Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie powierzchniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister sztuki
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł CAD/CAM
Przedmiot Modelowanie powierzchniowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Spiegelhalter <aspiegelhalter@zut.edu.pl>, Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość wybranego systemu CAD w zakresie modelowania bryłowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabywa wiedzę na temat metodologii projektowania powierzchni złożonych pod kątem wzornictwa przemysłowego i aranżacji wizualnej
C-2Student zdobywa umiejętności projektowania złożonych obiektów powierzchniowych oraz hybrydowych w zintegrowanym systemie CAD/CAM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do tworzenia powierzchni. Twrzenie geometrii referencyjnej. Podstawowe operacje generujące powierzchnie. Zaawansowane operacje generowania powierzchni. Diagnostyka. Projektowanie parametryczne i ręczne.20
T-P-2Realizacja sekwencji zadań projektowych.25
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja projektów utrwalających wiedzę45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
S-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C21_W01
ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania złożonych form powierzchniowo bryłowych
Wz_2A_W02, Wz_2A_W08C-1T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C21_U01
potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, przeprowadzić ich analizę oraz wizualizacje na poziomie systemu CAD.
Wz_2A_U07, Wz_2A_U02C-2T-P-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_2A_C21_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Wz_2A_K05C-2T-P-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C21_W01
ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania złożonych form powierzchniowo bryłowych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C21_U01
potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, przeprowadzić ich analizę oraz wizualizacje na poziomie systemu CAD.
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację.
4,5Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację.
5,0Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_2A_C21_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005, 8324601759
  2. Marek Wyleżoł, CATIA. Podstawy modelowania powierzchniowego i hybrydowego, Helion, 2003
  3. DSS, CATIA v5 dokumentacja, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Sztuka modelowania powierzchniowego, Helion, 2009, 9788324623938
  2. Przemysław Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do tworzenia powierzchni. Twrzenie geometrii referencyjnej. Podstawowe operacje generujące powierzchnie. Zaawansowane operacje generowania powierzchni. Diagnostyka. Projektowanie parametryczne i ręczne.20
T-P-2Realizacja sekwencji zadań projektowych.25
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Samodzielna realizacja projektów utrwalających wiedzę45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C21_W01ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania zaawansowanej dokumentacji konstrukcyjnej 3D; zna metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania złożonych form powierzchniowo bryłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_W02w stopniu zaawansowanym zna współczesną metodykę projektowania wzorniczego, rozumie jej źródła oraz kierunki rozwoju; rozumie istotę teorii twórczości i kreatywności
Wz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę w obszarze współczesnych metod wytwarzania przemysłowego; zna i rozumie uwarunkowania technologiczne oraz rozumie znaczenie ekonomiki produkcji
Cel przedmiotuC-1Student nabywa wiedzę na temat metodologii projektowania powierzchni złożonych pod kątem wzornictwa przemysłowego i aranżacji wizualnej
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do tworzenia powierzchni. Twrzenie geometrii referencyjnej. Podstawowe operacje generujące powierzchnie. Zaawansowane operacje generowania powierzchni. Diagnostyka. Projektowanie parametryczne i ręczne.
Metody nauczaniaM-1metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
S-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C21_U01potrafi samodzielnie zamodelowac złożone powierzchnie w zintegrowanym systemie CAD/CAM, przeprowadzić ich analizę oraz wizualizacje na poziomie systemu CAD.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_U07potrafi samodzielnie i całościowo przedstawić rezultaty prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji, posługując się tradycyjnymi jak i zaawansowanymi technikami prezentacyjnymi
Wz_2A_U02umie samodzielnie, metodycznie i całościowo określić, wykonać i zrealizować własną koncepcje projektową w obszarze studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa umiejętności projektowania złożonych obiektów powierzchniowych oraz hybrydowych w zintegrowanym systemie CAD/CAM
Treści programoweT-P-2Realizacja sekwencji zadań projektowych.
Metody nauczaniaM-1metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
S-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opracował projektu.
3,0Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania.
3,5Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania.
4,0Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację.
4,5Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację.
5,0Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_2A_C21_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania konstrukcyjnego; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań, w tym i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_2A_K05posiada popartą doświadczeniem umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności przejawiającą się: - efektywną negocjacją oraz mediacją, - integracją z innymi podmiotami w ramach współpracy, - syntetyczną i oryginalną prezentacją projektów z użyciem współczesnych technologii
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa umiejętności projektowania złożonych obiektów powierzchniowych oraz hybrydowych w zintegrowanym systemie CAD/CAM
Treści programoweT-P-2Realizacja sekwencji zadań projektowych.
Metody nauczaniaM-1metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena projektów zaliczeniowych
S-1Ocena formująca: ocena postępów w pracy nad zadanymi projektami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,0Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu.
3,5Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu.
4,0Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia.
4,5Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.
5,0Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem.