziedzin grafiki komputerowej na potrzeby wizualizacji, kartografii, diagnostyki, komunikacji człowiek-komputer, projektowania wspomaganego komputerowo, wirtualnej rzeczywistości, DTP, rozrywki. Atrybuty i rodzaje barw. Synteza barw. Percepcja i mieszanie barw. Modele barw w zastosowaniach internetowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej; łącznie 5 pytań. Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie teorii barw.
3,0Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe cechy wybranych modeli barw oraz omówić wybrane zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw.
4,0Student potrafi wymienić cechy wybranych modeli barw omówić, jak również stosować w praktyce potrzebne zasady doboru barw w kontekście ich zastosowania na stronach internetowych. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce.
4,5Student potrafi wymienić, stosować, a także dobrać parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w praktyce realizacji projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy.
5,0Student potrafi wymienić, stosować, dobrać, a także ocenić użyte parametry modeli barw, jak również zastosować tą wiedzę w realizacji własnych projektów w Internecie. Student potrafi scharakteryzować wybrane atrybuty barw, a także zastosować nabytą wiedzę w tej dziedzinie w praktyce. Potrafi dobrać odpowiednio barwy do projektowanych stron internetowych z uwzględnieniem zasad estetyki i funkcjonalności, a także potrzeb docelowego odbiorcy. Potrafi także ocenić inne projekty pod tym kątem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/07_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie objaśniać zależności pomiędzy zastosowaniem odpowiednich barw a uzyskanym efektem (np. w postaci zachęcenia do częstszego korzystania z witryny), z uwzględnieniem takich pozatechnicznych uwarunkowań, jak specyficzne cechy kulturowe i sub-kulturowe, różnorodność odbioru danej treści w różnych częściach świata, globalizacja i inne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W15ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w dziedzinie informatyki
Cel przedmiotuC-3Przytoczenie i dyskusja przykładowych kierunków działań marketingowych, które można przenieść na płaszczyznę graficzną projektów internetowych
C-4Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji
Treści programoweT-W-2Praca z barwami. Znaczenie barw w reklamie i marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu internetowego.
T-W-3Symbolika kolorów w różnych kulturach. Konieczność dostosowania parametrów graficznych witryny do grupy docelowej (narodowościowej, etnicznej, wiekowej, zawodowej, etc.).
T-W-4Podstawowe techniki oddziaływania na odbiorcę reklamy internetowej z użyciem barw.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej; łącznie 5 pytań. Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy kulturowymi i społecznymi aspektami postrzegania barwy a ich użyciem w projektowaniu stron internetowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane przykłady postrzegania barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy.
5,0Student potrafi zastosować w praktyce poznane na zajęciach przykłady odbioru przez użytkowników Internetu barw w kontekście różnorodności kulturowych i społecznych. Potrafi wartościować, organizować, charakteryzować oraz dobierać do oczekiwanych celów barwy z uwzględnieniem omawianej wiedzy. Potrafi także zrealizować projekty na dowolny, również nie omawiany na zajęciach, temat.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/07_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie parametry graficzne dla przygotowywanej witryny interentowej, dostosowując je do określonego założonego kręgu odbiorców i dziedziny zastosowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W16ma wiedzę dotyczącą możliwości zastosowania informatyki w różnych dziedzinach aktywności ludzkiej (np. w przemyśle, zarządzaniu i medycynie)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze związkiem teorii barw z tworzeniem grafiki na potrzeby internetu.
C-4Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji
Treści programoweT-L-2Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki wektorowej (InkScape) zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – animacje, logotypy, praca z obiektami.
T-L-1Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki rastrowej (GIMP) i zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – przyciski, ikony, bannery, aktywne mapy, retusz zdjęć, odszumianie.
T-L-3Praca z formatami graficznymi stosowanymi w Internecie – porównanie, ograniczenia, kompresja.
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (zadanie końcowe).
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem projektowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie związku pomiędzy doborem barw na stronie internetowej a skutecznością realizacji kampanii marketingowej w Internecie.
3,0Student potrafi wymienić wybrane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi wskazać ich źródła, związane z kwestiami technicznymi, jak i aspektami ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp.
4,0Student potrafi w praktyce zastosować poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp.
4,5Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy.
5,0Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić, wartościować i porównać z innymi projektami poznane zasady określające ograniczenia techniczne w stosowaniu barw na stronach internetowych. Potrafi uwzględnić i użyć w praktyce wiedzy na temat ich źródła, w tym związanych z kwestiami technicznymi oraz ograniczeń wynikających z ludzkiego zdrowia, wieku, itp. Potrafi wartościować oraz dobierać odpowiednie barwy z uwzględnieniem uzyskanej wiedzy dla dowolnego projektu, w tym z zakresu wykraczającego poza materiał przedstawiony na wykładzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/07_W04W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych pod kątem graficznych stron internetowych, jak również dobrać odpowiednie technologie do ich sprawnej realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonalności graficznej witryn, a także technikami projektowania czytelnych i estetycznych pod kątem graficznym stron internetowych
C-4Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji
Treści programoweT-W-6Funkcjonalność stron internetowych w kontekście grafiki.
