Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Organizacja handlu i usług
Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody badań rynkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student posiada praktyczną umiętność wykonania poszczególnych metod badań rynkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych). | 3 |
T-P-2 | Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtónych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych. | 3 |
T-P-3 | Omówienie metod badań dokumentów. Metoda badań dokumentów. Analiza treści. | 2 |
T-P-4 | Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych. | 4 |
T-P-5 | Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Budowanie programu aeania i pomiaru satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów. | 4 |
T-P-6 | Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań. | 4 |
T-P-7 | Realizacja projektu | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie projektu na zaliczenie | 35 |
A-P-2 | Prezentacja projektu na zaliczenie | 5 |
A-P-3 | Uczestnictwo na zajęciach | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia projektowo-problemowe z wykorzystaniem technik multimedialnych z przykładami. |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z zajęc zaliczany na podstawie samodzielnego projektu wykonanego na podstawie zebranych informacji prezentacja projektu na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_W01 Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej | E_1A_W14, E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W15 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_O2_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji | E_1A_W06 | — | C-1 | T-P-4, T-P-6, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_U01 Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej | E_1A_U05, E_1A_U11, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U01, E_1A_U07, E_1A_U08 | — | C-1 | T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O2_K01 Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07, E_1A_K08, E_1A_K10, E_1A_K09 | — | C-1 | T-P-4, T-P-3, T-P-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_W01 Ma podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat badań rynkowych. Wie co to są badania rynkowe i społeczne | |
3,5 | Student posiada cząstkową wiedzę na temat badań istoty badań rynkowych oraz zna definicje | |
4,0 | Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu istoty z zakresu procesów analizy rynku i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie | |
E_1A_O2_W02 Ma podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji |
3,0 | Student posiada ma podstawową wiedzę zakresu gromadzenia informacji. | |
3,5 | Student posiada cząstkową wiedzę na temat gormadzenia informacji | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i bardzo dobrze definuje pojęcia w tym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_U01 Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej | 2,0 | Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału |
3,0 | Student w zakresie podstawowym opanował istotę gromadzenia materiału | |
3,5 | Student posiada czątkową wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w tym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji | |
5,0 | Student posiada bardzo wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz szeroką wiedzę w zakresie definicji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O2_K01 Ma świadomość znaczenia wiedzy naukowej w działaniu praktycznym | 2,0 | Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania |
3,0 | Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i zna po cześci praktyczne zastosowanie | |
3,5 | Student w zakresie podstawowym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie | |
4,0 | Student w zakresie przeciętnym opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie | |
4,5 | Student w zakresie ponadprzeciętnym opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie | |
5,0 | Student w zakresie bardzo dobrym opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie |
Literatura podstawowa
- Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, 2001
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004
- Kędzior Z., Karcz K., Baedania marketingowe w praktyce- seria: Marketing bez tajemnic, PWE, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Lutyńska K., Wejland A.P. (red.), Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne (wybór tekstów), Ossolineum, Wrocław, 1983
- Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa, 2008