Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią zarządzania zasobami ludzkimi |
C-2 | Budowanie umiejętności pozyskiwania pracowników do organizacji |
C-3 | Tworzenie rozwiazań w zakresie funkcji (zadań) zarządzania zasobami ludzkimi |
C-4 | Zgłębianie procesów zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Planowanie zasobów ludzkich | 2 |
T-A-2 | Podstawowe metody oraz narzędzia naboru i dobru personelu | 2 |
T-A-3 | Ścieżka kariery w rozwoju personelu | 1 |
T-A-4 | Proces szkoleniowy | 2 |
T-A-5 | Metody i narzędzia oceny pracowniczej | 2 |
T-A-6 | Programy outplacementowe | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja, cele, funkcje i modele zarządzania zasobami ludzkimi | 1 |
T-W-2 | Nabór i dobór pracowników | 2 |
T-W-3 | Rozwój i kariera pracownicza | 1 |
T-W-4 | Ocena pracownicza | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 23 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 23 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusje wyników |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_C4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi | ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W05, ZN1_1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2 |
ZN1_1A_C4_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi | ZN1_1A_W11, ZN1_1A_W05, ZN1_1A_W06 | — | C-4, C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZN1_1A_C4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych | ZN1_1A_U19 | — | C-4 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-4 | S-3 |
ZN1_1A_C4_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dostosować poznane rozwiązania w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi do potrzeb konkretnych organizacji | ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U17, ZN1_1A_U09 | — | C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-2 | M-3 | S-1 |
ZN1_1A_C4_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki z poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi | ZN1_1A_U06, ZN1_1A_U01, ZN1_1A_U09 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_C4_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie kilka podstawowych procesów dotyczących zadań zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student charakteryzuje w sposób ogólny wszystkie z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student opisuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,5 | Student charakteryzuje dokładnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować | |
5,0 | Student charakteryzuje wszechstronnie wszystkie podstawowe procesy dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz wie jakie jest następstwo ich stosowania | |
ZN1_1A_C4_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi definiować istoty i funkcji zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student powierzchownie definiuje istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student definiuje istotę zarządzania zasobami ludzkimi oraz potrafi dokładnie określić jedynie kilka funkcji zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student szczegółowo definiuje istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,5 | Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi oraz potrafi wyjaśnić znaczenie poszczególnych funkcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | |
5,0 | Student tłumaczy precyzyjnie istotę i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi, wyjaśnia ich znaczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi i powiązania pomiędzy nimi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZN1_1A_C4_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych | 2,0 | Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego |
3,0 | Student potrafi dokonać pobieżną prezentację otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych | |
3,5 | Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników | |
4,0 | Student umie wszechstronnie zaprezentować wyniki zerealizowanego zadania ćwieczniowego oraz dokonać odniesienia otrzymanych wyników do treści literatury przedmiotu | |
4,5 | Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia | |
5,0 | Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazać na wady i zalety proponowanych rozwiązań | |
ZN1_1A_C4_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dostosować poznane rozwiązania w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi do potrzeb konkretnych organizacji | 2,0 | Student nie potrafi dobrać poznanych rozwiązań do potrzeb różnego rodzaju organizacji |
3,0 | Student potrafi dostosować jedynie kilka z poznanych rozwiązań z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi do potrzeb konkretnych organizacji | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie poznane rozwiązania dotyczące zadań zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych organizacjach | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać poznane rozwiązania z obszarów zarządzania zasobami ludzkimi, dostosować je do danej organizacji oraz uzasadnić ich przydatność | |
4,5 | Student umie dokładnie uzasadnić wybór określonych rozwiązań dla danej organizacji oraz potrafi wskazać na wady i zalety przyjętych rozwiązań | |
5,0 | Student potrafi zastosować poznane rozwiązania w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w konkretnych organizacjach, wskazać na ich wady i zalety oraz zaproponować własne modyfikacje poznanych rozwiązań | |
ZN1_1A_C4_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki z poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie umie stosować jakichkolwiek poznanych technik dotyczących podstawowych zadań zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student umie stosować zaledwie kilka z poznanych technik dotyczących poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student umie stosować wszystkie poznane techniki z najważniejszych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student potrafi korzystać z poznanych technik z poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi oraz wskazać na ich efektywność | |
4,5 | Student potrafi sporządzić plan wdrażania najważniejszych technik z poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi oraz wskazać na ich efektywność | |
5,0 | Student potrafi sporządzić plan wdrożenia najważniejszych technik z poszczególnych obszarów zarządzania zasobami ludzkimi, określić ich wady i zalety oraz uzasadnić wybór każdej z technik |
Literatura podstawowa
- Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2007
- Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Kraków, 2007
- Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H.Beck, Warszawa, 2002
- Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWN, Warszawa, 2006
- Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Materiały do ćwiczeń., PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Pocztowski A., Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi - zestawy przypadków, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005, 1, 2, 3 i 4 zestaw przypadków, lata 2002-2005
- Borkowska S., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Polsce, Wolters Kluwer, Kraków, 2007