Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Psychologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o budowie i funkcjonowaniu układu nerwowego człowieka na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.2
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie - test wielokrotnego wyboru2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Godziny kontaktowe z nauczycielem: -udział w konwersatoriach i zaliczeniu30
A-K-2Praca własna studenta obejmujaca: -przygotowanie do konwersatoriów- referaty tematyczne, prezentacje multimedialne, dobór adekwatnej literatury do poszczególnych jednostek tematycznych, -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, metodyki zleconych projektów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie do zaliczenia.30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
TiR_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1, C-2, C-3, C-4T-K-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
TiR_1A_U02C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
TiR_1A_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
TiR_1A_K04, TiR_1A_K05C-5T-K-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_W02
Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_U01
Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
TiR_1A_B7_U02
Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B7_K01
Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.

Literatura podstawowa

  1. Gracza J., Sankowski T., Psychologia w rekreacji i turystyce, AWF, Poznań, 2004
  2. Przetacznik -Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Podstawy psychologii ogólnej, Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1989
  3. Strelau J., Temperament-osobowość-działanie, PWN, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Heszen - Niejodek I.,Ratajczak Z., Człowiek w sytuacji stresu, UŚ, Katowice, 1996
  2. Strelau J., Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.2
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.2
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.4
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.4
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"2
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.4
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.2
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.4
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.2
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.2
T-K-11Zaliczenie - test wielokrotnego wyboru2
30

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Godziny kontaktowe z nauczycielem: -udział w konwersatoriach i zaliczeniu30
A-K-2Praca własna studenta obejmujaca: -przygotowanie do konwersatoriów- referaty tematyczne, prezentacje multimedialne, dobór adekwatnej literatury do poszczególnych jednostek tematycznych, -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, metodyki zleconych projektów, uzyskania odpowiedzi na frapujące pytania, -przygotowanie do zaliczenia.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_W02Ma podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
Treści programoweT-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy o metodach badawczych stosowanych w psychologii
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U01Potrafi wskazać dziedziny (obszary) zastosowań psychologii w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
Treści programoweT-K-1Psychologia turystyki jako dyscyplina naukowa i praktyczna-psychologiczne koncepcje człowieka.
T-K-2Metody badawcze w psychologii i glówne dziedziny jej zastosowań.
T-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
T-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma elementarnej wiedzy na temat możliwych obszarów zastosowań psychologii w turystyce.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_U02Potrafi charakteryzować podstawowe procesy i właściwości psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: -znał podstawowe pojęcia z zakresu psychologii w turystyce i rekreacji,
C-2miał podstawową wiedzę o metodach badawczych stosowanych w psychologii,
C-3wskazywał obszary (dziedziny) zastosowań psychologii w turystyce,
C-4charakteryzował podstawowe procesy i właściwosci psychiczne jednostki, ktore determinują indywidualny i społeczny styl jej zachowania,
C-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-3Charakterystyka podstawowych procesów psychicznych człowieka.
T-K-4Neuropsychiczne podstawy zachowania człowieka.
T-K-5Geneza i rozwój aktywności turystycznej w przebiegu zycia człowieka-"kariery turystyczne"
T-K-6Motywacja aktywności turystycznej.
T-K-7Analiza przeżyć związanych z aktywnością turystyczną-emocjonalne reakcje na srodowisko.
T-K-8Pstchologia grupy turystycznej-typologia wczasowiczow i turystów.
T-K-9Turystyka jako środek odziaływania intencjonalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
S-4Ocena podsumowująca: wynik testu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować podstawowych procesów i właściwości psychicznych jednostki, które determinująindywidualny i społeczny styl jej zachowania.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (cześciowo obojetny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku (wypowiedzi naogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy-bez trudności, tezy prawidłowe i pewne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B7_K01Świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu.
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania.
Cel przedmiotuC-5świadomy znaczenia wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
Treści programoweT-K-10Psychoprofilaktyczne, terapeutyczne i zdrowotne wartości turystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe-wykład konwersatoryjny, pogadanka heurystyczna, dyskusja dydaktyczna.
M-2Metody podające- pogadanka sokratyczna.
M-3Metody praktyczne- przygotowanie referatów tematycznych z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi (sposób uzasadniania tez), -orginalnośćwypowiedzi,
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy (rownomierność przydzielenia ról w zespole), -sposób i jakość wykonania zadania, -dobór materiału, -terminowość wykonania, - jakość współpracy w zespole,
S-3Ocena formująca: dla aktywności i motywacji studenta: - przejawianie inicjatywy (a nie tylko adaptacja do sytuacji dydaktycznej zaaranżowanej przez nauczyciela), -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje opinie i poglądy swiadczące o tym, że nie zna roli turystyki i wypoczynku dla równowagi psychicznej człowieka.
3,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
3,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu elementarnej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o posiadaniu podstawowej wiedzy na temat znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o świadomości znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.
5,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia wypoczynku dla rownowagi psychicznej człowieka.