Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Decyzje inwestycyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Decyzje inwestycyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych pojęć z zakresu analizy kosztów i korzyści |
C-2 | Poznanie podstawowych metod podejmowania decyzji w zakresie inwestycji |
C-3 | Poznanie sposobów uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych |
C-4 | Nabycie umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych |
C-5 | Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA) | 1 |
T-P-2 | Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu | 1 |
T-P-3 | Stopa, formuła i moment aktualizacji | 1 |
T-P-4 | Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych | 2 |
T-P-5 | Kryterium NPV a kryterium IRR | 1 |
T-P-6 | Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR) | 1 |
T-P-7 | Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR) | 1 |
T-P-8 | Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych | 1 |
T-P-9 | Model CAPM | 1 |
T-P-10 | Model APM | 1 |
T-P-11 | Analiza wrażliwości | 1 |
T-P-12 | Analiza kosztu kapitału (WACC) | 1 |
T-P-13 | Analiza scenariuszy | 1 |
T-P-14 | Drzewa decyzyjne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych - analiza literatury | 25 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - zajęcia informacyjne |
M-2 | Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach projektowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O23_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści | E_1A_W12 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-3 |
E_1A_O23_W02 Zna podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji | E_1A_W07 | — | C-2 | T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7 | M-1, M-2 | S-3 |
E_1A_O23_W03 Zna sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych | E_1A_W07 | — | C-3 | T-P-10, T-P-11, T-P-9, T-P-8, T-P-13 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O23_U01 Umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych | E_1A_U09 | — | C-4 | T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O23_K01 Absolwent jest przygotowany do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy | E_1A_K06 | — | C-5 | T-P-2, T-P-4, T-P-8 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_O23_K02 Absolwent jest przygotowany do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy | E_1A_K06 | — | C-5 | T-P-2, T-P-4, T-P-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O23_W01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu | |
4,0 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych | |
4,5 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka | |
E_1A_O23_W02 Zna podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu | |
4,0 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych | |
4,5 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka | |
E_1A_O23_W03 Zna sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu | |
4,0 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych | |
4,5 | Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O23_U01 Umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych | 2,0 | Nie potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych |
3,0 | Potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych | |
3,5 | Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych w warunkach ostrych ograniczeń budżetowych | |
4,0 | Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem wszystkich podstawowych kryteriów przy założeniu niestandardowego rozkładu przepływów pieniężnych netto | |
4,5 | Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z uwzględneiniem niepewności i ryzyka | |
5,0 | Potrafi dokonać racjonalnego wyboru w bardziej złożonych lub nietypowych sytuacjach decyzyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O23_K01 Absolwent jest przygotowany do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy | 2,0 | Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru |
3,0 | Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych | |
3,5 | Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych | |
4,0 | Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne | |
4,5 | Uwzględnia w procesach decyzyjnych występowanie efektów zewnętrznych | |
5,0 | Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń | |
E_1A_O23_K02 Absolwent jest przygotowany do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy | 2,0 | Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru |
3,0 | Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych | |
3,5 | Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych | |
4,0 | Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne | |
4,5 | Uwzględnia w procesach decyzyjnyych występowanie efektów zewnęrtznych | |
5,0 | Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń |
Literatura podstawowa
- W. Behrens, P.M. Hawranek, Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility., UNIDO, Warszawa, 1993
- E.F. Brigham, L.C. Gapenski, Zarządzanie finansami firm, PWE, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- P.L. Bernestein, A. Damodaran, Zarządzanie inwestycjami, LIBER, Warszawa, 1999
- P.L. Bernestein, A. Damodaran, Zarządzanie inwestycjami, LIBER, Warszawa, 1999
- H.B. Mayo, Wstęp do inwestowania, LIBER, Warszawa, 2000
- C. Sułkowski, Decyzje inwestycyjne w zarządzaniu finansami firm, WN US, Szczecin, 1996