Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Socjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Socjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego - w ujęciu socjologicznym.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
C-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.2
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.2
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.1
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.2
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.2
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.5
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.25
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwesatoryjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających definicji i przykładu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A7_W01
Poprawnie definiuje i posługuje się treściami programowymi z zakresu przedmiotu socjologia.
TiR_1A_W01C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-4, M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A7_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
TiR_1A_U01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-3, M-2S-2, S-3
TiR_1A_A7_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych.
TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-3, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
TiR_1A_A7_U03
Posiada umiejętność przygotowania raportu badawczego a także potrafi przeprowadzić wywiad bądź ankietę.
TiR_1A_U08C-3, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A7_K01
Kompetencje w zakresie pracy w zespole oraz organizacji pracy pozwalają na zrealizowanie projektu badawczego we dwie bądź trzy osoby.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K05C-2T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A7_W01
Poprawnie definiuje i posługuje się treściami programowymi z zakresu przedmiotu socjologia.
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A7_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
TiR_1A_A7_U02
Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych.
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw. Nie umie poprawnie zastosować metod i technik socjologicznych.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wybranych zjawisk i procesów społecznych Prawidłowo stosuje metody i techniki socjologiczne.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy; poprawnie i bez większych usterek stosuje metody i techniki socjologiczne.
5,0Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy na podstawie bezbłędnie zastosowanych metod i technik socjologicznych.
TiR_1A_A7_U03
Posiada umiejętność przygotowania raportu badawczego a także potrafi przeprowadzić wywiad bądź ankietę.
2,0Nie jest zdolny do samodzielnego formułowania wypowiedzi na temat związany z przygotowanym projektem.
3,0W stopniu podstawowym i nie zawsze ze zrozumieniem prezentuje zdolność do sporządzenia narzędzia badawczego i opisu.
3,5W sposób poprawny, ale w oparciu o elementarne pojęcia i zasady formułuje wnioski w raporcie.
4,0Poprawnie operuje pojęciami w wybranym tematacie, prezentuje znajomość wszystkich koniecznych pojęć z dziedziny, której dotyczy projekt.
4,5Formułuje merytorycznie wyczerpujący raport z projektu.
5,0Formując raport i wnioski jego wypowiedzi są merytorycznie wyczerpujące, logicznie uporządkowane z wykorzystaniem całej objętej wykładem aparatury pojęciowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A7_K01
Kompetencje w zakresie pracy w zespole oraz organizacji pracy pozwalają na zrealizowanie projektu badawczego we dwie bądź trzy osoby.
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna metod unikania i rozwiązywania konfliktów. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie wagę współpracy, panowania nad emocjami, podziału obowiązków oraz kierowania się z góry przyjętymi priorytetami.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi uzyskać poprawne wyniki pracy.
4,0Bez problemu wchodzi w interakcje z innymi ludźmi. Nie ma problemu z kontaktem z grupą.
4,5Zna metody i techniki dotyczące pracy przy projekcie, w grupie. Na żądanie potrafi wskazać zastosowane sposoby rozwiązania konfliktów.
5,0Zna metody i techniki umożliwiające efektywną pracę i potrafi je zastosować dla uzyskania dobrych efektów.

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Karwińska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Przecławski, Człowiek a turystyka : zarys socjologii turystyki, "Albis", Kraków, 2004
  2. Babbie E., Istota socjologii, PWN, Warszawa, 2007
  3. Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.2
T-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.2
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.1
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.2
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.2
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.5
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.25
A-W-3Przygotowanie badania i raportu badawczego.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A7_W01Poprawnie definiuje i posługuje się treściami programowymi z zakresu przedmiotu socjologia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych.
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego - w ujęciu socjologicznym.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-2Wykład konwesatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i nie potrafi wyjaśnić na czym polega perspektywa socjologiczna w wyjaśnianiu mechanizmów życia społecznego.
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych.
3,5Operuje aparatem pojęciowym z zakresu socjologii na poziomie elementarnym. Potrafi wymienić podstawowe metody i techniki badawcze socjologii, rozumie i umie wyjaśnić specyfikę perspektywy socjologicznej w analizowaniu i wyjaśnianiu faktów społecznych; rozumie czym jest struktura społeczna i jaki ma wpływ na społeczne i ekonomiczne zachowania podmiotów życia społecznego.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą mechanizmy życia społecznego, potrafi wyjaśnić rolę kultury w kształtowaniu postaw i zachowań ludzi.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką.
5,0Posiada ogólną wiedzę na temat wzajemnych powiązań i zależności między kulturą, strukturą społeczną, formalną organizacją społeczeństwa a gospodarką. Potrafi samodzielnie dokonać analizy społecznych uwarunkowań zjawisk ekonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A7_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych.
C-1Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania różnych typów zbiorowości społecznych, organizacji, instytucji, podstaw kształtowania się społeczeństwa, struktury społecznej oraz ładu społecznego - w ujęciu socjologicznym.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-3Ład społeczny. Rola norm, wartości, instytucji w ustanawianiu porządku społecznego. Stosunki i więzi społeczne. Przyczyny anomii i dewiacji.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-2Wykład konwesatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego, dostrzega jednak stałość i powtarzalność zjawisk i procesów społecznych.
3,5Dokonuje samodzielnej analizy nieskomplikowanych zjawisk i procesów społecznych.
4,0Dokonuje całościowego opisu i analizy zjawisk i procesów społecznych istotnych dla kondycji społeczeństw.
