Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z matematyki wyzszej. |
C-2 | Zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia przedmiotów wykorzystujących zaawansowany aparat matematyczny takich jak: statystyka, metody ilościowe w turystyce i in. |
C-3 | Przygotowanie studentów do stosowania wiedzy matematycznej w badaniu zjawisk i procesów zachodzących na rynku usług turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Granice ciągów i funkcji. Ciągłość funkcji. | 3 |
T-W-2 | Pochodna funkcji jednej zmiennej. | 3 |
T-W-3 | Ekstrema lokalne i globalne funkcji jednej zmiennej. | 4 |
T-W-4 | Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do wykładów | 9 |
A-W-3 | Wykonanie prac domowych. | 18 |
A-W-4 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-5 | Wykonanie pracy zaliczeniowej. | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania zadań podczas zajęć. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań domowych (indywidualnie i w grupach). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O5_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej. | TiR_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O5_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz grupowej. | TiR_1A_K07, TiR_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O5_W01 Student zna teoretyczne podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student własnymi słowami formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej. | |
3,5 | Student poprawnie formułuje definicje i twierdzenia z poznanych działów matematyki wyższej w języku matematycznym. | |
4,0 | Student ponadto zna przykłady ilustrujące poznane definicje oraz twierdzenia. | |
4,5 | Student ponadto zna interpretację geometryczną poznanych definicji oraz twierdzeń oraz wnioski z nich wynikające. | |
5,0 | Student ponadto zna interpretację ekonomiczną poznanych definicji oraz twierdzeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O5_U01 Student potrafi wykorzystać poznane definicje i twierdzenia analizy matematycznej do rozwiązywania praktycznych zadań. | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną. |
3,0 | Student potrafi samodzielnie: - obliczyć granicę ciągu arytmetycznego i geometrycznego, - obliczyć granicę funkcji wymiernej, - obliczyć pochodną funkcji jednej zmiennej na podstawie wzorów. | |
3,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - obliczyć granicę dowolnej funkcji jednej zmiennej, - obliczyć pochodną funkcji jednej zmiennej na podstawie definicji, - obliczyć pochodną dowolnego rzędu na podstawie wzorów, - wyznaczyć ekstrema globalne funkcji jednej zmiennej, - wyznaczyć przedziały monotoniczności funkcji jednej zmiennej. | |
4,0 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - zbadać ciągłość funkcji jednej zmiennej, - obliczyć granicę funkcji jednej zmiennej na podstawie reguły de L'Hospitala, - wyznaczyć asymptoty funkcji jednej zmiennej, - wyznaczyć punkty przegięcia oraz przedziały wypukłości i wklęsłości funkcji. | |
4,5 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wykonać powyższe zadania na przykładach znanych z ekonomii (np. wyznaczyć minimum funkcji kosztów, wyznaczyć i zinterpretować asymptoty funkcji popytu Tornquista), - przeprowadzić kompletne badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej. | |
5,0 | Student ponadto potrafi samodzielnie: - wykonać powyższe zadania na nowych przykładach (odmiennych od prezentowanych podczas zajęć oraz zadawanych do domu), - dokonać wszechstronnego sprawdzenia, analizy i interpretacji otrzymanych wyników, - zaproponować alternatywne metody rozwiązania zadań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O5_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz grupowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej lub grupowej. |
3,0 | Student organizuje pracę indywidualną i grupową kierując się wskazówkami nauczyciela. | |
3,5 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną (gromadzi niezbędne materiały i rozwiązuje zadania). W pracy grupowej student samodzielnie realizuje przydzielone sobie zadania. | |
4,0 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną. Student samodzielnie organizuje pracę grupową (realizuje przydzielone sobie zadania oraz przydziela zadania członkom zespołu). | |
4,5 | Student samodzielnie organizuje pracę indywidualną i prezentuje jej wyniki. W pracy grupowej student ponadto aktywnie współpracuje z zespołem. | |
5,0 | Student ponadto samodzielnie kieruje zespołem i organizuje prezentację wyników jego pracy. |
Literatura podstawowa
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2., PWN, Warszawa, 1998
- Piszczała J., Matematyka i jej zastosowanie w naukach ekonomicznych, AE, Poznań, 1998
- Sołtysiak J., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu, WSH, Gdańsk, 2002
- Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002