Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Wartościowanie i ocena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wartościowanie i ocena pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu zachowań ludzi w organizacjach, zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, zakresem i metodami wartościowania pracy
C-2Nabywanie umiejętności wykorzystania metod wartościowania pracy
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystania i dostosowania wartościowania pracy przy tworzeniu systemu płac
C-4Budowa umiejętności wykorzystania metod i technik oceniania pracy
C-5Pogłębianie wiedzy w zakresie oceniania w procesie pracy
C-6Zgłębianie procesów oceniania pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania pracy3
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy3
T-L-3Zastosowanie metody UMEWAP w wycenie stanowisk pracy3
T-L-4Zastosowanie metody AWP w wycenie stanowisk pracy3
T-L-5Ustalanie płacy w oparciu o metodę wartości rynkowej4
T-L-6Porównanie metod szacowania płac3
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji3
T-L-8Wykorzystanie metod absolutnych w ocenie pracowniczej4
T-L-9Tworzenie i analiza procedury oceniania pracowników4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca ze studium przypadku15
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Symulacja z użyciem komputera
M-3Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań powierzanych do samodzielnej realizacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D11/5_W01
Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania pracy
Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07C-1, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6M-1S-2
Z_1A_D11/5_W02
Student ma wiedzę z zakresu metod i technik w procesie oceniania pracy
Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07C-6, C-5T-L-4, T-L-3, T-L-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D11/5_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U09C-2T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-5M-2, M-3S-1
Z_1A_D11/5_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod i technik oceniania w procesie pracy
Z_1A_U06, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U09C-6, C-4T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D11/5_W01
Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania pracy
2,0Student nie potrafi scharakteryzować pojęcia, przedmiotu i zakresu oraz metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz kilka metod wartościowania pracy
3,5Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, a także wskazać ich wady i zalety
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, a także wskazać ich wady i zalety
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, wskazać ich wady i zalety, a także wskazać znaczenie wartościowania pracy przy tworzeniu systemu płac
Z_1A_D11/5_W02
Student ma wiedzę z zakresu metod i technik w procesie oceniania pracy
2,0Student nie potrafi scharakteryzować metod i technik wykorzystywanych w procesie oceniania pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować kilka metod i technik wykorzystywanych w procesie oceniania pracy
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety, a także porównać je między sobą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_D11/5_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi wykorzystać kilka metod wartościowania pracy
3,5Student potrafi wykorzystać większość metod wartościowania pracy
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy i dostosować metodę do rodzaju organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy i dostosować metodę do rodzaju organizacji, a także wykorzystać wartościowanie pracy przy tworzeniu systemu płac
Z_1A_D11/5_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod i technik oceniania w procesie pracy
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z metod i technik oceniania w procesie pracy
3,0Student potrafi wykorzystać kilka metod i technik oceniania w procesie pracy
3,5Student potrafi wykorzystać większość metod i technik oceniania w procesie pracy
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy i dostosować je do rodzaju organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy i dostosować je do rodzaju organizacji, a także porównać je między sobą

Literatura podstawowa

  1. Martyniak Zbigniew, Organizacja i zarządzanie. 15 efektywnych metod, Wyd. Antykwa, Kraków-Kluczbork, 1997, ISBN 83-87493-00-7
  2. Sedlak K., Beck. E, Budowa systemu wynagradzania, Sedlak & Sedlak Personnel Consulting, Warszawa, 2003
  3. Michael Armstrong, Ann Cummins, Zarządzanie wynagrodzeniami. Zestaw narzędzi, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2015, II
  4. Borkowska S., Skuteczne strategie wynagrodzeń - tworzenie i zastosowanie, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2012
  5. Struktury wynagradzania pracowników, Sekuła Z., Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2013, II
  6. Poels F., Wartościowanie stanowisk pracy i strategie wynagrodzeń. Jak wprowadzać efektywny system, Wolters Kluwer Polska, Kraków, 2002
  7. Michael Armstrong, Ann Cummins, Sue Hastings, Willie Wood, Wartościowanie stanowisk pracy. Przestrzeganie zasady równej płacy w praktyce, Wolters Kluwer SA, Kraków, 2008
