Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)

Sylabus przedmiotu Metody interakcji człowiek-maszyna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody interakcji człowiek-maszyna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca podstaw programowania.
W-2Umiejętność programowania w języku Python oraz znajomość biblioteki OpenCV.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
C-2Wskazanie studentowi możliwości wykorzystania wiedzy z wielu dziedzin do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
C-3Zapoznanie studenta z mechanizmami i technikami projektowania interakcji człowiek-maszyna.
C-4Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania modułów służących do poprawy jakości interakcji człowiek-maszyna.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.13
T-P-2Prezentacja wykonanych projektów.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.2
T-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.2
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.2
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.2
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.2
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.2
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta.11
A-P-3Udział w konsultacjach.2
A-P-4Zaliczenie projektu.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Konsultacje projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena postepów w procesie opracowywania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
AR_2A_W01C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
AR_2A_U02C-3, C-4T-P-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe założenia oraz zna zasady projektowania systemów interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
2,0
3,0Student wykona samodzielnie projekt modułu do systemu interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jenny Preece, Interaction Design: Beyond Human - Computer Interaction, Willey, 2011
  2. Editors: Professor Dr.-Ing. Karl-Friedrich Kraiss, Advanced Man-Machine Interaction Fundamentals and Implementation, Springer, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.13
T-P-2Prezentacja wykonanych projektów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.2
T-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.2
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.2
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.2
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.2
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.2
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładu.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta.11
A-P-3Udział w konsultacjach.2
A-P-4Zaliczenie projektu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta.12
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Zaliczenie wykładu.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_W01Student posiada wiedzę w zakresie zasad projektowania i cech charakterystycznych systemów interakcji człowiek-maszyna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W01Ma rozszerzona i pogłębioną wiedzę z matematyki i zna narzędzia informatyczne niezbędne do - opisu i analizy zaawansowanych algorytmów przetwarzania sygnałów, - rozwiązywania złożonych problemów robotyki i automatyki, - optymalizacji układów automatycznego sterowania.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
C-2Wskazanie studentowi możliwości wykorzystania wiedzy z wielu dziedzin do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-W-2Obszary zastosowań systemów interakcji człowiek-maszyna. Podstawowe kanały wymiany informacji.
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z interakcją człowiek-maszyna.
T-W-3Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie zdefiniować podstawowe założenia oraz zna zasady projektowania systemów interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_U01Student potrafi samodzielnie zaprojektować prosty system interakcji z uwzględnieniem wybranych założeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U02Potrafi, wykorzystując właściwe metody i narzędzia informatyczne, przetwarzać sygnały celem wydobycia z nich informacji niezbędnych do prawidłowego działania układu sterowania.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z mechanizmami i technikami projektowania interakcji człowiek-maszyna.
C-4Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania modułów służących do poprawy jakości interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie systemu interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.
T-W-5Podstawy projektowania systemu interakcji. Opracowanie projektu w oparciu o określone założenia.
T-W-4Techniki analizy i syntezy ruchu człowieka.
T-W-6Zastosowanie grafiki trójwymiarowej w projektowaniu wirtualnych agentów.
T-W-7Interfejsy multimedialne oraz socjalni agenci.
Metody nauczaniaM-2Konsultacje projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena postepów w procesie opracowywania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykona samodzielnie projekt modułu do systemu interakcji człowiek-maszyna.
3,5
4,0
4,5
5,0