Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Polityka turystyczna w Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka turystyczna w Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs biologii i ekologii środowiska na poziomie ponadgimnazjalnym
W-2podstawy przedsiębiorczośąci na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-2Poznanie przez studentów wymagań i warunków funkcjonowania gospodarstwa rolnego, prowadzenia produkcji rroślinnej i zwierzęcej.
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki uzytkowania zwierząt gospodarskich.1
T-A-2Zwierzęta domowe i gospodarskie w terapii. Zabiegi pielęgnacyjne. Organizacja prac pielęgnacyjnych.1
T-A-3Roślinność łąkowa; łąki i pastwiska. Bilans pasz treściwych i objętościowych w gospodarstwie.1
T-A-4Zioła w gospodarstwie rolnym. Rzadkie i chronione gatunki roślin. Różnorodność biologiczna w rolnictwie.4
T-A-5Struktura gospodarki żywnościowej. Dochodowa funkcja rolnictwa w Polsce.2
9
wykłady
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.1
T-W-2Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego.3
T-W-3Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową.2
T-W-4Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej.1
T-W-5Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianach zaliczających15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie i analiza literatury i innych materiałów wtórnych, - udział w konsultacjach (weryfikacja poczynionych postępów ),15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie opracowań tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C11_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji roślinnej i zwierzęcej
TiR_1A_W10, TiR_1A_W01C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-A-1M-3, M-2S-3, S-2, S-6, S-1, S-5
TiR_1A_C11_W02
Zna podstawowe cechy zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
TiR_1A_W06, TiR_1A_W11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-2M-3, M-2S-3, S-4, S-2, S-6, S-1, S-5
TiR_1A_C11_W03
Ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
TiR_1A_W01, TiR_1A_W09C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-3, M-2S-3, S-4, S-2, S-6, S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C11_U01
Potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i środowiska przyrodniczego
TiR_1A_U04, TiR_1A_U09C-1, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-3, M-2S-3, S-4, S-2, S-6, S-1, S-5
TiR_1A_C11_U02
Rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
TiR_1A_U05, TiR_1A_U07C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-1, T-A-1M-3, M-2S-3, S-4, S-2, S-6, S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C11_K01
Jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
TiR_1A_K03, TiR_1A_K08C-1, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-3M-3, M-2S-3, S-4, S-2, S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C11_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji roślinnej i zwierzęcej
2,0student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
3,5student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
4,0student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej; treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy
4,5student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
TiR_1A_C11_W02
Zna podstawowe cechy zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
3,5Student ma wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak błędy
4,0Student opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
TiR_1A_C11_W03
Ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,0Student ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,5Student opanował podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,0Student opanował wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy
4,5Student opanował, w stopniu więcej niż dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C11_U01
Potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i środowiska przyrodniczego
2,0Student nie potrafi scharakteryzować relacji łączących realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
3,5Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
4,0Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student opanował, w stopniu ponad dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
TiR_1A_C11_U02
Rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
2,0Student nie rozumie procesów warunkujących różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
3,0Student rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
4,0Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C11_K01
Jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
2,0Student nie jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin i zwierząt
3,0Student jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
3,5Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
4,0Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
4,5Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Gębska M., Filipiak T., Podstawy ekonomiki gospodarstw rolniczych, SGGW, Warszawa, 2006
  2. Małepszy S., Biotechnologia, PWN, Warszawa, 2009
  3. Nałęcz-Tarwecka T. (red.), Produkcja zwierzęca, Hortpress, Warszawa, 2006
  4. Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2005
  5. E. P. Solomon, L. R. Berg, D. W. Martin, Biologia, Multico, Warszawa, 2011, 7

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rolnictwa, Wydawnictwo Rea, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki uzytkowania zwierząt gospodarskich.1
T-A-2Zwierzęta domowe i gospodarskie w terapii. Zabiegi pielęgnacyjne. Organizacja prac pielęgnacyjnych.1
T-A-3Roślinność łąkowa; łąki i pastwiska. Bilans pasz treściwych i objętościowych w gospodarstwie.1
T-A-4Zioła w gospodarstwie rolnym. Rzadkie i chronione gatunki roślin. Różnorodność biologiczna w rolnictwie.4
T-A-5Struktura gospodarki żywnościowej. Dochodowa funkcja rolnictwa w Polsce.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.1
T-W-2Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego.3
T-W-3Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową.2
T-W-4Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej.1
T-W-5Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianach zaliczających15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie i analiza literatury i innych materiałów wtórnych, - udział w konsultacjach (weryfikacja poczynionych postępów ),15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym9
A-W-2Praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie opracowań tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, - udział w konsultacjach21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji roślinnej i zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W10Ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów wymagań i warunków funkcjonowania gospodarstwa rolnego, prowadzenia produkcji rroślinnej i zwierzęcej.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym
Treści programoweT-W-2Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego.
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.