T-L-4Analiza wybranych witryn internetowych pod kątem czytelności graficznej strony oraz stopnia zastosowania podstawowych zasad funkcjonalności graficznej witryn.
Metody nauczaniaM-1Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną, połączone z dyskusja w trakcie zajęć.
M-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład – ocena podsumowująca: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, dotyczącymi zagadnień prezentowanych i dyskutowanych na wykładzie, w formie opisowej; łącznie 5 pytań. Końcowa ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z laboratorium
S-2Ocena formująca: Laboratorium – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem projektowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie funkcjonalności stron internetowych pod kątem zastosowanej na niej grafiki.
3,0Student potrafi wymienić wybrane, podstawowe zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych.
3,5Student potrafi wymienić wszystkie poznane na zajęciach zasady związane z funkcjonalnością graficzną stron internetowych.
4,0Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do nieskomplikowanych projektów, z uwzględnieniem wskazówek wykładowcy.
4,5Student potrafi nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych w praktyce zastosować do dowolnych projektów, odzwierciedlających materiał przedstawiony na zajęciach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie barwy.
5,0Student potrafi w praktyce zastosować, a także ocenić i porównać z innymi projektami nabytą wiedzę z zakresu funkcjonalności graficznej stron internetowych do dowolnych projektów, także wykraczających poza zakres materiału poznanego na wykładach, samodzielnie dobierając do tego celu odpowiednie parametry i zakres barw, jak również ich zależności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O2/07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować szatę graficzną strony internetowej, zarówno w aspekcie projektowym - odpowiedniego doboru barw do zamierzonych celów i grupy odbiorców, jak i technicznym – wykorzystując efektywnie narzędzia do tego celu przeznaczone.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09potrafi projektować i wytwarzać proste systemy internetowe
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonalności graficznej witryn, a także technikami projektowania czytelnych i estetycznych pod kątem graficznym stron internetowych
C-1Zapoznanie studentów ze związkiem teorii barw z tworzeniem grafiki na potrzeby internetu.
C-3Przytoczenie i dyskusja przykładowych kierunków działań marketingowych, które można przenieść na płaszczyznę graficzną projektów internetowych
C-4Wykształcenie umiejętności zauważania związku pomiędzy aspektem kulturowym wykorzystania barwy, a doborem odpowiednich kompozycji graficznych dla konkretnych projektów w dobie globalizacji
Treści programoweT-L-2Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki wektorowej (InkScape) zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – animacje, logotypy, praca z obiektami.
T-L-4Analiza wybranych witryn internetowych pod kątem czytelności graficznej strony oraz stopnia zastosowania podstawowych zasad funkcjonalności graficznej witryn.
T-L-1Realizacja w darmowym programie do obsługi grafiki rastrowej (GIMP) i zadań związanych z przygotowaniem grafiki na potrzeby stron WWW – przyciski, ikony, bannery, aktywne mapy, retusz zdjęć, odszumianie.
T-L-3Praca z formatami graficznymi stosowanymi w Internecie – porównanie, ograniczenia, kompresja.
T-L-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (zadanie końcowe).
Metody nauczaniaM-2Na ćwiczeniach laboratoryjnych indywidualna realizacja projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium – ocena pracy i efektów uzyskanych w trakcie zajęć, realizowanych w formie indywidualnej pracy nad zadanym zagadnieniem projektowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotować szaty graficznej strony internetowej z użyciem wiedzy o barwach i funkcjonalności.
3,0Student potrafi przy użyciu podstawowych narzędzi (programy graficzne, edytory) na bazie najprostszych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
3,5Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować szatę graficzną z uwzględnieniem podstawowych zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
4,0Student potrafi przy użyciu średnio-zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www) na bazie wybranych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych.
4,5Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty.
5,0Student potrafi przy użyciu zaawansowanych narzędzi (programy graficzne – rastrowe i wektorowe, edytory stron www, inne wskazane przez studenta) na bazie dowolnych ich funkcji zaprojektować i wdrożyć w postaci projektu szatę graficzną z uwzględnieniem wszystkich zasad projektowania graficznego estetycznych i funkcjonalnych stron internetowych. Potrafi krytycznie ewaluować uzyskane rezultaty, porównać z innymi, a także zaproponować kilka konkurencyjnych projektów. Potrafi zdobytą wiedzę i praktyczne umiejętności przenieść na projekty na dowolny temat, szeroko wykraczający poza zakres materiału prezentowanego na wykładach.