Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Formy i metody wymiany międzynarodowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Formy i metody wymiany międzynarodowej
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu, Gospodarki i Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak
W-2Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego
C-3Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym2
T-W-2Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu1
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą2
T-W-4Factoring2
T-W-5Forfaiting2
T-W-6Franchising2
T-W-7Obrót licencjami i know-how1
T-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające1
T-W-9Formy handlu zagranicznego1
T-W-10Rynek międzynarodowy i jego rodzaje.1
T-W-11Regulacje w handlu zagranicznym1
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym1
T-W-13Usługi B2B w skali miedzynarodowej1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1obecnośc na zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego.42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody problemowe: wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/6_W01
Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-12, T-W-9, T-W-2M-2, M-1S-2
E_1A_D9/6_W02
Student rozpoznaje i definiuje odstawowe kategorie związane z formami wymiany międzynrodowej
E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W06C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_D9/6_W03
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04C-4T-W-10M-4, M-5S-1
E_1A_D9/6_W04
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W02, E_1A_W15, E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W13, E_1A_W14C-4, C-3T-W-11M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/6_U01
Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-13M-3, M-2, M-1S-2
E_1A_D9/6_U02
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze międzynarodowych transakcji gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U02C-1T-W-8, T-W-12, T-W-9M-3S-1
E_1A_D9/6_U03
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U09, E_1A_U10, E_1A_U05C-4T-W-10M-5S-1
E_1A_D9/6_U04
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U05C-4, C-3T-W-11M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/6_K01
potrafi pracować w grupie
E_1A_K06, E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03C-2, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-3, M-5S-1
E_1A_D9/6_K02
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K03C-4, C-3T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-10M-4, M-5S-1
E_1A_D9/6_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
E_1A_K04, E_1A_K02, E_1A_K03C-4, C-3T-W-13, T-W-12M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/6_W01
Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych
2,0nie zna metod realizacji transakcji na rynkach zagranicznych
3,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dostatecznym
3,5Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dobrym
4,5Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/6_W02
Student rozpoznaje i definiuje odstawowe kategorie związane z formami wymiany międzynrodowej
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych kategorii związanych z handlem zagranicznym
3,0Porafi przytoczyć podstawowe definicje
3,5W kreatywny sposób podchodzi do definicji. Potrafi wskazać przebieg cyklu transakcji handlu zagranicznego.
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach handlu zagraniczego.Potrafi analziować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego
4,5Potrafi krytycznie analiować zapisy umów handlowych
5,0Potrafi dokonać wyboru odpowiedzniej formy zawarcia kontraktu. Swobodnie porusza się pośród uznasów handlowych. Zna korzyści z korzystania z różnych form płatności w handlu zagraniacznym
E_1A_D9/6_W03
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/6_W04
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/6_U01
Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym
2,0Nie dobiera w sposób świadomy form uczestnictwa w handlu zagranicznym
3,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dostatecznym
3,5Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dobrym
4,5Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dobrym
5,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/6_U02
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze międzynarodowych transakcji gospodarczych
2,0NIe potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym
3,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym
3,5Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym, potrafi okreslić części skladowe cyklu transakcji handlu zagranicznego
4,0Analizuje poszczególne elementy cyku transakcji handlu zagraniczego. Potrafi przedstawić formy wymiany międzynarodowej
4,5Potrafi ocenić przydatność różnorodnych instrumnetów finansowych jako form płatności w HZ
5,0Potrafi dokonać analizy zapisów kontraktu, wybrać odpowiedzni sposób platności i zadbać o jej przebieg przy wykorzystaniu zwyczajów handlowych
E_1A_D9/6_U03
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/6_U04
Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/6_K01
potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_D9/6_K02
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/6_K03
Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. R. Ludwikowski:, Handel międzynarodowy z wyborem źródeł., Warszawa, 2009
  2. K. Białecki, W. Januszkiewicz, L. Oręziak, Leksykon handlu zagranicznego, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. B. Stępień (red.), Transakcje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym2
T-W-2Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu1
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą2
T-W-4Factoring2
T-W-5Forfaiting2
T-W-6Franchising2
T-W-7Obrót licencjami i know-how1
T-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające1
T-W-9Formy handlu zagranicznego1
T-W-10Rynek międzynarodowy i jego rodzaje.1
T-W-11Regulacje w handlu zagranicznym1
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym1
T-W-13Usługi B2B w skali miedzynarodowej1
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecnośc na zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego.42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_W01Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego
Treści programoweT-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym
T-W-6Franchising
T-W-5Forfaiting
T-W-4Factoring
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą
T-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające
T-W-7Obrót licencjami i know-how
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym
T-W-9Formy handlu zagranicznego
T-W-2Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład problemowy
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod realizacji transakcji na rynkach zagranicznych
3,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dostatecznym
3,5Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu dobrym
4,5Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna metody realizacji transakcji na rynkach zagranicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_W02Student rozpoznaje i definiuje odstawowe kategorie związane z formami wymiany międzynrodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego
Treści programoweT-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym
T-W-6Franchising
T-W-5Forfaiting
T-W-4Factoring
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą
T-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające
T-W-7Obrót licencjami i know-how
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym
T-W-9Formy handlu zagranicznego
T-W-13Usługi B2B w skali miedzynarodowej
T-W-2Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2metody problemowe: wykład problemowy
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych kategorii związanych z handlem zagranicznym
3,0Porafi przytoczyć podstawowe definicje
3,5W kreatywny sposób podchodzi do definicji. Potrafi wskazać przebieg cyklu transakcji handlu zagranicznego.
