Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Aplikacje mobilne przetwarzające dane w chmurze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje mobilne przetwarzające dane w chmurze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Informatyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi zainstalować środowisko deweloperskie wraz z niezbędnymi dodatkami i przeprowadzić jego konfigurację.
C-2Student potrafi utworzyć i uruchomić projekt dla aplikacji mobilnej oraz skonfigurować jej komponenty.
C-3Student potrafi przetestować aplikację, sprawdzić jej poprawność działania i w razie potrzeby dokonać korekt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie: przedstawienie narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych, które będą używane w laboratorium.4
T-L-2Tworzenie projektu. Proste aplikacje: kompilacja, korekta błędów i uruchamianie emulatora.5
T-L-3Tworzenie specyfikacji oraz implementacja przykładowych baz danych w chmurze obliczeniowej oraz przykładowego magazynu danych.4
T-L-4Wykorzystanie emulatora usług w chmurze (zainstalowanego lokalnie).4
T-L-5Zestawianie połączeń z bazą danych i z magazynem danych w chmurze obliczeniowej.4
T-L-6Implementacja i uruchamianie przykładowych aplikacji przetwarzających dane w chmurze.5
T-L-7Praca z projektami wieloplatformowymi.4
30
wykłady
T-W-1Strategie tworzenia aplikacji mobilnych przetwarzających dane w chmurze: aplikacja mobilna z serwisem połączenia z bazą danych lub magazynem, aplikacja sieci Web z serwisem w chmurze, aplikacje hybrydowe wykorzystujące kontrolkę WebViewer.2
T-W-2Centra danych: koncepcja wypożyczania i współdzielenia usług w chmurze jako alternatywa do serwerów w pojedynczych organizacjach.Zagadnienia programistyczne: przegląd narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych wykorzystujących usługi w chmurze. Specyfika projektowania aplikacji mobilnych.2
T-W-3Omówienie możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem: idiomy interfejsów i cechy wspólne graficznych interfejsów użytkownika w różnych systemach operacyjnych dla urządzeń mobilnych. Projekty wieloplatformowe – dyskusja wad i zalet.2
T-W-4Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji).2
T-W-5Przedstawienie panelu użytkownika z usługami w chmurze.2
T-W-6Zagadnienia programistyczne ciąg dalszy: przechowywanie danych, bazy danych, magazyny danych, wielowątkowość.2
T-W-7Automatyzacja procesu tworzenia aplikacji mobilnych w oparciu o bazę danych w chmurze: wybór formy przechowywania danych, zestawienie połączenia, implementacja logiki aplikacji, generacja graficznego interfejsu użytkownika.2
T-W-8Możliwości komercjalizacji –tworzenie pakietu dystrybucyjnego (lub publikacja aplikacji), proces certyfikacji aplikacji, subskrypcja usług w chmurze, portale do sprzedaży oprogramowania dla urządzeń mobilnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3Samodielne wykonywanie programów30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna z literaturą.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem środowiska programistycznego z emulatorem urządzenia mobilnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wyników sprawdzianów i realizacji zadanego zagadnienia egzaminacyjnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C22_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania aplikacji mobilnych w systemach Windows.
TI_1A_W08, TI_1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C22_U01
Student potrafi napisac i uruchomic program dla urządzenia mobilnego w systemie Windows. Orientuje sie w strukturze i komponentach projektu.
TI_1A_U06, TI_1A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C22_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania aplikacji mobilnych w systemach Windows.
2,0
3,0Student zna środowisko programistyczne oraz podstawy języka programowania niezbędne do utworzenia aplikacji mobilnej połączoną z wybraną bazą danych w chmurze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C22_U01
Student potrafi napisac i uruchomic program dla urządzenia mobilnego w systemie Windows. Orientuje sie w strukturze i komponentach projektu.
2,0
3,0Student potrafi napisać i uruchomić program na urządzenie mobilne. Potrafi zaimplementować bazę danych w chmurze oraz skonfigurować jej połączenie z aplikacją mobilną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Leung, Beginning PowerApps, Apress, 2017
  2. R. Ganapathy, Learning Google Apps Script, Packt Publishing, 2016
  3. Z. Fryźlewicz, Windows Azure: wprowadzenie do programowania w chmurze, Helion, Gliwice, 2012

Literatura dodatkowa

  1. J. Rosenberg i A. Mateos, Chmura obliczeniowa. Rozwiązania dla biznesu, Helion, Gliwice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie: przedstawienie narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych, które będą używane w laboratorium.4
T-L-2Tworzenie projektu. Proste aplikacje: kompilacja, korekta błędów i uruchamianie emulatora.5
T-L-3Tworzenie specyfikacji oraz implementacja przykładowych baz danych w chmurze obliczeniowej oraz przykładowego magazynu danych.4
T-L-4Wykorzystanie emulatora usług w chmurze (zainstalowanego lokalnie).4
T-L-5Zestawianie połączeń z bazą danych i z magazynem danych w chmurze obliczeniowej.4
T-L-6Implementacja i uruchamianie przykładowych aplikacji przetwarzających dane w chmurze.5
T-L-7Praca z projektami wieloplatformowymi.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strategie tworzenia aplikacji mobilnych przetwarzających dane w chmurze: aplikacja mobilna z serwisem połączenia z bazą danych lub magazynem, aplikacja sieci Web z serwisem w chmurze, aplikacje hybrydowe wykorzystujące kontrolkę WebViewer.2
T-W-2Centra danych: koncepcja wypożyczania i współdzielenia usług w chmurze jako alternatywa do serwerów w pojedynczych organizacjach.Zagadnienia programistyczne: przegląd narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych wykorzystujących usługi w chmurze. Specyfika projektowania aplikacji mobilnych.2
T-W-3Omówienie możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem: idiomy interfejsów i cechy wspólne graficznych interfejsów użytkownika w różnych systemach operacyjnych dla urządzeń mobilnych. Projekty wieloplatformowe – dyskusja wad i zalet.2
T-W-4Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji).2
T-W-5Przedstawienie panelu użytkownika z usługami w chmurze.2
T-W-6Zagadnienia programistyczne ciąg dalszy: przechowywanie danych, bazy danych, magazyny danych, wielowątkowość.2
T-W-7Automatyzacja procesu tworzenia aplikacji mobilnych w oparciu o bazę danych w chmurze: wybór formy przechowywania danych, zestawienie połączenia, implementacja logiki aplikacji, generacja graficznego interfejsu użytkownika.2
T-W-8Możliwości komercjalizacji –tworzenie pakietu dystrybucyjnego (lub publikacja aplikacji), proces certyfikacji aplikacji, subskrypcja usług w chmurze, portale do sprzedaży oprogramowania dla urządzeń mobilnych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć30
A-L-3Samodielne wykonywanie programów30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna z literaturą.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C22_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania aplikacji mobilnych w systemach Windows.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zainstalować środowisko deweloperskie wraz z niezbędnymi dodatkami i przeprowadzić jego konfigurację.