T-A-1Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki uzytkowania zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
3,5student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej
4,0student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej; treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy
4,5student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0student opanował materiał obejmujący wiedzę dotyczącą warunków i metod produkcji zwierzęcej i roślinnej na poziomie więcej niż dobrym; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_W02Zna podstawowe cechy zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów wymagań i warunków funkcjonowania gospodarstwa rolnego, prowadzenia produkcji rroślinnej i zwierzęcej.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
Treści programoweT-W-4Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej.
T-W-3Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową.
T-A-4Zioła w gospodarstwie rolnym. Rzadkie i chronione gatunki roślin. Różnorodność biologiczna w rolnictwie.
T-A-2Zwierzęta domowe i gospodarskie w terapii. Zabiegi pielęgnacyjne. Organizacja prac pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego
3,5Student ma wiedzę na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak błędy
4,0Student opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę programową na temat cech zasobów produkcyjnych gospodarstwa rolnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_W03Ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym
Treści programoweT-W-2Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego.
T-W-4Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej.
T-W-3Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową.
T-A-4Zioła w gospodarstwie rolnym. Rzadkie i chronione gatunki roślin. Różnorodność biologiczna w rolnictwie.
T-A-2Zwierzęta domowe i gospodarskie w terapii. Zabiegi pielęgnacyjne. Organizacja prac pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,0Student ma podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,5Student opanował podstawową wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,0Student opanował wiedzę o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi zawieraja nieliczne błędy
4,5Student opanował, w stopniu więcej niż dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, wiedzę programową o zasadach i metodach produkcji roślinnej i zwierzęcej treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_U01Potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09Potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym
Treści programoweT-W-5Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych.
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.
T-W-3Organizacja pracy w gospodarstwie - ogólne zasady. Potrzeby i nakłady pracy w okresach agrotechnicznych. Okresy najwyższego zapotrzebowania na pracę ludzi i siłę pocziągową.
T-A-5Struktura gospodarki żywnościowej. Dochodowa funkcja rolnictwa w Polsce.
T-A-1Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki uzytkowania zwierząt gospodarskich.
T-A-3Roślinność łąkowa; łąki i pastwiska. Bilans pasz treściwych i objętościowych w gospodarstwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować relacji łączących realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
3,0Student potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
3,5Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego
4,0Student opanował materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student opanował, w stopniu ponad dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował, w stopniu bardzo dobrym, materiał i potrafi scharakteryzować relacje łączące realia produkcji rolniczej ze światem człowieka i srodowiska przyrodniczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_U02Rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U07Potrafi wskazać rozwiązania dylematów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów wymagań i warunków funkcjonowania gospodarstwa rolnego, prowadzenia produkcji rroślinnej i zwierzęcej.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym
Treści programoweT-W-5Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych.
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.
T-A-1Zwierzęta domowe i gospodarskie. Ewolucja, udomowienie; kierunki uzytkowania zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-6Ocena formująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie procesów warunkujących różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
3,0Student rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych
4,0Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi zawierają nieliczne błędy
4,5Student opanował materiał programowy, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym, rozumie procesy warunkujące różnorodność biologiczną zwierząt gospodarskich i roślin uprawnych; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C11_K01Jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej istoty i specyfiki produkcji rolniczej
C-3określanie relacji między zasobami gospodarstwa, cechami biologicznymi roślin i zwierząt a środowiskiem przyrodniczym
Treści programoweT-W-2Świat roślin i zwierząt w życiu człowieka. Gospodarcze znaczenie produktów gospodarstwa rolnego.
T-W-5Wymagania klimatyczne i glebowe roślin uprawnych.
T-W-1Rolnictwo dawniej i dziś. Organizacja i zadania rolnictwa.
T-W-4Dobrostan zwierząt w gospodarstwie agroturystycznym. Organizacja produkcji zwierzęcej.
T-A-5Struktura gospodarki żywnościowej. Dochodowa funkcja rolnictwa w Polsce.
T-A-3Roślinność łąkowa; łąki i pastwiska. Bilans pasz treściwych i objętościowych w gospodarstwie.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla przedsięwzięć zespołowych: - zrozumienie polecenia, - oryginalność koncepcji opracowania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-4Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, - aktywność analityczna studenta, - konsekwencja argumentowania, - nawiązywanie i rozwijanie koncepcji innych autorów
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - organizacja, planowanie i samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność realizacji, - sposób uzasadniania tez i oryginalność argumentowania
S-5Ocena formująca: dla motywacji studenta: - aktywność na zajęciach i w dyskusjach, - podejmowanie inicjatywy w odniesieniu do realizowanego mprogramu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin i zwierząt
3,0Student jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
3,5Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
4,0Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich
4,5Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student rozumie relacje łączące wymagania przyrodnicze i ograniczenia organizacyjne w rolnictwie, jest świadomy znaczenia harmonijnego współistnienia człowieka ze światem roślin uprawnych i zwierząt gospodarskich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń