Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki animacji komputerowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki animacji komputerowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl>, Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie urządzeń mobilnych
W-2Multimedia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami animacji komputerowej
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami różnych technik animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy modelowania w programie Blender2
T-L-2Animacja poprzez rotoskopię i kluczowanie4
T-L-3Animacja za pomocą klatek kluczowych6
T-L-4Animacja za pomocą morfingu dzielonego i do wielu celów6
T-L-5Wykorzystanie plików BVH do animacji4
T-L-6Komputerowa symulacja zjawisk fizycznych4
T-L-7Metody sterowania interaktywnego animacją4
30
wykłady
T-W-1Metody animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych oraz sieci WWW1
T-W-2Animacja za pomocą sekwencji obrazów1
T-W-3Rotoskopia1
T-W-4Metody kluczowania obrazu do segmentacji obrazu1
T-W-5Podstawy programu Blender2
T-W-6Metody animacji za pomocą klatek kluczowych2
T-W-7Metody animacji za pomocą morfingu dzielonego i morfingu do wielu celów1
T-W-8Systemy przechwytywania ruchu. Wykorzystanie plików BVH.1
T-W-9Symulacja zjawisk fizycznych. Możliwości i ograniczenia obliczeniowe.2
T-W-10Metody optymalizacji animacji z uwagi na ograniczenia urządzeń mobilnych oraz sieci WWW2
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych30
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Czytanie literatury z zakresu przedmiotu30
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-4Zapoznanie się programem Blender25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O09.1_W01
Student zna podstawowe metody stosowane w animacji komputerowej. Student zna ograniczenia poszczególnych metod animacji komputerowej w zakresie wykorzystania ich na urządzeniach mobilnych i w sieci WWW.
TI_1A_W15, TI_1A_W10C-1, C-2T-W-11, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O09.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania z zakresu animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW
TI_1A_U03, TI_1A_U08, TI_1A_U06C-1, C-2T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O09.1_W01
Student zna podstawowe metody stosowane w animacji komputerowej. Student zna ograniczenia poszczególnych metod animacji komputerowej w zakresie wykorzystania ich na urządzeniach mobilnych i w sieci WWW.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody animacji. Student zna podstawowe ograniczenia dla animacji komputerowej dla urzadzeń mobilnych oraz sieci WWW.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O09.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania z zakresu animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania wymagające aniamacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Parent, Animacja komputerowa. Algorytmy i techniki, PWN, 2011
  2. B. Fleming, D. Dobbs, Animacja cyfrowych twarzy, Helion, 2002
  3. W. Jaworski, Wirtualne modelarstwo, 2015, 3, PDF

Literatura dodatkowa

  1. Dokumentacja do programu Blender, 2017
  2. A. Menache, Understanding Motion Capture for Computer Animation, Morgan Kaufmann, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy modelowania w programie Blender2
T-L-2Animacja poprzez rotoskopię i kluczowanie4
T-L-3Animacja za pomocą klatek kluczowych6
T-L-4Animacja za pomocą morfingu dzielonego i do wielu celów6
T-L-5Wykorzystanie plików BVH do animacji4
T-L-6Komputerowa symulacja zjawisk fizycznych4
T-L-7Metody sterowania interaktywnego animacją4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych oraz sieci WWW1
T-W-2Animacja za pomocą sekwencji obrazów1
T-W-3Rotoskopia1
T-W-4Metody kluczowania obrazu do segmentacji obrazu1
T-W-5Podstawy programu Blender2
T-W-6Metody animacji za pomocą klatek kluczowych2
T-W-7Metody animacji za pomocą morfingu dzielonego i morfingu do wielu celów1
T-W-8Systemy przechwytywania ruchu. Wykorzystanie plików BVH.1
T-W-9Symulacja zjawisk fizycznych. Możliwości i ograniczenia obliczeniowe.2
T-W-10Metody optymalizacji animacji z uwagi na ograniczenia urządzeń mobilnych oraz sieci WWW2
T-W-11Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych30
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Czytanie literatury z zakresu przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury30
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-4Zapoznanie się programem Blender25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O09.1_W01Student zna podstawowe metody stosowane w animacji komputerowej. Student zna ograniczenia poszczególnych metod animacji komputerowej w zakresie wykorzystania ich na urządzeniach mobilnych i w sieci WWW.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W15Zna podstawowe właściwości percepcji obrazu i dźwięku, ma wiedzę w zakresie specyfiki transmisji multimedialnych w sieciach teleinformatycznych, a także transmisji strumieniowej oraz zapewnienia jakości usług.
TI_1A_W10Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia aplikacji internetowych oraz programowania usług sieciowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami animacji komputerowej
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami różnych technik animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW
Treści programoweT-W-11Zaliczenie wykładów
T-W-5Podstawy programu Blender
T-W-7Metody animacji za pomocą morfingu dzielonego i morfingu do wielu celów
T-W-6Metody animacji za pomocą klatek kluczowych
T-W-8Systemy przechwytywania ruchu. Wykorzystanie plików BVH.
T-W-4Metody kluczowania obrazu do segmentacji obrazu
T-W-1Metody animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych oraz sieci WWW
T-W-2Animacja za pomocą sekwencji obrazów
T-W-3Rotoskopia
T-W-9Symulacja zjawisk fizycznych. Możliwości i ograniczenia obliczeniowe.
T-W-10Metody optymalizacji animacji z uwagi na ograniczenia urządzeń mobilnych oraz sieci WWW
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody animacji. Student zna podstawowe ograniczenia dla animacji komputerowej dla urzadzeń mobilnych oraz sieci WWW.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O09.1_U01Student potrafi realizować proste zadania z zakresu animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U08Potrafi stworzyć aplikację sieciową, w tym internetową, wykorzystując odpowiednio dobrane środowisko programistyczne; uwzględnia podczas tworzenia oprogramowania aspekty systemowe i pozatechniczne, w szczególności związane z projektowaniem interfejsów użytkownika.
TI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami animacji komputerowej
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami i ograniczeniami różnych technik animacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW
Treści programoweT-L-7Metody sterowania interaktywnego animacją
T-L-2Animacja poprzez rotoskopię i kluczowanie
T-L-3Animacja za pomocą klatek kluczowych
T-L-5Wykorzystanie plików BVH do animacji
T-L-1Podstawy modelowania w programie Blender
T-L-6Komputerowa symulacja zjawisk fizycznych
T-L-4Animacja za pomocą morfingu dzielonego i do wielu celów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania wymagające aniamacji komputerowej na potrzeby urządzeń mobilnych i sieci WWW.
3,5
4,0
4,5
5,0