Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S3)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.1
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i panstwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujecie mikro- i makroekonomiczne.1
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaz. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.1
T-W-4Charakterystyka różnych struktur rynkowych.1
T-W-5Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teoorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.1
T-W-6Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw.1
T-W-7Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.1
T-W-8Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.2
T-W-9Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.2
T-W-10Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływanie na koniunkturę i popyt globalny.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu ustnego36
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena z egzaminu ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3A_F2.1_W01
student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze prywatnym i publicznym.
AR_3A_W05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3-_F2.1_U01
student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzytsując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
C-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_3-_F2.1_K01
student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi arumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze
C-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3A_F2.1_W01
student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze prywatnym i publicznym.
2,0student nie ma podstawowej wiedzy pozwalajacej dokonywac oceny zjawisk ekonomicznych, prowadzonej polityki gospodarczej, rozumienia i przewidywania zachowań podmiotów gospodarczych
3,0student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5student opanował prawie cały materiał programowy, prawie dokładnie przyswoił jego treści, podczas sprawdzanie wiedzy popełnia niekiedy drobne błędy merytoryczne
4,0student opanował cały materiał programowy, wykzuje jego zrozumienie i zainteresowanie przedmiotem, rzadko popełnia błędy merytoryczne
4,5student opanował cały materiał, dokładnie przyswoił zasadnicze tresci programowe, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi wypowiada się w miarę swobodnie i poprawnie
5,0student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, opanowął w pełni zasadnicze tresci programowe, wykazuje bardzo duze zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi na tematy ekonomii jest swobocny i posługuje się poprawnym językiem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3-_F2.1_U01
student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzytsując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
2,0student nie potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami i pojęciami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych, stosować metod i narzędzi analizy tych zjawisk
3,0student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęcia i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela posługiwać się podstawiowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych
4,0student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych
4,5student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
5,0student posiada znacznie większy nioz podstawowy zakres pojęć ekonomicznych, którymi się swobodnie posługuje, interpretuje je, analizuje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_3-_F2.1_K01
student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi arumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze
2,0studnent studiów trzeciego stopnia nie potrafi uzupełniać i dokonalić nabytej wiedzy i umiejętności
3,0student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności
3,5student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela
4,0student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu
4,5student potrafi samodzielnie uzupełniać i dokonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach programu, kierując się własną ciekawością
5,0student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności , wykraczając poza program przedmiotu, kierując się własną ciekawością

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002
  2. Łącka I., Worobkow L., Mikroekonomia, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  5. Mankiw G.N., Taylor M., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2015
  6. Mankiw G.N., Taylor M., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2016
  7. Milewski R., Kwiatkowski E . (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  8. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.1
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i panstwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujecie mikro- i makroekonomiczne.1
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaz. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.1
T-W-4Charakterystyka różnych struktur rynkowych.1
T-W-5Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teoorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.1
T-W-6Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw.1
T-W-7Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.1
T-W-8Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.2
T-W-9Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.2
T-W-10Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływanie na koniunkturę i popyt globalny.1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych12
A-W-2Poznanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie do egzaminu ustnego36
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3A_F2.1_W01student studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów na rynku, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze prywatnym i publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyAR_3A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą sposobów pozyskiwania i prowadzenia projektów badawczych, w tym także ekonomicznych, etycznych i prawnych aspektów realizacji takich projektów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka
Treści programoweT-W-4Charakterystyka różnych struktur rynkowych.
T-W-1Pojęcie i przedmiot ekonomii. Problem rzadkości i ograniczoności dóbr i zasobów.
T-W-9Polityka gospodarcza państwa i jej narzędzia - rola państwa w przezwyciężaniu problemów gospodarczych i sterowaniu gospodarką. Polityka monetarna i budżetowa.
T-W-8Podstawowe problemy makroekonomiczne - wzrost gospodarczy, inflacja i bezrobocie, deficyt budżetowy, dług publiczny i handel zagraniczny.
T-W-2System gospodarki rynkowej i jej podmioty. Rola gospodarstwa domowego, przedsiębiorstwa i panstwa w systemie gospodarczym. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujecie mikro- i makroekonomiczne.
T-W-3Pojęcie rynku i jego elementy. Czynniki wpływające na popyt i podaz. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku.
T-W-5Przedsiębiorstwo i jego cel w świetle głównych teoorii ekonomicznych. Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w różnych strukturach rynkowych.
T-W-6Podstawy decyzji inwestycyjnych przedsiębiorstw.
T-W-7Keynesowskie ujęcie równowagi makroekonomicznej.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena z egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy pozwalajacej dokonywac oceny zjawisk ekonomicznych, prowadzonej polityki gospodarczej, rozumienia i przewidywania zachowań podmiotów gospodarczych
3,0student opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne
3,5student opanował prawie cały materiał programowy, prawie dokładnie przyswoił jego treści, podczas sprawdzanie wiedzy popełnia niekiedy drobne błędy merytoryczne
4,0student opanował cały materiał programowy, wykzuje jego zrozumienie i zainteresowanie przedmiotem, rzadko popełnia błędy merytoryczne
4,5student opanował cały materiał, dokładnie przyswoił zasadnicze tresci programowe, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi wypowiada się w miarę swobodnie i poprawnie
5,0student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, opanowął w pełni zasadnicze tresci programowe, wykazuje bardzo duze zainteresowanie przedmiotem, podczas wypowiedzi na tematy ekonomii jest swobocny i posługuje się poprawnym językiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3-_F2.1_U01student studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych, wykorzytsując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami i pojęciami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych, stosować metod i narzędzi analizy tych zjawisk
3,0student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęcia i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
3,5student potrafi z pomocą nauczyciela posługiwać się podstawiowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych
4,0student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi, metodami i narzędziami analizy zjawisk ekonomicznych
4,5student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia analizy zjawisk ekonomicznych
5,0student posiada znacznie większy nioz podstawowy zakres pojęć ekonomicznych, którymi się swobodnie posługuje, interpretuje je, analizuje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_3-_F2.1_K01student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a podczas omawiania zjawisk i problemów ekonomicznych potrafi arumentować podczas prezentowania swych poglądów na tematy gospodarcze
Cel przedmiotuC-1Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, w warunkach niepewności i ryzyka
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z egzaminu ustnego
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studnent studiów trzeciego stopnia nie potrafi uzupełniać i dokonalić nabytej wiedzy i umiejętności
3,0student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabyta wiedzę i umiejętności
3,5student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela
4,0student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu
4,5student potrafi samodzielnie uzupełniać i dokonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach programu, kierując się własną ciekawością
5,0student potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę i umiejętności , wykraczając poza program przedmiotu, kierując się własną ciekawością