Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl>, Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zakresu europejskich umiejętności obsługi komputera (ECDL, ICT) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza i praktyczna umiejętność wykorzystania technologii informacyjnej. |
C-2 | Podstawowe parametryczne modelowanie w zakresie projektowania wzorniczego oraz umiejętność wykonania podstawowej dokumentacji projektowej w środowisku SolidWorks. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy i interfejs użytkownika SolidWorks. Wprowadzenie do szkicowania dwuwymiarowego (2D). Wprowadzenie do terminologii, wyboru najlepszego profilu i płaszczyzny szkicu. Omówienie elementów, geometrii szkicu, metodyki szkicowania, relacji szkicu oraz intencji projektu. | 5 |
T-L-2 | Omówienie metod wymiarowania w oparciu o Polską Normę PN-B-01029:2000. Omówienie wymiarów sterujących i zależnych oraz manipulację wymiarami. | 5 |
T-L-3 | Opanowanie zasad tworzenia szkiców prostych na płaszczyznach układu i na ścianach planarnych. Szkice zdefiniowane i niedodefiniowane. Opanowanie prostych operacji bryłowych jak: wyciągnięcie dodanie/bazy, wyciągnięcie wycięcia oraz dodanie/baza przez obrót. | 5 |
T-L-4 | Importowanie rysunków wektorowych z innych programów graficznych. Operacje proste na zaimportowanych szkicach: grawerowanie i wytłoczenie. Opcje widoku oraz tryby wyświetlania. | 5 |
T-L-5 | Wprowadzenie do szkicowania za pomocą symetrii oraz prawidłowego wymiarowania części. Wstępne wprowadzenie do operacji szyku liniowego, kołowego oraz lustra. Tworzenie rysunku 2D na arkuszach. Omówienie właściwości w rysunkach, wskazanie poprawnego wymiarowania, zapisu projektu w odpowiednim formacie. Omówienie podstaw PhotoView360 – ustawienie wizualizacji. | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Używanie arkusza rysunku i dobór formatu arkusza w środowisku SolidWorks. Wstawianie części w arkusz. Widoki rzutowania, opcje wyświetlania, wymiarowanie rysunków na arkuszu, widoki przekroju, widoki modelu, szczegóły, informacje o wykończeniu powierzchni, tabele informacyjne. | 10 |
T-L-2 | Zamiana parametrów w arkuszu, a przebudowywanie modelu części. Operacja wyciągnięcie dodanie/bazy z pochyleniem oraz wprowadzenie do operacji wyciągnięcie po ścieżce. | 10 |
T-L-3 | Wprowadzenie do naprawy szkicu. Tworzenie szkicu za pomocą narzędzi: konwertowanie, odsunięcie oraz splajn. Tworzenie nowych płaszczyzn niezbędnych do modelowania bryły. Modelowanie części składającej się z brył wieloobiektowych. Ćwiczenia pogłębiające wiedzę dotyczącą wizualizacji w PhotoView 360. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 10 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 10 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | Wykonanie zadań cząstkowych projektu | 10 |
A-L-4 | Wykonanie projektu końcowego | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Omówienie i wydanie poleceń wykonania instrukcjii programowych CAD |
M-2 | Praktyczne wykonanie zadania na zajęciach CAD |
M-3 | Korekta wykonania zadania metodą edycji CAD |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Stopień precyzji wykonania wydanej instrukcji programowej na każdych zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zadania projektowego przygotowanego poza uczelnią |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt złożeniowy i zadania sumujące wszyskich instrukcji programowych semestru według kryterium precyzji oraz zakresu wykonania. Ocena plansz prezentacyjnych i modeli zrealizowanych w ciągu semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A4_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Wz_1A_A4_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A4_U02 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatny model metodyczny, potrafi przy tym adaptować narzędzia i techniki projektowe do konkretnej sytuacji | Wz_1A_U02 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Wz_1A_A4_U03 jest zdolna do formułowania i metodycznego stosowania podstawowych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie decyzji projektowych | Wz_1A_U03 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Wz_1A_A4_U11 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | Wz_1A_U11 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Wz_1A_A4_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Wz_1A_A4_K05 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | Wz_1A_K05 | — | C-1 | T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A4_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_A4_W02 zna w stopniu ogólnym kluczowe dla wzornictwa systematyczne metod projektowania i rozumie ich znaczenie w procesie projektowym; rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu teorii twórczości i kreatywności. | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A4_U02 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatny model metodyczny, potrafi przy tym adaptować narzędzia i techniki projektowe do konkretnej sytuacji | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_A4_U03 jest zdolna do formułowania i metodycznego stosowania podstawowych kryteriów projektowych i podejmowania na ich podstawie decyzji projektowych | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_A4_U11 potrafi podjąć się współzawodnictwa w konkursie branżowym; umie przygotować swoje realizacje i wziąć udział w indywidualnej bądź zbiorowej wystawie | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A4_K02 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_A4_K03 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
Wz_1A_A4_K05 posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności: - podejmowania współpracy w realizacji zadań własnych, - pracy zespołowej przy realizacji działań wspólnych, - negocjowania (również mediacji) i organizowania, - integrowania się ze środowiskiem projektowym, - jasnego i zwięzłego przekazywania danych z zastosowaniem technologii informacyjnych; świadomego, obywatelskiego życia w społeczeństwie | 2,0 | student nie radzi sobie z oprogramowaniem CAD w wymaganym zakresie i nie jest w stanie zrealizaować żadnego zadania projektowego |
3,0 | student jest w stanie zrealizawać podstawowe zadania projektowe, słabo radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
3,5 | student jest w stanie zrealizawać proste zadania projektowe, zadowalająco radzi sobie z obsługą oprogramowania CAD w wymaganym zakresie | |
4,0 | student jest w stanie wykonać poprawnie zadanie projektowe i dobrze obsługuje system CAD w wymaganym zakresie | |
4,5 | student wykonuje w pełni zadania projektowe i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie | |
5,0 | student potrafi zrealizować w sposób bardzo dobry każde zadanie projektowe, wkładając w nie własną inwencję i biegle posługuje sie systemem CAD w wymaganym zakresie |
Literatura podstawowa
- Paweł Kęska, “SolidWorks 2013 Modelowanie części, Złożenia, Rysunki”, CadVantage, 2013
- Polski Komitet Normalizacyjny, Polska norma PN-B-01029:2000 - Rysunek budowlany -Zasady wymiarowania na rysunkach architektoniczno-budowlanych, 2000, PN-B-01129
- Dassault Systemes SOLIDWORKS Corporation, „SolidWorks podstawy”, 2015
Literatura dodatkowa
- Paweł Kęska, "SolidWorks 2014 Modelowanie powierzchniowe, narzędzia do form, rendering i wizualizacje”, CadVantage, 2013