Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Badania sondażowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania sondażowe | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces projektowania badania opinii. | 1 |
T-L-2 | Ustalanie wielkości próby w badaniach. | 1 |
T-L-3 | Formułowanie pytań otwartych i zamknietych w kwestoinariuszu. | 2 |
T-L-4 | Prezentacja badań. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zakres badań opinii. | 1 |
T-W-2 | Proces projektowania badania opinii. | 1 |
T-W-3 | Proces doboru próby do badań sondażowych. | 1 |
T-W-4 | Metody i techniki badań sondażowych. | 1 |
T-W-5 | Błędy w badaniach opinii. | 1 |
T-W-6 | Wykorzystanie metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | 1 |
T-W-7 | Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykladami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykladzie w formie pracy pisemnj (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat błędów wystepujących w badaniach oraz wykorzystanie metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_U01 Potrafi zaprojektować i wykonać badanie sondażowe. | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U12 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06, E_1A_K08, E_1A_K09 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i przeprowadzenia badania. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i przseprowadzenia badania. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
E_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat błędów wystepujących w badaniach oraz wykorzystanie metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_U01 Potrafi zaprojektować i wykonać badanie sondażowe. | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać badanie. |
3,0 | Potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części badania. | |
3,5 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części badania. | |
4,0 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać badanie. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać badanie a także dokonać jego analizy. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać badaniey a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w badaniu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
- Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
- Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Wrszawa, 2001
- Kaczmarczyk S., Badania maeketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Mynarski S., Metody badań marketingowych, PWE, Warszawa, 1990
- Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2004