Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna i rozumie podstawowe pojęcia TI, posługuje się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym. Tworzy i nazywa pliki i foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika, potrafi posługiwać się różnymi nośnikami informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej w obszarze turystyki
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows. Systemy informatyczne w turystyce (systemy rezerwacji, platformy internetowe, zarządzanie hotelem)6
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)2
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych.12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury i źródeł internetowych.20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).40
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
S-2Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu MS Office i technologii informacyjnych na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój branży turystycznej. Zna zasady funkcjonowania systemów rezerwacji i innych systemów specjalistycznych stosowanych przez firmy organizujące imprezy turytyczne oraz firmy świadczące usługi hotelarskie.
TiR_1A_W08, TiR_1A_W06C-2, C-3, C-4, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi skonfigurować do własnych potrzeb i wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (XP, Vista lub 7 Home Premium). Potrafi posługiwać się programami pakietu Microsoft Office na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Potrafi zastosować aplikacje MS Office i dostępne narzędzia internetowe w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych oraz rozwiązywania problemów w sferze informacyjno-decyzyjnej występujących w przedsiębiorstwach branży turystycznej.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U04, TiR_1A_U05C-2, C-3, C-4, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4, M-3S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu MS Office i technologii informacyjnych na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój branży turystycznej. Zna zasady funkcjonowania systemów rezerwacji i innych systemów specjalistycznych stosowanych przez firmy organizujące imprezy turytyczne oraz firmy świadczące usługi hotelarskie.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na branżę turystyczną, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji oprogramowania systemowego i podstawowego oprogramowania biurowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zwłaszcza na branżę turystyczną, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w firmach branży turystycznej.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, a zwłaszcza w turystyce i rekreacji; zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi skonfigurować do własnych potrzeb i wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (XP, Vista lub 7 Home Premium). Potrafi posługiwać się programami pakietu Microsoft Office na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Potrafi zastosować aplikacje MS Office i dostępne narzędzia internetowe w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych oraz rozwiązywania problemów w sferze informacyjno-decyzyjnej występujących w przedsiębiorstwach branży turystycznej.
2,0Student nie potrafi efektywnie pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych oraz posługiwać się w stopniu podstawowym aplikacjami pakietu MS Office.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe; potrafi utworzyć i edytować dokument za pomocą MS Word oraz potrafi wykonać podstawowe operacje na arkuszu kalkulacyjnym w Excelu. Potrafi przygotować i obsłużyć prezentację w Power Point.
3,5Student potrafi efektywnie pracować w edytorze tekstu: edytuje, redaguje, formatuje tekst i tabele; organizuje układ dokumentu, wstawia grafikę; tworzy listy za pomocą korespondencji seryjnej. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły proste i stosuje funkcje Excela: matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy podstawowe wykresy oraz umie posługiwać się tabelami przestawnymi. Potrafi korzystać z internetowych systemów rezerwacji usług turystycznych.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, prezentuje dane i wyniki na wykresach. Potrafi obsługiwać specjalistyczne systemy informatyczne przeznaczone dla firm z branży turystycznej.
4,5przygotowuje prezentacje multimedialne, wstawiając grafikę, wykresy, wzory matematyczne; stosuje animacje niestandardowe dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji. Potrafi zaimplementować formularz rezerwacji usług w dowolnej aplikacji MS Office.
5,0Współdzieli i integruje pliki danych z różnych apliakcji MS Office. Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i rozwiązuje problemy często występujące w zarządzaniu firmą z branży turystycznej, stosując poznane metody i narzędzia informatyczne.

Literatura podstawowa

  1. Michael Alexander, John Walkenbach, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Mikom, Warszawa, 2008
  2. Stefańczyk Maria, Mejsner Elżbieta, Kwiatkowski Tomasz, Jaskuła Tomasz, Informatyka dla ekonomistów, UMCS, Lublin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kiełtyka Leszek, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa, 2002
  2. Biegańska Anna, Grafika menedżerska i prezentacyjna, KISS, Warszawa, 2007
  3. Kopertowska Mirosława, Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows. Systemy informatyczne w turystyce (systemy rezerwacji, platformy internetowe, zarządzanie hotelem)6
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)2
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych.12
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury i źródeł internetowych.20
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_W01Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego. Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu MS Office i technologii informacyjnych na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój branży turystycznej. Zna zasady funkcjonowania systemów rezerwacji i innych systemów specjalistycznych stosowanych przez firmy organizujące imprezy turytyczne oraz firmy świadczące usługi hotelarskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej w obszarze turystyki
Treści programoweT-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows. Systemy informatyczne w turystyce (systemy rezerwacji, platformy internetowe, zarządzanie hotelem)
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na branżę turystyczną, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji oprogramowania systemowego i podstawowego oprogramowania biurowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zwłaszcza na branżę turystyczną, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w firmach branży turystycznej.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, a zwłaszcza w turystyce i rekreacji; zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_U01Student potrafi skonfigurować do własnych potrzeb i wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (XP, Vista lub 7 Home Premium). Potrafi posługiwać się programami pakietu Microsoft Office na poziomie zgodnym z wymaganiami Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL). Potrafi zastosować aplikacje MS Office i dostępne narzędzia internetowe w zaspokajaniu potrzeb informacyjnych oraz rozwiązywania problemów w sferze informacyjno-decyzyjnej występujących w przedsiębiorstwach branży turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej w obszarze turystyki
Treści programoweT-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji
S-2Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi efektywnie pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych oraz posługiwać się w stopniu podstawowym aplikacjami pakietu MS Office.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe; potrafi utworzyć i edytować dokument za pomocą MS Word oraz potrafi wykonać podstawowe operacje na arkuszu kalkulacyjnym w Excelu. Potrafi przygotować i obsłużyć prezentację w Power Point.
3,5Student potrafi efektywnie pracować w edytorze tekstu: edytuje, redaguje, formatuje tekst i tabele; organizuje układ dokumentu, wstawia grafikę; tworzy listy za pomocą korespondencji seryjnej. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły proste i stosuje funkcje Excela: matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy podstawowe wykresy oraz umie posługiwać się tabelami przestawnymi. Potrafi korzystać z internetowych systemów rezerwacji usług turystycznych.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, prezentuje dane i wyniki na wykresach. Potrafi obsługiwać specjalistyczne systemy informatyczne przeznaczone dla firm z branży turystycznej.
4,5przygotowuje prezentacje multimedialne, wstawiając grafikę, wykresy, wzory matematyczne; stosuje animacje niestandardowe dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji. Potrafi zaimplementować formularz rezerwacji usług w dowolnej aplikacji MS Office.
5,0Współdzieli i integruje pliki danych z różnych apliakcji MS Office. Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i rozwiązuje problemy często występujące w zarządzaniu firmą z branży turystycznej, stosując poznane metody i narzędzia informatyczne.