Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Teoretyczne podstawy międzynarodowej wymiany usług i migracji czynników twórczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoretyczne podstawy międzynarodowej wymiany usług i migracji czynników twórczych | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii, oraz handlu zagranicznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie usług i specyfika handlu międzynarodowego usługami. | 2 |
T-W-2 | Istota i podział teorii międzynarodowej migracji czynników wytwórczych. | 2 |
T-W-3 | Teoria migracji ludności (siły roboczej). | 2 |
T-W-4 | Teoria międzynarodowej migracji kapitału. | 2 |
T-W-5 | Teoria międzynarodowej migracji wiedzy technicznej. | 1 |
T-W-6 | Teorie i hipotezy rozwoju zagranicznych inwestycji kapitałowych. | 1 |
T-W-7 | Typologie usług wymienianych w teorii międzynarodowej oraz transakcji międzynarodowych. | 2 |
T-W-8 | Problematyka międzynarodowej wymiany usług w teoriach handlu międzynarodowego. | 2 |
T-W-9 | Modele rozwoju międzynarodowej wymiany usług. | 2 |
T-W-10 | Migracja kapitału a handel międzynarodowy. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego. | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład wprowadzający |
M-2 | wykład podający |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test, zaliczenie pisemne lub ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_W01 Student posiada wiedzę z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_U01 Student umie objaśnić podstawowe teorie międzynarodowej wymiany towarowej. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U16, E_1A_U19 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_K01 Student ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gospodarcze i potrafi pracować w grupie. | E_1A_K06, E_1A_K10, E_1A_K09, E_1A_K08, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_W01 Student posiada wiedzę z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_U01 Student umie objaśnić podstawowe teorie międzynarodowej wymiany towarowej. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_K01 Student ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i rozwija wrażliwość na problemy społeczne i gospodarcze i potrafi pracować w grupie. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
Literatura podstawowa
- Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- red. nauk. Jana Rymarczyka, Handel zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, 2005
- Misala J., Wymiana międzynarodowa i gospodarka światowa. Teoria i mechanizmy funkcjonowania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Guzek Marian, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Zarys teorii i polityki handlowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004, Wyd. II.