C-2Student potrafi utworzyć i uruchomić projekt dla aplikacji mobilnej oraz skonfigurować jej komponenty.
C-3Student potrafi przetestować aplikację, sprawdzić jej poprawność działania i w razie potrzeby dokonać korekt.
Treści programoweT-W-1Strategie tworzenia aplikacji mobilnych przetwarzających dane w chmurze: aplikacja mobilna z serwisem połączenia z bazą danych lub magazynem, aplikacja sieci Web z serwisem w chmurze, aplikacje hybrydowe wykorzystujące kontrolkę WebViewer.
T-W-2Centra danych: koncepcja wypożyczania i współdzielenia usług w chmurze jako alternatywa do serwerów w pojedynczych organizacjach.Zagadnienia programistyczne: przegląd narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych wykorzystujących usługi w chmurze. Specyfika projektowania aplikacji mobilnych.
T-W-3Omówienie możliwości interakcji użytkownika z urządzeniem: idiomy interfejsów i cechy wspólne graficznych interfejsów użytkownika w różnych systemach operacyjnych dla urządzeń mobilnych. Projekty wieloplatformowe – dyskusja wad i zalet.
T-W-4Omówienie elementów sprzętowych, które mogą być wbudowane w telefonie (urządzenia We/Wy, pamięć, czujniki i układy przetwarzania informacji).
T-W-5Przedstawienie panelu użytkownika z usługami w chmurze.
T-W-6Zagadnienia programistyczne ciąg dalszy: przechowywanie danych, bazy danych, magazyny danych, wielowątkowość.
T-W-7Automatyzacja procesu tworzenia aplikacji mobilnych w oparciu o bazę danych w chmurze: wybór formy przechowywania danych, zestawienie połączenia, implementacja logiki aplikacji, generacja graficznego interfejsu użytkownika.
T-W-8Możliwości komercjalizacji –tworzenie pakietu dystrybucyjnego (lub publikacja aplikacji), proces certyfikacji aplikacji, subskrypcja usług w chmurze, portale do sprzedaży oprogramowania dla urządzeń mobilnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wyników sprawdzianów i realizacji zadanego zagadnienia egzaminacyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna środowisko programistyczne oraz podstawy języka programowania niezbędne do utworzenia aplikacji mobilnej połączoną z wybraną bazą danych w chmurze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C22_U01Student potrafi napisac i uruchomic program dla urządzenia mobilnego w systemie Windows. Orientuje sie w strukturze i komponentach projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi zainstalować środowisko deweloperskie wraz z niezbędnymi dodatkami i przeprowadzić jego konfigurację.
C-2Student potrafi utworzyć i uruchomić projekt dla aplikacji mobilnej oraz skonfigurować jej komponenty.
C-3Student potrafi przetestować aplikację, sprawdzić jej poprawność działania i w razie potrzeby dokonać korekt.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie: przedstawienie narzędzi do tworzenia aplikacji mobilnych, które będą używane w laboratorium.
T-L-2Tworzenie projektu. Proste aplikacje: kompilacja, korekta błędów i uruchamianie emulatora.
T-L-3Tworzenie specyfikacji oraz implementacja przykładowych baz danych w chmurze obliczeniowej oraz przykładowego magazynu danych.
T-L-4Wykorzystanie emulatora usług w chmurze (zainstalowanego lokalnie).
T-L-5Zestawianie połączeń z bazą danych i z magazynem danych w chmurze obliczeniowej.
T-L-6Implementacja i uruchamianie przykładowych aplikacji przetwarzających dane w chmurze.
T-L-7Praca z projektami wieloplatformowymi.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem środowiska programistycznego z emulatorem urządzenia mobilnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi napisać i uruchomić program na urządzenie mobilne. Potrafi zaimplementować bazę danych w chmurze oraz skonfigurować jej połączenie z aplikacją mobilną.
3,5
4,0
4,5
5,0