Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów
Specjalność Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1informatyka, podstawy automatyki, programowanie sterowników PLC/PAC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu3
T-P-2Spotkania w ramach projektu10
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie z określonymi standardami3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych do projektowania i analizy implementacji założeń bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Studia literaturowe27
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
A-P-3Prezentacja projektu3
A-P-4Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie15
60
wykłady
A-W-1Studia literaturowe5
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Wykład informacyjny
M-3Zajęcia z użyciem komputera
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca postęp pracy nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D06-BFSP_W01
Student zna i rozumie: - założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zagadnienia analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki
AR_2A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D06-BFSP_U01
Student potrafi: - opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zamodelować dokumentację projektowanego systemu w wybranym programie komputerowym
AR_2A_U08, AR_2A_U21C-1T-P-2, T-P-3, T-P-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D06-BFSP_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student ma świadomość specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki.
AR_2A_K02, AR_2A_K01C-1T-P-1, T-W-1, T-P-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D06-BFSP_W01
Student zna i rozumie: - założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zagadnienia analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki
2,0
3,0Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D06-BFSP_U01
Student potrafi: - opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zamodelować dokumentację projektowanego systemu w wybranym programie komputerowym
2,0
3,0Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D06-BFSP_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student ma świadomość specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki.
2,0
3,0Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K. Pietrusewicz, Materiały udostępnione przez prowadzącego, Szczecin
  2. Dr David J. Smith, Kenneth G.L. Simpson, Safety Critical Systems Handbook. A Straightforward Guide to Functional Safety: IEC 61508 (2010 Edition) and Related Standards. Including: Process IEC 61511, Machinery IEC 62061 and ISO 13849, Elsevier, 2011, ISBN: 978-0-08-096781-3
  3. Jürgen Barg, Franz Eisenhut-Fuchsberger, Alexander Orth, 10 Steps to Performance Level: Handbook for the Implementation of Functional Safety According to ISO 13849, Bosch Rexroth, 2012, ISBN-13: 978-3981487923

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu3
T-P-2Spotkania w ramach projektu10
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie z określonymi standardami3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych do projektowania i analizy implementacji założeń bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studia literaturowe27
A-P-2uczestnictwo w zajęciach15
A-P-3Prezentacja projektu3
A-P-4Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe5
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
A-W-3Zapoznanie z materiałami dostępnymi w Internecie10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D06-BFSP_W01Student zna i rozumie: - założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zagadnienia analizy ryzyka w projektowaniu systemów automatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W05Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystującymi te urządzenia, oraz zna ich trendy rozwojowe.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-W-3Zastosowanie programów komputerowych do projektowania i analizy implementacji założeń bezpieczeństwa funkcjonalnego
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie z określonymi standardami
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie założenia stosowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D06-BFSP_U01Student potrafi: - opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego, - zamodelować dokumentację projektowanego systemu w wybranym programie komputerowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U08Potrafi zaplanować i zrealizować projekt zgodnie z wybraną metodologią zarządzania projektami.
AR_2A_U21Stosuje zasady BHP.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-P-2Spotkania w ramach projektu
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu
Metody nauczaniaM-3Zajęcia z użyciem komputera
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca postęp pracy nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować założenia dla projektu implementacji systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D06-BFSP_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i problemy związane z procesami projektowania i modelowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student ma świadomość specjalnego traktowania procedur projektowania bezpiecznych systemów automatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
AR_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera – automatyka i robotyka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu projektu
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego
T-P-2Spotkania w ramach projektu
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca postęp pracy nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i problemów związanych z procesami projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
3,5
4,0
4,5
5,0