4,5Dostrzega, rozumie i potrafi wyjaśnić przesłanki warunkujące przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych.
5,0Każdą istotną zmianę społeczną potrafi umiejscowić we właściwym społecznym kontekście i wyjaśnić przesłanki jej zaistnienia oraz przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A7_U02Potrafi prawidłowo interpretować oraz prognozować praktyczne skutki wybranych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem metod i technik socjologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.
T-W-7Charakterystyka dynamiki procesów i opis najważniejszych zjawisk społecznych współczesnego świata: modernizacja, globalizacja, migracja, urbanizacja, sekularyzacja, zmiany demograficzne, rozwój mass-mediów.
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-2Wykład konwesatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe w formie pytań wymagających definicji i przykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zjawisk i procesów społecznych otaczającego świata społecznego, nie potrafi przewidzieć ich następstw. Nie umie poprawnie zastosować metod i technik socjologicznych.
3,0Umie prawidłowo zinterpretować i przewidzieć skutki elementarnych zachowań ludzi. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne.
3,5Potrafi wskazać podstawowe kompleksy zjawisk i procesów społecznych. Prawidłowo, w podstawowym zakresie stosuje metody i techniki socjologiczne.
4,0W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wybranych zjawisk i procesów społecznych Prawidłowo stosuje metody i techniki socjologiczne.
4,5W oparciu o posiadany aparat pojęciowy umie dokonać analizy wszystkich ważnych zjawisk i procesów społecznych, w tym oddziałujących na ekonomiczną sferę życia człowieka. Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy; poprawnie i bez większych usterek stosuje metody i techniki socjologiczne.
5,0Prawidłowo identyfikuje prawidłowości i trendy na podstawie bezbłędnie zastosowanych metod i technik socjologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A7_U03Posiada umiejętność przygotowania raportu badawczego a także potrafi przeprowadzić wywiad bądź ankietę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie kompetencji umożliwiających socjologiczną ocenę zjawisk i procesów społecznych. Nabycie kompetencji w zakresie stosowania aparatu pojęciowego na poziomie umożliwiającym zrozumienie i analizę procesów i zjawisk społecznych.
C-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-4Struktura społeczna i jej wymiary, role społeczne i ich układ. Podstawy nierówności społecznych. Marginalizacja, bezrobocie, pauperyzacja.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-2Wykład konwesatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest zdolny do samodzielnego formułowania wypowiedzi na temat związany z przygotowanym projektem.
3,0W stopniu podstawowym i nie zawsze ze zrozumieniem prezentuje zdolność do sporządzenia narzędzia badawczego i opisu.
3,5W sposób poprawny, ale w oparciu o elementarne pojęcia i zasady formułuje wnioski w raporcie.
4,0Poprawnie operuje pojęciami w wybranym tematacie, prezentuje znajomość wszystkich koniecznych pojęć z dziedziny, której dotyczy projekt.
4,5Formułuje merytorycznie wyczerpujący raport z projektu.
5,0Formując raport i wnioski jego wypowiedzi są merytorycznie wyczerpujące, logicznie uporządkowane z wykorzystaniem całej objętej wykładem aparatury pojęciowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A7_K01Kompetencje w zakresie pracy w zespole oraz organizacji pracy pozwalają na zrealizowanie projektu badawczego we dwie bądź trzy osoby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole.
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań.
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie podstawowych metod i technik badawczych w socjologii służących do identyfikacji, analizy i wyjaśnienia społecznych zachowań grup i jednostek.
Treści programoweT-W-2Człowiek jako istota społeczna. Biologiczne, demograficzne, geograficzne i ekonomiczne podstawy życia społecznego. Kulturowy i społeczny wymiar formowania się osobowości.
T-W-1Socjologia jako nauka wyjaśniająca zjawiska społeczne. Przedmiot i zakres zainteresowań w socjologii. Praktycznie zastosowanie socjologii.
T-W-5Grupy społeczne, wybrane aspekty dynamiki grup w działalności związanej z turystyką i rekreacją. Typologia klientów i stylów zachowań.
T-W-6Struktura procesu badawczego, metody i techniki badań socjologicznych. Praktyczne prowadzenie projektu badawczego. Wybrane aspekty metodologii socjologii.
Metody nauczaniaM-4Prezentacja multimedialna, np. z wykorzystaniem filmu.
M-3Wykład problemowy. Studia przypadków.
M-2Wykład konwesatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt badawczy polegający na przygotowaniu prostego wywiadu lub ankiety wraz z omówieniem.
S-2Ocena formująca: Aktywność w trakcie zajęć - np. w formie poprawnych odpowiedzi na zadawane w toku wykładu pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat dynamiki grupy i zjawisk interpersonalnych w niej zachodzących. Nie zna metod unikania i rozwiązywania konfliktów. Nie potrafi wskazać priorytetów w działaniu.
3,0Rozumie wagę współpracy, panowania nad emocjami, podziału obowiązków oraz kierowania się z góry przyjętymi priorytetami.
3,5Na bazie wiedzy o zjawiskach zachodzących w grupie potrafi uzyskać poprawne wyniki pracy.
4,0Bez problemu wchodzi w interakcje z innymi ludźmi. Nie ma problemu z kontaktem z grupą.
4,5Zna metody i techniki dotyczące pracy przy projekcie, w grupie. Na żądanie potrafi wskazać zastosowane sposoby rozwiązania konfliktów.
5,0Zna metody i techniki umożliwiające efektywną pracę i potrafi je zastosować dla uzyskania dobrych efektów.