Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu turystyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.2
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.2
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.2
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.1
9
wykłady
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).2
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.1
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.2
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.1
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury.20
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.30
A-L-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.30
89
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury.28
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2
TiR_1A_E1_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-1T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-3
TiR_1A_E1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-1T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
TiR_1A_K07, TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03C-1T-W-4, T-W-5, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
TiR_1A_E1_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
TiR_1A_E1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gołembski G., Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, 2009
  2. Kurek W., Turystyka, PWN, Warszawa, 2008
  3. Rapacz A. (red.), Współpraca i integracja w turystyce w eroregionie Nysa w perspektywie członkowstwa w Unii Europejskiej, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Wawrzyniak K., Ekonometryczna diagnoza ruchu turystycznego w podregionach Polski, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Bąk I., Intensywność ruchu turystycznego w województwach Polski, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego nr 394, Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 15, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.2
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.2
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.2
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).2
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.1
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.2
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.1
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.2
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Studiowanie literatury.20
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.30
A-L-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.30
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury.28
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_W01Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego).
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole.
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.