Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (S1)

Sylabus przedmiotu Elektroniczne przetworniki pomiarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektroniczne przetworniki pomiarowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teorii obwodów, podstaw metrologii oraz analogowych układów elektronicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
C-2Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w elektronicznych układach pomiarowych.
C-3Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach pomiarowych.
C-4Umiejętność przeprowadzania badań i wykonania pomiarów różnych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z używaną w laboratorium aparaturą.2
T-L-2Pomiarowe przetworniki analogowo-cyfrowe.2
T-L-3Czujniki i przetworniki temperatury.2
T-L-4Czujniki i przetworniki przemieszczenia.2
T-L-5Czujniki i przetworniki ciśnienia.2
T-L-6Akcelerometry i żyroskopy.2
T-L-7Szumy i zakłócenia w torach pomiarowych.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
15
wykłady
T-W-1Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych.1
T-W-2Kondycjonowanie sygnałów i standardy transmisji sygnałów mierzonych.1
T-W-3Tory pomiarowe i wzmacniacze różnicowe, wzmacniacze pomiarowe oraz wzmacniacze izolujące.2
T-W-4Analogowe układy obróbki sygnałów, korektory własności dynamicznych.2
T-W-5Przetworniki analogowo-cyfrowe.2
T-W-6Czujniki rezystancyjne, impedancyjne, elektromagnetyczne, generacyjne, złączowe i światłowodowe oraz wybrane zastosowania.4
T-W-7Zintegrowane przetworniki pomiarowe - konstrukcje, właściwości i zastosowanie.1
T-W-8Przetworniki pomiarowe typu MEMS.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszerzanie wiedzy wskazanej na wykładzie poprzez pracę z podręcznikami akademickim.5
A-W-3Poszerzanie wiedzy o czujnikach i przetwornikach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych poprzez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych.5
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Zaliczenie wykładu.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych.
ET_1A_W15C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1
ET_1A_C15_W02
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych.
ET_1A_W13C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ET_1A_C15_W03
Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych.
ET_1A_W17C-2, C-1T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_C15_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania czujników i przetworników pomiarowych.
ET_1A_U06C-3T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2
ET_1A_C15_U03
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystk czujnikow i przetworników pomiarowych.
ET_1A_U10C-4T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_W02
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_W03
Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych.
2,0
3,0Student zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznych urządzeniach pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_C15_U02
Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania czujników i przetworników pomiarowych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane rodzaje czujników i przetworników.
3,5
4,0
4,5
5,0
ET_1A_C15_U03
Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystk czujnikow i przetworników pomiarowych.
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Sidor, Elektroniczne przetworniki pomiarowe, Wydawnictwo uczelniane AGH, Kraków, 2006
  2. J. Zakrzewski, Czujniki i przetworniki pomiarowe. Podręcznik problemowy, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2004
  3. Rudy van de Plassche, Scalone przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKiŁ, Warszawa, 2001
  4. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006
  5. Karty katalogowe i noty aplikacyjne, Przetworniki pomiarowe, Wydawnictwa firmowe, Internet

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z używaną w laboratorium aparaturą.2
T-L-2Pomiarowe przetworniki analogowo-cyfrowe.2
T-L-3Czujniki i przetworniki temperatury.2
T-L-4Czujniki i przetworniki przemieszczenia.2
T-L-5Czujniki i przetworniki ciśnienia.2
T-L-6Akcelerometry i żyroskopy.2
T-L-7Szumy i zakłócenia w torach pomiarowych.2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych.1
T-W-2Kondycjonowanie sygnałów i standardy transmisji sygnałów mierzonych.1
T-W-3Tory pomiarowe i wzmacniacze różnicowe, wzmacniacze pomiarowe oraz wzmacniacze izolujące.2
T-W-4Analogowe układy obróbki sygnałów, korektory własności dynamicznych.2
T-W-5Przetworniki analogowo-cyfrowe.2
T-W-6Czujniki rezystancyjne, impedancyjne, elektromagnetyczne, generacyjne, złączowe i światłowodowe oraz wybrane zastosowania.4
T-W-7Zintegrowane przetworniki pomiarowe - konstrukcje, właściwości i zastosowanie.1
T-W-8Przetworniki pomiarowe typu MEMS.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.20
A-L-3Wykonanie sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego.15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszerzanie wiedzy wskazanej na wykładzie poprzez pracę z podręcznikami akademickim.5
A-W-3Poszerzanie wiedzy o czujnikach i przetwornikach wielkości elektrycznych i nieelektrycznych poprzez studiowanie wskazanych kart katalogowych i not aplikacyjnych.5
A-W-4Konsultacje z wykładowcą.2
A-W-5Zaliczenie wykładu.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W15Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektroniczne oraz światłowodowe, zna metody obliczeniowe i narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników eksperymentu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
Treści programoweT-W-1Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych.
