Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogi wodne i porty
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Kreft <kbw@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Szczepaniak-Kreft <Anna.Szczepaniak-Kreft@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,20,56zaliczenie
projektyP3 15 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)15
15
wykłady
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Udział w konsultacjach1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Udział w zaliczeniu przedmiotu2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/17_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
B_2A_W06, B_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/17_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności.
B_2A_U15, B_2A_U18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/17_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
B_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/17_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/17_U01
Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności.
2,0
3,0Student potrafi przy sformułowaniu i rozwiazaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzą z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/17_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szcaecin, 2002
  2. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  3. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, Obowiązujące normy

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Udział w konsultacjach1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Udział w zaliczeniu przedmiotu2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/17_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności. Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/17_U01Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy sformułowaniu i rozwiazaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzą z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_H/D/17_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0