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach handlu zagraniczego.Potrafi analziować przebieg cyklu transakcji handlu zagraniczego
4,5Potrafi krytycznie analiować zapisy umów handlowych
5,0Potrafi dokonać wyboru odpowiedzniej formy zawarcia kontraktu. Swobodnie porusza się pośród uznasów handlowych. Zna korzyści z korzystania z różnych form płatności w handlu zagraniacznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_W03ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-W-10Rynek międzynarodowy i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_W04Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
C-3Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
Treści programoweT-W-11Regulacje w handlu zagranicznym
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_U01Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego
Treści programoweT-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym
T-W-6Franchising
T-W-5Forfaiting
T-W-4Factoring
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą
T-W-9Formy handlu zagranicznego
T-W-13Usługi B2B w skali miedzynarodowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-2metody problemowe: wykład problemowy
M-1metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dobiera w sposób świadomy form uczestnictwa w handlu zagranicznym
3,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dostatecznym
3,5Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu dobrym
4,5Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu więcej niż dobrym
5,0Dobiera w sposób świadomy formy uczestnictwa w handlu zagranicznym w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_U02analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze międzynarodowych transakcji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym
T-W-9Formy handlu zagranicznego
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym
3,0Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym
3,5Potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżących tendencji w handlu zagranicznym, potrafi okreslić części skladowe cyklu transakcji handlu zagranicznego
4,0Analizuje poszczególne elementy cyku transakcji handlu zagraniczego. Potrafi przedstawić formy wymiany międzynarodowej
4,5Potrafi ocenić przydatność różnorodnych instrumnetów finansowych jako form płatności w HZ
5,0Potrafi dokonać analizy zapisów kontraktu, wybrać odpowiedzni sposób platności i zadbać o jej przebieg przy wykorzystaniu zwyczajów handlowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_U03potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-W-10Rynek międzynarodowy i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_U04Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
C-3Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
Treści programoweT-W-11Regulacje w handlu zagranicznym
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu
3,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne kierunki i formy interwencjonizmu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_K01potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów mechanizmów handlu miedzynarodowego
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-W-1Transakcje specjalne w handlu zagranicznym
T-W-6Franchising
T-W-5Forfaiting
T-W-4Factoring
T-W-3Międzynarodowe joint ventures jako przemysłowa kooperacja kapitałowa z zagranicą
T-W-7Obrót licencjami i know-how
T-W-2Leasing jako specyficzna forma finansowania i obrotu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_K02ma świadomość ważności problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
C-3Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
Treści programoweT-W-8Międzynarodowe transakcje ekonomiczne – zagadnienia wprowadzające
T-W-11Regulacje w handlu zagranicznym
T-W-9Formy handlu zagranicznego
T-W-10Rynek międzynarodowy i jego rodzaje.
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych
3,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/6_K03Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
C-3Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
Treści programoweT-W-13Usługi B2B w skali miedzynarodowej
T-W-12Handel Elektroniczny w biznesie międzynarodowym
Metody nauczaniaM-4wykład informacyjny
M-5wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym