Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania grafiki wydawniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania grafiki wydawniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wzornictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Kosmacz <akosmacz@zut.edu.pl>, Mikołaj Koziak <mkoziak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie
projektyP4 30 2,01,00zaliczenie
projektyP5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zna w stopniu ogólnym procesy poligraficzne, multimedialne i rozumie zasady racjonalnego oraz optymalnego ich wykorzystywania; ma elementarną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, w tym multimediów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
C-2Umiejętność wykorzystywania stylów typografii oraz stylów projektowania graficznego.
C-3Rozwój indywidualnych preferencji na polu grafiki projektowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Opracowanie akcydensów i wyznaczonych elementów wydawniczych dla opracowanej jednostki/ organizacji/zjawiska, spójnie utrzymanej w wybranym stylu historycznym.30
30
projekty
T-P-1Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni30
30
projekty
T-P-1Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Analiza nośników i środków przekazu medialnego z uwzględnieniem, zmieniającego się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat kontekstu społecznego. Przegląd charakterystyki grup odbiorców i sposobów dostosowywania na ich potrzeby form przekazu wizualnego. Zadania: Opracowanie wielostronicowej publikacji i elementów ją promujących w oparciu o własne ilustracje dobrane do zaproponowanego tekstu. Na etapie pierwszym zawęrzenie używanych środków formalnych (np.: proza, poezja, dramat, wydawnictwo albumowe) i graficznych (w tym również gama kolorystyczna). Na etapie drugim realizacja całościowego opracowania graficznego, którego zwieńczeniem są spójne stylistycznie elementy kampanii reklamowej.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1-Uczestnictwo na zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
projekty
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Wizyta w drukarni, mająca umożliwić wgląd w proces wydawniczy Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. Zrealizowanie ćwiczenia poprzedzone jest udokumentowanym/zarejestrowanym procesem poszukiwawczym/badawczym mającym na celu dobranie najskuteczniejszego, dla obranego tematu języka wypowiedzi graficznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_W01
zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
Wz_1A_W08C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_U01
posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Wz_1A_U07C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_C18_K01
student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
Wz_1A_K04C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_W01
zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
2,0Nie zna pojęć z zakresu projektowania, nie rozumie zjawisk w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,0Zna pojęcia z zakresu projektowania w bardzo wąskim zakresie, nie w pełni rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,5
4,0Ma dobre dobrą znajomość pojęć z zakresu projektowania, w większości rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
4,5
5,0Posiada szeroką znajomość pojęć z zakresu projektowania, bardzo dobrze rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i priodukcji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_U01
posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
2,0Nie posiada umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi współdziałać z innymi projektantami.
3,0Posiada ograniczone umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi w pełni współdziałać z innymi projektantami.
3,5
4,0W sposób umiejętny realizuje zadania projektowe w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi skutecznie współdziałać z innymi projektantami.
4,5
5,0Posiada ponad przeciętne umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami na wielu płaszczyznach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_C18_K01
student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
2,0student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac. Nie potrafi w stopniu podstawowym budować relacji zleceniodawca-komunika odbiorca
3,0student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac. W stopniu podstawowym potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca
3,5student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac
4,0student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac. W dobrym stopniu potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca.
4,5student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac
5,0student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac. W stopniu bardzo dobrym buduje relacje na linii nadawca-komunikat odbiorca.

Literatura podstawowa

  1. Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Warszawa, 2007
  2. Hans Peter Willberg Frierich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, słowo/obraz/terytoria, Warszawa, 2004
  3. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Polski Drukarz Sp. Z o.o. Łódź, Łódź, 2005
  4. Robert Chwałowski, Typografia Typowej Książki, Helion, Warszawa, 2001
  5. James Felici, Kompletny przewodnik po typografii, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2006
  6. Agata Szydłowska, Marian Misiak, Paneuropa, Kometa, Hel, Kraków, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Alice Twemlow, Czemu służy grafika użytkowa, ABW DOM Wydawniczy, Warszawa, 2006
  2. Naomi Klein, No logo, Świat Literacki, Izabelin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Poznanie technik i metod projektowania graficznego przydatnego w projektowaniu w oparciu o historię pisma i grafiki użytkowej. Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Opracowanie akcydensów i wyznaczonych elementów wydawniczych dla opracowanej jednostki/ organizacji/zjawiska, spójnie utrzymanej w wybranym stylu historycznym.30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni30
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analizowanie cech krojów pism, ich funkcji, reguł, sposobów organizowania tekstu oraz zasad tworzenia projektu. Analiza nośników i środków przekazu medialnego z uwzględnieniem, zmieniającego się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat kontekstu społecznego. Przegląd charakterystyki grup odbiorców i sposobów dostosowywania na ich potrzeby form przekazu wizualnego. Zadania: Opracowanie wielostronicowej publikacji i elementów ją promujących w oparciu o własne ilustracje dobrane do zaproponowanego tekstu. Na etapie pierwszym zawęrzenie używanych środków formalnych (np.: proza, poezja, dramat, wydawnictwo albumowe) i graficznych (w tym również gama kolorystyczna). Na etapie drugim realizacja całościowego opracowania graficznego, którego zwieńczeniem są spójne stylistycznie elementy kampanii reklamowej.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1-Uczestnictwo na zajęciach30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajeciach30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_W01zna pojęcia z zakresu projektowania, rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W08zna podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego, rozumie zjawiska rynkowe w kontekście relacji konsument-producent; rozumie rolę gospodarczą wzornictwa i zna kierunki specjalizacji zawodowej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Wizyta w drukarni, mająca umożliwić wgląd w proces wydawniczy Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. Zrealizowanie ćwiczenia poprzedzone jest udokumentowanym/zarejestrowanym procesem poszukiwawczym/badawczym mającym na celu dobranie najskuteczniejszego, dla obranego tematu języka wypowiedzi graficznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęć z zakresu projektowania, nie rozumie zjawisk w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,0Zna pojęcia z zakresu projektowania w bardzo wąskim zakresie, nie w pełni rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
3,5
4,0Ma dobre dobrą znajomość pojęć z zakresu projektowania, w większości rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i produkcji.
4,5
5,0Posiada szeroką znajomość pojęć z zakresu projektowania, bardzo dobrze rozumie zjawiska w kontekście relacji twórczej i priodukcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_U01posiada umiejętmość realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U07jest zdolna do realizacji zadań projektanta form przemysłowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Wizyta w drukarni, mająca umożliwić wgląd w proces wydawniczy Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. Zrealizowanie ćwiczenia poprzedzone jest udokumentowanym/zarejestrowanym procesem poszukiwawczym/badawczym mającym na celu dobranie najskuteczniejszego, dla obranego tematu języka wypowiedzi graficznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi współdziałać z innymi projektantami.
3,0Posiada ograniczone umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym nie potrafi w pełni współdziałać z innymi projektantami.
3,5
4,0W sposób umiejętny realizuje zadania projektowe w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi skutecznie współdziałać z innymi projektantami.
4,5
5,0Posiada ponad przeciętne umiejętności realizacji zadań projektowych w multidyscyplinarnym zespole projektowym, w tym potrafi współdziałać z innymi projektantami na wielu płaszczyznach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_C18_K01student odnosi się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K04jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyrażania koncepcji przy pomocy kodu graficznego.
Treści programoweT-P-1Poznanie metod swobodnego poruszania się w zakresie środowiska DTP (komputrowe przygotowanie do druku). Poznanie podstawowych norm językowych i zapisów redakcyjnych na potrzeby wspólnych prac edytorskich, poprowadzone w formie konwersatorium. Wizyta w drukarni
Metody nauczaniaM-1Podczas zajęć prowadzone są indywidualnie z każdym ze studentów korekty podczas których ustalane są sposoby realizacji ćwiczenia. Każde ćwiczenie poprzedzone jest wprowadzeniem w formie omówienia na podstawie literatury: książki, albumy i czasopisma oraz w formie prezentacjii multimedialnej. Wizyta w drukarni, mająca umożliwić wgląd w proces wydawniczy Ćwiczenia realizowane są w formie wydruków i makiet. Zrealizowanie ćwiczenia poprzedzone jest udokumentowanym/zarejestrowanym procesem poszukiwawczym/badawczym mającym na celu dobranie najskuteczniejszego, dla obranego tematu języka wypowiedzi graficznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z poszczególnych ćwiczeń, oceniana jest również aktywność studenta oraz umiejętność pracy zespołowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student posiada 70% obecnosci i 50% wykonanych prac. Nie potrafi w stopniu podstawowym budować relacji zleceniodawca-komunika odbiorca
3,0student posiada 70% obecnosci i 60% wykonanych prac. W stopniu podstawowym potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca
3,5student posiada 70% obecnosci i 70% wykonanych prac
4,0student posiada 70% obecnosci i 80% wykonanych prac. W dobrym stopniu potrafi komunikawać się w relacji nadawca-komunikat odbiorca.
4,5student posiada 80% obecnosci i 90% wykonanych prac
5,0student posiada 100% obecnosci i 100% wykonanych prac. W stopniu bardzo dobrym buduje relacje na linii nadawca-komunikat odbiorca.