T-W-7Zintegrowane przetworniki pomiarowe - konstrukcje, właściwości i zastosowanie.
T-W-6Czujniki rezystancyjne, impedancyjne, elektromagnetyczne, generacyjne, złączowe i światłowodowe oraz wybrane zastosowania.
T-W-8Przetworniki pomiarowe typu MEMS.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych. Zna rodzaje czujników i przetworników oraz zasady tworzenia elektronicznych torów pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_W02Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W13Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie działania elementów elektronicznych (w tym elementów optoelektronicznych, elementów mocy, przetworników i czujników), analogowych i cyfrowych układów elektronicznych oraz prostych systemów elektronicznych.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność przeprowadzania badań i wykonania pomiarów różnych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
C-1Zapoznanie z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
Treści programoweT-W-1Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych.
T-W-2Kondycjonowanie sygnałów i standardy transmisji sygnałów mierzonych.
T-W-3Tory pomiarowe i wzmacniacze różnicowe, wzmacniacze pomiarowe oraz wzmacniacze izolujące.
T-W-4Analogowe układy obróbki sygnałów, korektory własności dynamicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie czujników i przetworników pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_W03Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W17Zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w urządzeniach pomiarowych, technice radiowo-telewizyjnej, elektronicznym i optoelektronicznym sprzęcie powszechnego użytku.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania, analizowania, śledzenia dróg przepływu sygnałów, przewidywania kształtu i wartości sygnałów w elektronicznych układach pomiarowych.
C-1Zapoznanie z podstawowymi rodzajami czujników i przetworników pomiarowych.
Treści programoweT-W-1Źródła sygnałów pomiarowych. Metody analizy i projektowania przetworników pomiarowych.
T-W-7Zintegrowane przetworniki pomiarowe - konstrukcje, właściwości i zastosowanie.
T-W-5Przetworniki analogowo-cyfrowe.
T-W-6Czujniki rezystancyjne, impedancyjne, elektromagnetyczne, generacyjne, złączowe i światłowodowe oraz wybrane zastosowania.
T-W-3Tory pomiarowe i wzmacniacze różnicowe, wzmacniacze pomiarowe oraz wzmacniacze izolujące.
T-W-4Analogowe układy obróbki sygnałów, korektory własności dynamicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie standardowe elektroniczne rozwiązania układowe stosowane w elektronicznych urządzeniach pomiarowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U02Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny działania czujników i przetworników pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność prowadzenia obliczeń zmierzających do wyznaczenia parametrów sygnałów w analizowanych układach pomiarowych.
Treści programoweT-L-6Akcelerometry i żyroskopy.
T-L-7Szumy i zakłócenia w torach pomiarowych.
T-L-2Pomiarowe przetworniki analogowo-cyfrowe.
T-L-3Czujniki i przetworniki temperatury.
T-L-4Czujniki i przetworniki przemieszczenia.
T-L-5Czujniki i przetworniki ciśnienia.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane rodzaje czujników i przetworników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_C15_U03Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystk czujnikow i przetworników pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy elektroniczne i światłowodowe oraz systemy telekomunikacyjne.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność przeprowadzania badań i wykonania pomiarów różnych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
Treści programoweT-L-6Akcelerometry i żyroskopy.
T-L-7Szumy i zakłócenia w torach pomiarowych.
T-L-2Pomiarowe przetworniki analogowo-cyfrowe.
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zasady postępowania. Zapoznanie z używaną w laboratorium aparaturą.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar charakterystycznych wielkości w analogowych układach elektronicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0