Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyczna analiza aktywności turystycznej społeczeństwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyczna analiza aktywności turystycznej społeczeństwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw statystyki i demografii oraz ogólna wiedza o turystyce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o aktywności turystycznej społeczeństwa. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych do identyfikacji prawidłowości dotyczących aktywności turystycznej różnych grup wiekowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Podstawowe definicje i pojęcia związane z aktywnością turystyczną. | 2 |
T-P-2 | Globalne trendy rozwoju turystyki. | 2 |
T-P-3 | Zmiany demograficzne i ich wpływ na rozwój turystyki. | 2 |
T-P-4 | Aktywność turystyczna społeczeństwa w grupach wiekowych na świecie. | 2 |
T-P-5 | Aktywność turystyczna dzieci i młodzieży w Polsce. | 2 |
T-P-6 | Aktywność turystyczna osób dorosłych w Polsce. | 2 |
T-P-7 | Aktywność turystyczna seniorów w Polsce | 3 |
T-P-8 | Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu. | 6 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 21 |
A-P-2 | Studia literaturowe. | 25 |
A-P-3 | Przegląd baz danych na temat aktywności turystycznej społeczeństwa na świecie i w Polsce. | 20 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu na zaliczenie. | 24 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjno-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji – prezentacja projektu na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O14_W02 Student zna podstawowe bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i potrafi wygenerować potrzebne dane. | TiR_1A_W02, TiR_1A_W01, TiR_1A_W06 | — | C-2 | T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O14_U01 "U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny." | TiR_1A_U01, TiR_1A_U04 | — | C-2 | T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1 |
TiR_1A_O14_U02 "U02 Student potrafi zastosować odpowiednie sposoby pomiaru aktywności turystycznej oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej." | TiR_1A_U02, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03 | — | C-2 | T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O14_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej." | TiR_1A_K07, TiR_1A_K02, TiR_1A_K05 | — | C-2 | T-P-8, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O14_W02 Student zna podstawowe bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i potrafi wygenerować potrzebne dane. | 2,0 | Student nie zna podstawowych baz danych dotyczących aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i nie potrafi wygenerować potrzebnych informacji. |
3,0 | Student zna niektóre bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych, ale nie potrafi samodzielnie wygenerować potrzebnych informacji. | |
3,5 | Student zna większość baz danych dotyczących aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i potrafi wygenerować potrzebne informacje z pomocą nauczyciela. | |
4,0 | Student zna wszystkie bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i potrafi wygenerować samodzielnie niektóre informacje. | |
4,5 | Student zna wszystkie bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych i potrafi wygenerować samodzielnie większość informacji. | |
5,0 | Student zna wszystkie bazy danych dotyczące aktywności turystycznej społeczeństwa według różnych cech społeczno-demograficznych oraz potrafi wygenerować samodzielnie wszystkie potrzebne informacje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O14_U01 "U01 Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny." | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego. |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
TiR_1A_O14_U02 "U02 Student potrafi zastosować odpowiednie sposoby pomiaru aktywności turystycznej oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej." | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich sposobów pomiaru aktywności turystycznej oraz nie potrafi przeprowadzić badań. |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) sposoby pomiaru aktywności turystycznej oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student potrafi zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) sposoby pomiaru aktywności turystycznej oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie dokonać pomiaru aktywności turystycznej i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dokonać pomiaru aktywności turystycznej oraz zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań i odnieść je do praktyki gospodarczej, potrafi samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane bazy danych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie dokonać pomiaru aktywności turystycznej społeczeństwa, umie ocenić ich przydatność oraz uzasadnić ich wybór, a także potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i odnieść je do praktyki gospodarczej, potrafi samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane bazy danych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O14_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej." | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej. |
3,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidulane badanie aktywności turystycznej społeczeństwa oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie aktywności turystycznej społeczeństwa, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie aktywności turystycznej społeczeństwa i zorganizować zespołowy projekt badawczy, a z pomocą nauczyciela potrafi wskazać sposoby pomiaru aktywności turystycznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie aktywności turystycznej społeczeństwa i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać większośc sposobów pomiaru aktywności turystycznej potrzebnych do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać analizy wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie aktywności turystycznej społeczeństwa i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi wskazać wszystkie sposoby pomiaru aktywności turystycznej potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy wyników. |
Literatura podstawowa
- Bąk Iwona, Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorow w Polsce, 1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin 2013. Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
- Bąk Iwona, Turystyka w obliczu starzejącego się społeczeństwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 258
- Bąk Iwona, Analiza wyjazdów turystycznych emerytów, GUS, Warszawa, 2011, Wiadomości Statystyczne nr 12
Literatura dodatkowa
- Bąk I>, Wawrzyniak K., Segmentacja europejskiego rynku turystycznego, GUS, Warszawa, 2008, Wiadomości Statystyczne nr 4
- Bąk I., Sompolska-Rzechuła A., Aktywność turystyczna mieszkańców wsi – analiza statystyczna, Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego nr 456, Prace Katedry Polityki Społeczno-Gospodarczej i Europejskich Studiów Regionalnych nr 6