  8. Sidor-Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2013, IV
  9. Juchnowicz M., Sienkiewicz Ł., Jak oceniać pracę? Wartość stanowisk i kompetencji, Difin, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Sidor-Rządkowska M., Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2011
  2. Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2010, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania pracy3
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy3
T-L-3Zastosowanie metody UMEWAP w wycenie stanowisk pracy3
T-L-4Zastosowanie metody AWP w wycenie stanowisk pracy3
T-L-5Ustalanie płacy w oparciu o metodę wartości rynkowej4
T-L-6Porównanie metod szacowania płac3
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji3
T-L-8Wykorzystanie metod absolutnych w ocenie pracowniczej4
T-L-9Tworzenie i analiza procedury oceniania pracowników4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Praca ze studium przypadku15
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D11/5_W01Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, zakresem i metodami wartościowania pracy
C-3Przygotowanie studentów do wykorzystania i dostosowania wartościowania pracy przy tworzeniu systemu płac
Treści programoweT-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania pracy
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy
T-L-4Zastosowanie metody AWP w wycenie stanowisk pracy
T-L-3Zastosowanie metody UMEWAP w wycenie stanowisk pracy
T-L-6Porównanie metod szacowania płac
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować pojęcia, przedmiotu i zakresu oraz metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz kilka metod wartościowania pracy
3,5Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, a także wskazać ich wady i zalety
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, a także wskazać ich wady i zalety
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie metody wartościowania pracy, wskazać ich wady i zalety, a także wskazać znaczenie wartościowania pracy przy tworzeniu systemu płac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D11/5_W02Student ma wiedzę z zakresu metod i technik w procesie oceniania pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W07objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-6Zgłębianie procesów oceniania pracy
C-5Pogłębianie wiedzy w zakresie oceniania w procesie pracy
Treści programoweT-L-4Zastosowanie metody AWP w wycenie stanowisk pracy
T-L-3Zastosowanie metody UMEWAP w wycenie stanowisk pracy
T-L-8Wykorzystanie metod absolutnych w ocenie pracowniczej
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować metod i technik wykorzystywanych w procesie oceniania pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować kilka metod i technik wykorzystywanych w procesie oceniania pracy
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety
4,5Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie metody i techniki wykorzystywane w procesie oceniania pracy oraz ich wady i zalety, a także porównać je między sobą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D11/5_U01Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wykorzystania metod wartościowania pracy
Treści programoweT-L-4Zastosowanie metody AWP w wycenie stanowisk pracy
T-L-3Zastosowanie metody UMEWAP w wycenie stanowisk pracy
T-L-6Porównanie metod szacowania płac
T-L-5Ustalanie płacy w oparciu o metodę wartości rynkowej
Metody nauczaniaM-2Symulacja z użyciem komputera
M-3Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań powierzanych do samodzielnej realizacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi wykorzystać kilka metod wartościowania pracy
3,5Student potrafi wykorzystać większość metod wartościowania pracy
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy i dostosować metodę do rodzaju organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy i dostosować metodę do rodzaju organizacji, a także wykorzystać wartościowanie pracy przy tworzeniu systemu płac
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_D11/5_U02Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod i technik oceniania w procesie pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U01potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U03potrafi organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Cel przedmiotuC-6Zgłębianie procesów oceniania pracy
C-4Budowa umiejętności wykorzystania metod i technik oceniania pracy
Treści programoweT-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji
T-L-8Wykorzystanie metod absolutnych w ocenie pracowniczej
T-L-9Tworzenie i analiza procedury oceniania pracowników
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania zadań powierzanych do samodzielnej realizacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z metod i technik oceniania w procesie pracy
3,0Student potrafi wykorzystać kilka metod i technik oceniania w procesie pracy
3,5Student potrafi wykorzystać większość metod i technik oceniania w procesie pracy
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy i dostosować je do rodzaju organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody i techniki oceniania w procesie pracy i dostosować je do rodzaju organizacji, a także porównać je między sobą