Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Metodyka badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka
W-3Elektrotechnika teoretyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność prowadzenia badań naukowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.2
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.2
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.4
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
T-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.3
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury45
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_W01
Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
EL_2A_W08C-1, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_U01
Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
EL_2A_U05, EL_2A_U16C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_O09-02_K01
Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
EL_2A_K01, EL_2A_K02C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_W01
Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
2,0
3,0Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_U01
Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
2,0
3,0Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_O09-02_K01
Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
2,0
3,0Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieter Józef, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967
  2. Nęcka Edward, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005
  3. Majkut Jan, O teorii i praktyce badań naukowych, WSOWR i A, Toruń, 1992

Literatura dodatkowa

  1. McCleary Larry, Trening mózgu, Laurum, 2008
  2. Penrose Roger, Droga do rzeczywistości, Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2006
  3. Stewart Ian, 17 równań, które zmieniły świat, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2013

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.2
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.2
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.4
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
T-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.3
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury45
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_W01Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność prowadzenia badań naukowych
Treści programoweT-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.
T-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.
T-W-3Rodzaje badań naukowych. Metody badawcze. Badania statystyczne i ankietowe. Paradoksy jako źródło poszukiwań i odkryć w nauce. Przykłady: paradoks energii traconej w układzie dwóch kondensatorów (analiza porównawcza różnych modeli matematycznych – energia tracona w przewodach, energia w układzie rezonansowym, energia wypromieniowana), paradoks przyciągających się obiektów naładowanych jednoimiennymi ładunkami elektrycznymi, teoria względności „zaszyta” w klasycznych równaniach Maxwella.
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić ogólne informacje o prawie autorskim i patentowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_U01Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces kształcenia
EL_2A_U16Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym lub laboratoriach badawczych oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność prowadzenia badań naukowych
Treści programoweT-W-1Zagadnienia etyczne i moralne w badaniach naukowych. Oszustwa, pomyłki i przypadkowe odkrycia w badaniach naukowych.
T-W-2Wynalazki, prawo patentowe i prawo autorskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się jak przygotować sprawozdanie naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_O09-02_K01Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
EL_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
Cel przedmiotuC-1Znajomość prawa autorskiego, prawa patentowego
C-2Umiejętność prowadzenia badań naukowych
Treści programoweT-W-5Organizacja i etapy badań naukowych. Przykładowy eksperyment – magnes opadający w rurce miedzianej. Pomiary. Analiza zjawisk fizycznych. Modele matematyczne. Rozwiązania analityczne. Modele numeryczne. Analiza możliwości wykorzystania badanego zjawiska fizycznego w technice do nieniszczącego badania materiałów. Zarówno eksperyment, jak i analiza teoretyczna wykonywane przy współudziale studentów.
T-W-4Koncepcja nieskończoności w elektrotechnice – byt rzeczywisty, czy tylko abstrakcja fizyczna bądź matematyczna. Nieskończone sieci rezystancyjne. Nieskończone sieci impedancyjne. Nieskończoność w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.
T-W-6Rodzaje prac naukowych, prace kwalifikacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie pytań w trakcie wykładu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuję się ogólnie jak należy prowadzić badania naukowe.
3,5
4,0
4,5
5,0