Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Język rosyjski:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język rosyjski
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język rosyjski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Styl naukowy. Cechy charakterystyczne. Terminy międzynarodowe. Leksyka oraz konstrukcje gramatyczne odzwierciedlające specyfikę stylu naukowego. Matematyka. Terminologia. Działania. Pojęcia.4
T-LK-2Chemia. Pierwiastki. Symbole. Związki. Układ okresowy pierwiastków D.I.Mendelejewa.3
T-LK-3Fizyka. Działy. Pojęcia.3
T-LK-4Wielkości fizyczne. Elektryczne przyrządy pomiarowe.3
T-LK-5Zjawiska fizyczne i chemiczne.3
T-LK-6Metody badania i opisy przyrody.2
T-LK-7Prąd elektryczny. Działanie, praca, moc, zastosowanie.3
T-LK-8Roboty i automaty.3
T-LK-9Robotyka a sztuczna inteligencja. Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania.3
T-LK-10Perspektywy robotyki i automatyzacji.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_A01.3_U01
Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
AR_2A_U16, AR_2A_U17, AR_2A_U18, AR_2A_U20C-1T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9, T-LK-10M-3, M-2, M-4, M-1, M-6S-1
AR_2A_A01.3_U02
Student rozumie większość czytanych tekstów i używa podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
AR_2A_U16, AR_2A_U20C-2T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-9, T-LK-10M-1, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_A01.3_U01
Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
AR_2A_A01.3_U02
Student rozumie większość czytanych tekstów i używa podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie większość czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Г.М. Петрова, Русский язык в техническом вузе: учебное пособие для иностранных учащихся, Русский язык, Москва, 2011
  2. Т.Е. Аросева, Л.Г. Рогова, Н.Ф. Сафьянова, Научный стиль речи: технический профиль: пособие для иностранных студентов, Русский язык, Москва, 2010
  3. А.Г. Ипполитов, С.Ф. Журавлева, Пособие по развитию навыков чтения и аудирования (физика), Русский язык, Москва, 1986
  4. К. И. Пехливанова, М. Н. Лебедева, Грамматика русского языка в иллюстрациях, Русский язык, Москва, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Роботы. Дайджест роботы и автоматы, http://www.adaptive.com.ua/digest/robot/, 2011
  2. Наука и техника, электронная библиотека – http://n-t.ru, 2011
  3. Электроника. Наука. Технология. Бизнес, http://www.electronics.ru, 2011
  4. Роботы в производстве – будущее наступает, http://www.epochtimes.ru, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Styl naukowy. Cechy charakterystyczne. Terminy międzynarodowe. Leksyka oraz konstrukcje gramatyczne odzwierciedlające specyfikę stylu naukowego. Matematyka. Terminologia. Działania. Pojęcia.4
T-LK-2Chemia. Pierwiastki. Symbole. Związki. Układ okresowy pierwiastków D.I.Mendelejewa.3
T-LK-3Fizyka. Działy. Pojęcia.3
T-LK-4Wielkości fizyczne. Elektryczne przyrządy pomiarowe.3
T-LK-5Zjawiska fizyczne i chemiczne.3
T-LK-6Metody badania i opisy przyrody.2
T-LK-7Prąd elektryczny. Działanie, praca, moc, zastosowanie.3
T-LK-8Roboty i automaty.3
T-LK-9Robotyka a sztuczna inteligencja. Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania.3
T-LK-10Perspektywy robotyki i automatyzacji.3
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne.30
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć.45
A-LK-3Udział w konsultacjach.5
A-LK-4Przygotowanie się do egzaminu.8
A-LK-5Egzamin.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A01.3_U01Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U16Potrafi biegle porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
AR_2A_U17Wykazuje umiejętność napisania opracowania wyników pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań
AR_2A_U18Posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i w języku obcym dotyczącą zagadnień szczegółowych studiowanej dyscypliny inżynierskiej
AR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-1Styl naukowy. Cechy charakterystyczne. Terminy międzynarodowe. Leksyka oraz konstrukcje gramatyczne odzwierciedlające specyfikę stylu naukowego. Matematyka. Terminologia. Działania. Pojęcia.
T-LK-2Chemia. Pierwiastki. Symbole. Związki. Układ okresowy pierwiastków D.I.Mendelejewa.
T-LK-3Fizyka. Działy. Pojęcia.
T-LK-4Wielkości fizyczne. Elektryczne przyrządy pomiarowe.
T-LK-5Zjawiska fizyczne i chemiczne.
T-LK-6Metody badania i opisy przyrody.
T-LK-7Prąd elektryczny. Działanie, praca, moc, zastosowanie.
T-LK-8Roboty i automaty.
T-LK-9Robotyka a sztuczna inteligencja. Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania.
T-LK-10Perspektywy robotyki i automatyzacji.
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-4dyskusja
M-1zajęcia praktyczne
M-6słuchanie ze zrozumieniem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_A01.3_U02Student rozumie większość czytanych tekstów i używa podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U16Potrafi biegle porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
AR_2A_U20Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-LK-1Styl naukowy. Cechy charakterystyczne. Terminy międzynarodowe. Leksyka oraz konstrukcje gramatyczne odzwierciedlające specyfikę stylu naukowego. Matematyka. Terminologia. Działania. Pojęcia.
T-LK-2Chemia. Pierwiastki. Symbole. Związki. Układ okresowy pierwiastków D.I.Mendelejewa.
T-LK-3Fizyka. Działy. Pojęcia.
T-LK-4Wielkości fizyczne. Elektryczne przyrządy pomiarowe.
T-LK-5Zjawiska fizyczne i chemiczne.
T-LK-6Metody badania i opisy przyrody.
T-LK-7Prąd elektryczny. Działanie, praca, moc, zastosowanie.
T-LK-8Roboty i automaty.
T-LK-9Robotyka a sztuczna inteligencja. Prezentacja i ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadniania swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionego rozwiązania.
T-LK-10Perspektywy robotyki i automatyzacji.
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie większość czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0