Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Pradziadowicz <monika.pradziadowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter podstawowego, wprowadzającego, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej w pracy osób zajmujących się obsługą turystyczną i rekreacją.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków wypoczynku i turystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo i higiena pracy: zakres zagadnień, pojęcia podstawowe. Przykłady niebezpiecznych zachowań oraz zakres odpowiedzialności.1
T-W-2Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd ze szczególnym uwzględnieniem przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia w turystyce i rekreacji. Profilaktyka wybranych zagrożeń; środki ochrony. Normy prawne dla wybranych czynników2
T-W-3Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004.1
T-W-4Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp. Badania okresowe i kontrolne. Profilaktyka i higiena.1
T-W-5Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia z uwzględnieniem specyfiki branży turystycznej.1
T-W-6Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
T-W-7Specyfika zagrożeń związanych z wybranymi środkami komunikacji, rodzajami uprawianych sportów oraz miejscami ich uprawiania – studia przypadków oraz dyskusja dydaktyczna na podstawie przykładów przygotowanych przez studentów.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3Lektura materiałów i podręczników9
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć nt. zagadnień problemowych3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_W01
Ma wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy i w kontekście rekreacji i turystyki.
TiR_1A_W05, TiR_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_U01
Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_U02C-2, C-3, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A10_K01
Ma świadomość prawnych i realnych zagrożeń wynikających z nieznajomości lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
TiR_1A_K05C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-7M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_W01
Ma wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy i w kontekście rekreacji i turystyki.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_U01
Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A10_K01
Ma świadomość prawnych i realnych zagrożeń wynikających z nieznajomości lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus: Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdansk, 2007
  2. Bielec J.:, www.ergonomia.zut.edu.pl, WEk. ZUT w Szczecinie, Internet, Szczecin, 2011, Strona internetowa z materiałami dydaktycznymi dla studentów.

Literatura dodatkowa

  1. red. Kordacka D., Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Wyd. Centralny Instytut Ochrony Prac, Warszawa, 2000
  2. Szlązak J., Szlązak N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
  3. red. Danuta Koradecka, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP-PIB, Warszawa, 1997
  4. Dz. U. Nr 169, poz. 1650, Obwieszczenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, -, -, 2003
  5. Dz. U. Nr 135, poz. 1516, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki., -, -, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo i higiena pracy: zakres zagadnień, pojęcia podstawowe. Przykłady niebezpiecznych zachowań oraz zakres odpowiedzialności.1
T-W-2Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd ze szczególnym uwzględnieniem przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia w turystyce i rekreacji. Profilaktyka wybranych zagrożeń; środki ochrony. Normy prawne dla wybranych czynników2
T-W-3Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004.1
T-W-4Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp. Badania okresowe i kontrolne. Profilaktyka i higiena.1
T-W-5Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia z uwzględnieniem specyfiki branży turystycznej.1
T-W-6Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.1
T-W-7Specyfika zagrożeń związanych z wybranymi środkami komunikacji, rodzajami uprawianych sportów oraz miejscami ich uprawiania – studia przypadków oraz dyskusja dydaktyczna na podstawie przykładów przygotowanych przez studentów.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-W-3Lektura materiałów i podręczników9
A-W-4Przygotowanie do dyskusji w ramach zajęć nt. zagadnień problemowych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_W01Ma wiedzę z zakresu bezpiecznego i higienicznego trybu funkcjonowania w miejscu pracy i w kontekście rekreacji i turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków wypoczynku i turystyki.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej w pracy osób zajmujących się obsługą turystyczną i rekreacją.
Treści programoweT-W-4Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń bhp. Badania okresowe i kontrolne. Profilaktyka i higiena.
T-W-1Bezpieczeństwo i higiena pracy: zakres zagadnień, pojęcia podstawowe. Przykłady niebezpiecznych zachowań oraz zakres odpowiedzialności.
T-W-6Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
T-W-3Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004.
T-W-2Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd ze szczególnym uwzględnieniem przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia w turystyce i rekreacji. Profilaktyka wybranych zagrożeń; środki ochrony. Normy prawne dla wybranych czynników
T-W-7Specyfika zagrożeń związanych z wybranymi środkami komunikacji, rodzajami uprawianych sportów oraz miejscami ich uprawiania – studia przypadków oraz dyskusja dydaktyczna na podstawie przykładów przygotowanych przez studentów.
T-W-5Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia z uwzględnieniem specyfiki branży turystycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_U01Potrafi zorganizować bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków wypoczynku i turystyki.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej w pracy osób zajmujących się obsługą turystyczną i rekreacją.
Treści programoweT-W-6Podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Zasady postępowania na wypadek pożaru.
T-W-7Specyfika zagrożeń związanych z wybranymi środkami komunikacji, rodzajami uprawianych sportów oraz miejscami ich uprawiania – studia przypadków oraz dyskusja dydaktyczna na podstawie przykładów przygotowanych przez studentów.
T-W-5Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia z uwzględnieniem specyfiki branży turystycznej.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A10_K01Ma świadomość prawnych i realnych zagrożeń wynikających z nieznajomości lub postępowania wbrew zaleceniom BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków wypoczynku i turystyki.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej w pracy osób zajmujących się obsługą turystyczną i rekreacją.
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004.
T-W-2Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe – przegląd ze szczególnym uwzględnieniem przykładów zagrożeń dla zdrowia i życia w turystyce i rekreacji. Profilaktyka wybranych zagrożeń; środki ochrony. Normy prawne dla wybranych czynników
T-W-7Specyfika zagrożeń związanych z wybranymi środkami komunikacji, rodzajami uprawianych sportów oraz miejscami ich uprawiania – studia przypadków oraz dyskusja dydaktyczna na podstawie przykładów przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus: Prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.